Zealand rapporterer Lyxumia®-licensindtægter for 1. kvt. 2016 og, at Sanofi har indsendt præmix-kombinationen af insulin glargin (Lantus®) og lixisenatid til registrering i Europa

• Licensindtægter til Zealand fra Sanofis salg af Lyxumia® (lixisenatid) udgjorde 6,5 mio. kr. i 1. kvartal 2016
  • I marts 2016 indsendte Sanofi som planlagt en registreringsansøgning i Europa for præmix-kombinationen af insulin glargin (Lantus®) og lixisenatid
  • Der ventes tre afgørende regulatoriske begivenheder i de kommende fire måneder:
    • 25. maj: Høring i FDA’s rådgivende komité og regulatorisk anbefaling for både lixisenatid og præmix-kombinationen af insulin glargin og lixisenatid
    • Juli: Forventet FDA-afgørelse vedrørende lixisenatid
    • August: Forventet FDA-afgørelse vedrørende præmix-kombinationen af insulin glargin og lixisenatid

København, 29. april 2016 Zealand meddeler, at licensindtægterne til selskabet fra Sanofis globale salg af Lyxumia® (lixisenatid) uden for USA udgjorde 6,5 mio. kr. for kvartalsperioden 1. januar til 31. marts 2016. Det svarer til en fremgang på 3% i forhold til 1. kvartal 2015. I sin regnskabsmeddelelse for 1. kvartal 2016 i dag rapporterede Sanofi en årlig vækst på 12,5% i salget af Lyxumia®, målt i lokalvaluta.

Sanofi bekræftede herudover, at der som planlagt i marts 2016 er blevet indsendt en registreringsansøgning i Europa for præmix-kombinationen af basalinsulin glargin (Lantus®) og lixisenatid – en helt ny kategori af lægemidler til behandling af type 2-diabetes.

I en kommentar til denne meddelelse udtaler Zealands adm. direktør Britt Meelby Jensen:“Vi glædes over at konstatere, at Sanofi i 1. kvartal 2016 har haft en tocifret vækst i salget af Lyxumia® uden for USA. Det er samtidig værd at bemærke, at USA udgør omkring 75% af det USD 4 mia. store verdensmarked for GLP-1-medicin og har den aktuelt højeste vækstrate for denne produktklasse. Derfor anser vi FDA’s regulatoriske afgørelse vedrørende lixisenatid, som ventes i juli, som en meget væsentlig faktor for en forventet øget vækst i vores licensindtægter fra dette produkt.

”Det er også godt nyt, at Sanofi som planlagt har indsendt præmix-kombinationen af Lantus® og lixisenatid til registrering i Europa. I relation til dette produkt i USA, så ser vi frem til det planlagte møde i FDA’s rådgivende komité den 25. maj og til FDA’s efterfølgende regulatoriske afgørelse, som ventes i august. Med udsigt til tre regulatoriske nøglebegivenheder står vi foran nogle meget vigtige måneder for Zealand.”

13-16_0429 - Lixisenatid Q1 2016 licensindtægter og opdatering - DA_FINAL.pdf