North Media A/S indgår aftale om salg af en række udgaver af Søndagsavisen samt ejerandelen i A/S Vestsjællandske Distriktsblade. Endvidere indgås aftale om redaktionelt og salgsmæssigt samarbejde.

North Media Aviser har frasolgt visse udgivelser af Søndagsavisen og ejerandelen i A/S Vestsjællandske Distriktsblade for en samlet salgspris af 41,75 mio. kr. til Sjællandske Medier. Provenuet, et fremadrettet redaktionelt og salgsmæssigt samarbejde samt en fokuseret digital satsning skal styrke de fastholdte avisaktiviteter, der med et samlet ugentligt oplag på mere end 1,25 mio. aviser fortsat er Danmarks absolut største annoncemedie og en stærk platform for landsdækkende kæder og andre annoncører.

Den 2. maj 2016

Selskabsmeddelelse nr. 04-16

North Media A/S (”North Media”) har i dag indgået aftale med Sjællandske Medier A/S (”Sjællandske Medier”) om sidstnævntes køb af Søndagsavisens udgaver, der dækker Næstved, Vordingborg, Falster, Ringsted, Holbæk samt i Taastrup, Køge Bugt og på Vestegnen. De seks udgaver af Søndagsavisen repræsenterer et ugentligt oplag på lige under 300.000 husstande ud af Søndagsavisens samlede oplag på 1,22 mio. husstande.

Endvidere er der i dag indgået aftale om, at Sjællandske Medier køber North Medias  50 %-ejerandel i A/S Vestsjællandske Distriktsblade (”Vestsjællandske Distriktsblade”), som ud over Søndagsavisen i Slagelse også udgiver Uge-Nyt samt Skælskør Avis og Korsør Posten. Sjællandske Medier opnår med købet 100 % ejerskab af Vestsjællandske Distriktsblade.

Søndagsavisen fastholder position som Danmarks største annoncemedie

Frasalget og det styrkede samarbejde med Sjællandske Medier betyder, at Søndagsavisen som brand nu kan tilbyde de store annoncører et endnu stærkere produkt, fordi Søndagsavisens læsere på store dele af Sjælland nu får suppleret Søndagsavisens forbruger- og familiestof med den meget stærke lokale dækning, som Sjællandske Mediers ugeaviser er kendt for”, siger adm. direktør i North Media Aviser A/S, Arne Ullum. ”At vi samtidig kan styrke kapitalgrundlaget for vores øvrige aviser, er kun positivt”, fortsætter Arne Ullum, der i øvrigt oplyser, at Søndagsavisen er i gang med at indgå aftaler med lokale partnere om at levere lokalt stof til de udgaver af Søndagsavisen, som North Media Aviser fortsat udgiver.

North Media Aviser A/S (”North Media Aviser”) fortsætter uændret med at udgive Søndagsavisens udgaver i Roskilde, i Nordsjælland, herunder Herlev og Frederikssund, i København, på Amager, på Fyn og i Trekantsområdet i Jylland. Endvidere udgives fortsat otte lokalaviser i København og på Frederiksberg, Helsingør Dagblad og Lokalavisen Nordsjælland. Disse repræsenterer et oplag på i alt 1,25 mio. ugentlige eksemplarer. Dermed fastholder Søndagsavisen sin position som Danmarks suverænt største annoncemedie og det eneste, hvor de største annoncører kan nå ud til mere end 1 million husstande.

I forbindelse med overtagelsen af de nævnte udgaver af Søndagsavisen indgår North Media Aviser og Sjællandske Medier en samarbejdsaftale vedrørende redaktionelt indhold, storkundesalg og salg af jobannoncer til de overtagne udgaver af Søndagsavisen. Sjællandske Medier overtager endvidere en mindre gruppe medarbejdere, som er beskæftiget inden for primært regionalsalg.

