Rezidor Hotel Group: KVARTALSRAPPORT Januari-mars 2016

Första kvartalet 2016

• RevPAR för jämförbara hotell under hyres- och managementavtal ökade med 1,0 %. Tillväxten var ett resultat av ökade genomsnittliga rumspriser, delvis motverkat av lägre beläggningsgrad.

• Intäkterna minskade med 4,3 % till 207,0 MEUR (216,4). Minskningen är främst ett resultat av konverteringen av ett hotell i Sverige från hyresavtal till franchising, den temporära stängningen av ett hotell under hyresavtal i Belgien, samt påverkan från infallandet av påsken och en starkare euro. Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 1,2 %.

• EBITDA uppgick till -9,2 MEUR (-0,7) och EBITDA-marginalen minskade till -4,4 % (-0,3). Förutom den negativa påverkan från minskade intäkter påverkas EBITDA även av högre reservationskostnader samt av reserver för osäkra kundfordringar och upplupna centrala personalkostnader. Påverkan från infallandet av påsken uppskattas till -2,0 MEUR.

• EBIT uppgick till -25,0 MEUR (-12,4) och EBIT-marginalen minskade till -12,1 % (-5,7). EBIT påverkades negativt av kostnaden för att avsluta ett hyresavtal i Norge på 8,0 MEUR, delvis motverkat av vinst från försäljningen av aktier i dotterföretag på 1,9 MEUR, och lägre kostnader för av- och nedskrivningar på 2,0 MEUR netto.

• Resultat efter skatt uppgick till -21,6 MEUR (-13,4).

• Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,13 EUR (-0,08).

• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,9 MEUR (-7,1).

• 1 967 nya rum kontrakterades (2 305), 967 nya rum togs i drift (227) och 303 rum lämnade systemet (867).
MEUR Kv1 2016 Kv1 2015
Intäkter 207,0 216,4
EBITDA -9,2 -0,7
EBIT -25,0 -12,4
Resultat efter skatt -21,6 -13,4
EBITDA-marginal, % -4,4% -0,3%
EBIT-marginal, % -12,1% -5,7%

VDs kommentar

Utökning av verksamheten i ett annars svagt kvartal

Det första kvartalet är vanligtvis svagt och det här året påverkades dessutom av några nödställda och utmanade marknader. Trots detta har Rezidor fortsatt att ta marknadsandelar. Intäkter och resultat har påverkats negativt av konverteringen av ett hyresavtal i Norden till franchising, stängningen av ett hotell under hyresavtal för renovering, den mindre fördelaktiga tidpunkten för påsken samt kostnader för att avsluta ett hyresavtal i Norge.

Vårt arbete med portföljförvaltning, där vi ser över och trimmar koncernens portfölj av hyersavtal, ledde till engångskostnader som påverkade lönsamheten men resulterade även i ett förlängt avtal med 25 år och en komplett renovering för ett flagskeppshotell i Sverige.

I mars meddelade Rezidor att koncernen nu även erbjuder hotell i ekonomiklass i och med förvärvet av 49 procent av prizeotel, ett dynamiskt företag som har designhotell med moderna, tekniska lösningar och som för närvarande driver tre hotell i Tyskland samt har ett hotell under utveckling. Förvärvet är ett idealiskt komplement till vår varumärkesportfölj, som nu sträcker sig från ekonomiklass till lyxsegmentet, och gör att vi snabbt kan få tillträde till en allt mer attraktiv sektor.

Vi fortsatte vår starka utveckling och kontrakterade 13 hotell med 2 000 rum, varav cirka 40 procent fortfarande planeras öppnas under 2016. Totalt öppnades sju hotell med 1 000 rum, vilket betydligt översteg föregående år. Lanseringen av vårt nya Lifestyle Select-varumärke Radisson RED tog fart under årets första månader. I vår pipeline tillkom två projekt i Mellan-östern, vilket innebär totalt fem hotell i EMEA, och vi har precis öppnat världens första Radisson RED i Bryssel i Belgien.

Samtidigt som prognosen talar för fortsatt stabilisering, övervakar vi noggrannt utvecklingen på några svagare marknader, och vi ska fortsätta fokusera på vår långsiktiga strategi för att optimera våra marginaler ytterligare och utöka vårt nätverk.

Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef

Presentation av resultatet för Kv1

Den 21 april 2016 kl 09:00 (centraleuropeisk tid) presenterar Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef, samt vice VD & CFO Knut Kleiven, gemensamt rapporten och svarar på frågor. För att följa webcasten, besök www.investor.rezidor.com.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien: +32 2 402 3092
Belgien, gratisnummer: 0800 58032
Sverige: +46 8 5065 3938
Sverige, gratisnummer: 0200 883 440
UK:  +44 20 3427 1901
UK gratisnummer: 0800 279 4992
USA: +1 212 444 0481
USA gratisnummer: 1877 280 2296
Frankrike: +33 1 76 77 22 28
Frankrike, gratisnummer: 0805 631 580
Norge: +47 2 316 27 71
Norge, gratisnummer: 800 56053

Bekräftelsekod: 4865199.

Besök www.investor.rezidor.com för en inspelning av presentationen.

Finansiell kalender

Kvartalsrapport Kv2 2016: 27 juli 2016
Kvartalsrapport Kv3 2016: 25 oktober 2016

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Andrea Brandenberger
Senior Director
Business Development Strategy & Investor Relations
andrea.brandenberger@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson. 2014 offentlig-gjorde Rezidor tillsammans med Carlson lanseringen av två nya varumärken: Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Quorvus Collection, en ny generation av distinkta femstjärniga hotell.

Portföljen utgörs av 465 hotell med över 101 000 rum i drift och under utveckling i 80 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Rezidors strategi är att växa med management- och franchiseavtal och endast selektivt med hyresavtal. Strategin är även att växa ytterligare på tillväxt-marknader.

Rezidor är en del av Carlson Rezidor Hotel Group. För mer information, besök www.rezidor.com.

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som Rezidor Hotel Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 april 2016 kl 07:30 (centraleuropeisk tid).

Stockholm den 21 april 2016

Wolfgang M. Neumann
VD & Koncernchef
Rezidor Hotel Group AB (publ)