Lundin Petroleum förvärvar en licensandel om ytterligare 15 procent i Edvard Griegfältet

Stockholm, 2016-05-03 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Lundin Petroleum AB (Lundin Petroleum) har nöjet att meddela att Lundin Petroleum och dess helägda dotterbolag Lundin Norway AS (Lundin Norway) har ingått avtal med Statoil ASA (Statoil) och dess helägda dotterbolag Statoil Petroleum AS (Statoil Norway) enligt vilket Lundin Norway kommer att förvärva Statoil Norways fullständiga licensandel om 15 procent i Edvard Griegfältet i PL338, offshore Norge och samtliga tillhörande tillgångar, inklusive en nioprocentig andel i Edvard Griegs pipeline för olja och en sexprocentig andel i Utsirahöjdens pipeline för gas. Förvärvet av dessa tillgångar sker med verkan från den 1 januari 2016.

Lundin Petroleum har kommit överens om att emittera 27 580 806 nya aktier i Lundin Petroleum (köpeskillingsaktierna) till Statoil som köpeskilling för förvärvet av tillgångarna, baserat på en överenskommen genomsnittlig aktiekurs om 138 SEK per aktie och en växelkurs för SEK/USD om 8,098. Lundin Petroleum kommer dessutom att överlåta 2 000 000 egna aktier (de egna aktierna) och emittera 1 735 309 nya aktier (de nya aktierna) till Statoil för en kontant ersättning som baseras på en aktiekurs om 145,66 SEK per aktie (den volymviktade genomsnittskursen för Lundin Petroleums aktie under de tio handelsdagar som närmast föregått förvärvets undertecknande, inklusive datumet för undertecknandet). Statoil har för närvarande ett aktieinnehav i Lundin Petroleum om cirka 37,1 miljoner aktier, vilket motsvarar 11,93 procent av det aktuella antalet emitterade och utestående aktier i Lundin Petroleum. Efter förvärvets slutförande, inklusive emission av köpeskillingsaktierna och de nya aktierna samt överlåtandet av de egna aktierna, kommer Statoil att ha ett aktieinnehav i Lundin Petroleum om cirka 68,4 miljoner aktier, vilket motsvarar 20,1 procent av antalet då emitterade och utestående aktier i Lundin Petroleum. Efter förvärvet kommer Lundin Petroleum att ha 340 386 445 utestående aktier.

Fördelar med förvärvet
För Lundin Petroleum säkrar förvärvet tillgång till ytterligare reserver av hög kvalitet och produktion och kassaflöde från kärnområdet Utsirahöjden. Edvard Griegfältet upptäcktes av Lundin Norway 2007 och Lundin Petroleum är fast förvissat om att fältets starka produktionsstart, både avseende anläggningar och geologin, kommer att fortsätta under de kommande åren. Efter förvärvet blir Lundin Petroleums grund att växa och utveckla sin resursbas starkare än någonsin, vilket möjliggör för Lundin Petroleum att fortsätta skapa största möjliga värde för samtliga intressenter. Förvärvet utökar ytterligare Statoils indirekta exponering mot tillgångar i världsklass som Edvard Grieg, Johan Sverdrup och en prospekteringsportfölj som är ledande i branschen. Statoil kommer, till följd av transaktionen, att redovisa sin andel i Lundin Petroleum i enlighet med kapitalandelsmetoden.

De två bolagen kommer att fortsätta att bedriva verksamhet som oberoende bolag och agera som separata enheter i samtliga licenser på norska kontinentalsockeln. Statoil stöder Lundin Petroleums ledning, styrelse och bolagets strategi.

Det gläder mig att meddela att detta förvärv kom till på Lundin Petroleums initiativ. Vi såg en unik möjlighet att skapa fördelar för båda parter genom att förvärva en direkt andel i en tillgång av världsklass som Edvard Grieg gentemot att Statoil ökar sitt aktieinnehav i Lundin Petroleum. Att vi under denna lågkonjunktur ökar vår resursbas, produktion och kassaflöde kommer enligt min mening att leda till att Lundin Petroleum blir starkare än någonsin som ett oberoende bolag och kan fortsätta bygga vidare på den transformerande tillväxt som redan är på god väg, vilket kommer att skapa ännu större hållbart, långsiktigt värde för våra aktieägare, säger Alex Schneiter, vd och koncernchef för Lundin Petroleum i en kommentar.

Påverkan på guidning till marknaden
Under förutsättning att förvärvet slutförs den 30 juni 2016 kommer produktion för det andra halvåret 2016 att öka med 10 000 boepd, vilket resulterar i att den förväntade produktionen för helåret 2016 ökas till mellan 65 000 och 75 000 boepd (från mellan 60 000 och 70 000 boepd). Den förväntade investeringsbudgeten för utbyggnadsprojekt för helåret 2016 kommer att öka med 35 miljoner USD till 970 miljoner USD.