Konsolidering styrker fokus og kapitalberedskab

”Markedet for trykte aviser er i forandring, og derfor er det naturligt, at markedet konsolideres. For et par år siden købte vi otte københavnske lokalaviser, fordi vi kunne realisere nogle stordriftsfordele og synergier. Nu sælger vi omvendt nogle udgaver af Søndagsavisen til en mangeårig samarbejdspartner, Sjællandske Medier, som på samme måde kan realisere stordriftsfordele og synergier, fordi Sjællandske Medier allerede udgiver aviser i de områder, aftalen omfatter. Som bladmand vil man umiddelbart foretrække at øge sit oplag, men hvis det danske avismarked skal konsolideres, så kræver det også, at vi er klar til at sælge aviser. Her er det åbenlyst, at de seks udgaver af Søndagsavisen og de aviser, som udgives af Vestsjællandske Distriktsblade, nu får en ejer, der på grund af sin stærke position i et geografisk område har de bedste forudsætninger for at styrke og udvikle aviserne til glæde for læsere og annoncører”, slutter Arne Ullum.

Overtagelsen af ejerandelen i Vestsjællandske Distriktsblade finder sted pr. 1. maj 2016, og udgaverne af Søndagsavisen løbende i perioden fra den 15. maj 2016 til 15. juni 2016.

De solgte udgaver af Søndagsavisen repræsenterede en årlig omsætning på 27,9 mio. kr. i 2015. Koncernens andel af resultatet i den associerede virksomhed Vestsjællandske Distriktsblade udgjorde 1,2 mio. kr. i 2015.

Salgsprisen for de solgte avisaktiviteter og ejerandelen i Vestsjællandske Distriktsblade udgør 41,75 mio. kr. Udgaverne af Søndagsavisen sælges som aktiviteter, og ejerandelen i Vestsjællandske Distriktsblade sælges på gældfri basis. Salgspriserne afregnes kontant.

Justering af forventninger til regnskabsåret 2016

North Media forventer en regnskabsmæssig gevinst ved salget på netto i alt cirka 40 mio. kr., der vil indgå i regnskabet som dels resultat fra associerede virksomheder, og dels som særlig post.

North Medias foreløbige gennemgang af regnskabet for 1. kvartal 2016 viser, at koncernen i perioden har realiseret en omsætning i niveauet 215 mio. kr. og et driftsresultat (EBIT) før særlige poster i niveauet -10 mio. kr.

Samlet indebærer salget af ovennævnte avisaktiviteter og udviklingen i 1. kvartal 2016, at forventningerne til omsætning for North Media Aviser i 2016 ændres til nu at udgøre 185-195 mio. kr. mod tidligere 200-210 mio. kr. EBIT før særlige poster for North Media Aviser i 2016 forventes nu at udgøre et underskud på 30-35 mio. kr. mod tidligere et underskud på 25-30 mio. kr.

Forventningerne til koncernens omsætning udgør nu 865-915 mio. kr., og koncernens EBIT før særlige poster forventes at udgøre et underskud på 25-55 mio. kr.

Koncernens kvartalsorientering for 1. kvartal 2016 offentliggøres den 4. maj 2016.

North Media Avisers strategi er uændret

Den fortsatte udgivelse af aviser betyder, at synergieffekterne til FK Distribution er uændrede. Endvidere vurderes det fortsat, at den nuværende markedsudvikling giver nye muligheder for North Media Avisers aktiviteter. Derfor er North Media Avisers strategi uændret, og fokus er på at øge salget til store landsdækkende kæder, der med udviklingen i det stigende antal husstande, der siger NejTak til reklamer, har svært ved at ramme et tilstrækkeligt bredt publikum. Endvidere fortsættes arbejdet med at øge omsætningen på nye digitale platforme, herunder sondagsavisen.dk og testuniverset.dk.

For yderligere informationer om koncernens avisaktiviteter henvises i øvrigt til North Medias Årsrapport 2015, herunder virksomhedsbeskrivelsen på siderne 26-29.

Yderligere oplysninger kan fås hos ordførende koncerndirektør & CFO Kåre Wigh, telefon 25 65 21 45 og adm. direktør i North Media Aviser Arne Ullum, telefon 21 63 22 27.

North Media A/S

Kåre Wigh