Forløb af Zealands ordinære generalforsamling 2016

• Alle fremsatte forslag blev godkendt af generalforsamlingen
  • Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Martin Nicklasson fortsættende som formand

København, den 19. april 2016 - Zealand Pharma A/S (Zealand) (CVR-nr. 20 04 50 78) afholdt i dag sin ordinære generalforsamling for 2016 hos Advokatfirmaet Plesner, Amerika Plads 37, 2100 København Ø. På generalforsamlingen blev alle fremsatte forslag vedtaget.

Bestyrelsens og direktionens beretning om Zealands virksomhed i det forløbne regnskabsår blev taget til efterretning af generalforsamlingen, og Zealands reviderede årsrapport for 2015 blev godkendt. Det blev godkendt, at årets resultat for 2015 bestående af et underskud på 113.957.117,27 kr. overføres til næste regnskabsår.

Alle generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer er på valg hvert år. Alle siddende bestyrelsesmedlemmer opstillede til genvalg, og deres genvalg blev anbefalet af Zealands nomineringskomité. Samtlige medlemmer blev genvalgt på generalforsamlingen, og Zealands bestyrelse består således af:

• Peter Benson
  • Rosemary Crane
  • Catherine Moukheibir
  • Alain Munoz
  • Martin Nicklasson
  • Michael J. Owen
  • Jens Peter Stenvang (medarbejdervalgt)
  • Hanne Heidenheim Bak (medarbejdervalgt)
  • Rasmus Just (medarbejdervalgt)

Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Martin Nicklasson fortsættende som formand og Rosemary Crane fortsættende som næstformand.

Revisionsudvalget vil bestå af Martin Nicklasson, Rosemary Crane og Catherine Moukheibir med sidstnævnte som formand.

Vederlagsudvalget vil fremover bestå af Michael J. Owen, Peter Benson og Martin Nicklasson med sidstnævnte som formand.

Martin Nicklasson som bestyrelsesformand og Peter Benson fortsætter som bestyrelsesrepræsentanter i Nomineringskomiteen. Bente Anderskouv fra LD er udtrådt af Nomineringskomiteen, og i stedet er Agnete Raaschou-Nielsen valgt som nyt medlem til at repræsentere LD.

Deloitte Statsautoristeret Revisionspartnerselskab blev genvalgt som selskabets revisor, som foreslået af bestyrelsen.

Bestyrelsen blev bemyndiget til at tillade Zealand i perioden indtil næste ordinære generalforsamling at erhverve egne aktier for en samlet pålydende værdi på op til i alt 10% af selskabets til enhver tid værende aktiekapital.

Selskabets opdaterede vedtægter, herunder de af bestyrelsen foreslåede ændringer vedrørende det maksimale antal nye aktier, som bestyrelsen i henhold til generalforsamlingens bemyndigelse kan udstede til markedskurs og uden fortegningsret for selskabets eksisterende aktionærer, blev godkendt som foreslået af bestyrelsen. Bemyndigelsen omfatter udstedelse af nye aktier for op til nominelt 10 % af selskabets aktiekapital.

Zealands opdaterede vederlagspolitik samt de opdaterede overordnede retningslinjer for incitamentsaflønning blev godkendt som foreslået af bestyrelsen. Dette indbefatter godkendelse af et samlet årligt vederlag til bestyrelsen på i alt 2.900.000 kr. som anbefalet af vederlagsudvalget og nomineringskomiteen.

Bestyrelsens vederlag for regnskabsåret 2016 blev godkendt som foreslået af bestyrelsen og i overensstemmelse med selskabets opdaterede vederlagspolitik.

12-16_0419 Selskabsmeddelelse - Forløb af Zealands GF 2016 - DA_FINAL.pdf