Lundin Petroleums 2P reserver kommer att öka med 30,9 miljoner boe (1 januari 2016) till 716,2 miljoner boe.

Detta förvärv stärker ytterligare Lundin Petroleums position på Utsirahöjden, ett område som har varit Lundin Petroleums hörnsten för produktion och resurstillväxt under det senaste decenniet. Jag är övertygad om att vårt norska teams unika kunskap och expertis i detta område kommer att ytterliga öka värdet på världsklasstillgången Edvard Grieg, och är ett mycket positivt steg för bolaget. Familjen Lundins engagemang i Lundin Petroleum och i att öka vår verksamhet i Norge som ett helt oberoende företag är lika starkt som någonsin. Det ökade kassaflödet och den produktion som detta förvärv medför kommer att säkerställa att Lundin Petroleum förblir det ledande olje-och gasprospekterings och produktionsbolaget i Europa", säger Ian Lundin, Lundin Petroleums styrelseordförande, i en kommentar.

Villkor och struktur
Förvärvet är villkorat av sedvanligt godkännande från de norska myndigheterna. På grund av Statoils aktuella aktieinnehav i Lundin Petroleum kräver detta förvärv, inklusive emissionen av köpeskillingsaktierna och de nya aktierna samt överlåtandet av de egna aktierna också godkännande av Lundin Petroleums aktieägare vid bolagsstämma. Lundin Petroleum kommer att kalla till extra bolagsstämma, som hålls den 30 maj 2016.

Förvärvet har godkänts enhälligt av Lundin Petroleums styrelse. Bolag associerade med familjen Lundin (Lundinbolagen) har ett innehav om cirka 97,8 miljoner aktier i Lundin Petroleum, motsvarande 31,4 procent av antalet aktuella emitterade och utestående aktier i Lundin Petroleum. Lundinbolagen har bekräftat att de kommer att rösta för förvärvet vid den extra bolagsstämman.

Statoil avser inte att öka sitt aktieinnehav i bolaget eller föreslå några ändringar avseende bolagets styrning.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass främst i Europa och Sydostasien. Bolaget är noterat på NASDAQ Stockholm (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har 685 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) bevisade och sannolika reserver per den 31 december 2015.

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Maria Hamilton
Informationschef
E-mail: maria.hamilton@lundin.ch
Teitur Poulsen
VP Corporate Planning & Investor Relations
Tel: + 41 22 595 10 00
Robert Eriksson
Manager, Media Communications
Tel: 0701-112615

Denna information har offentliggjorts i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden (SFS 2007:528) och/eller lagen om handel med finansiella instrument (SFS 1991:980).

Framåtriktade uttalanden
Vissa uttalanden samt viss informationen i detta meddelande utgör "framåtriktad information" (enligt tillämplig värdepapperslagstiftning). Sådana uttalanden och information (tillsammans, "framåtriktade uttalanden") avser framtida händelser, inklusive bolagets framtida resultat, affärsutsikter och affärsmöjligheter. Framåtriktade uttalanden inkluderar, men är inte begränsade till, uttalanden avseende uppskattningar av reserver och/eller resurser, framtida produktionsnivåer, framtida investeringar och fördelningen av dessa på prospekterings- och utbyggnadsaktiviteter, framtida borrningar samt andra prospekterings- och utbyggnadsaktiviteter. Slutlig utvinning av reserver och resurser baseras på prognoser om framtida resultat, uppskattningar av kvantiteter som ännu inte kan fastställas samt antaganden av företagsledningen.

Samtliga uttalanden, förutom uttalanden avseende historiska fakta, kan vara framåtriktade uttalanden. Uttalanden om bevisade och sannolika reserver och resursestimat kan också anses utgöra framåtriktade uttalanden och återspeglar slutsatser som baseras på vissa antaganden om att reserverna och resurserna är möjliga att utnyttja ekonomiskt. Samtliga uttalanden som uttrycker eller involverar diskussioner avseende förutsägelser, förväntningar, övertygelser, planer, prognoser, mål, antaganden eller framtida händelser eller prestationer (ofta, men inte alltid, med ord eller fraser som "söka", "antecipera", "planera", "fortsätta", "uppskatta", "förvänta", "kan komma att", "kommer att", "projektera", "förutse", "potentiell", "målsättning", "avse", "kan", "skulle kunna", "bör", "tror" och liknande uttryck) utgör inte uttalanden avseende historiska fakta och kan vara "framåtriktade uttalanden". Framåtriktade uttalanden inbegriper kända och okända risker, osäkerheter och andra faktorer som kan förorsaka att faktiska resultat och händelser skiljer sig väsentligt från dem som förutses i sådana framåtriktade uttalanden. Ingen garanti kan lämnas att dessa förväntningar och antaganden kommer att visa sig vara korrekta och sådana framåtriktade uttalanden bör inte förlitas på. Dessa uttalanden är gällande endast vid tidpunkten för informationen och bolaget har inte för avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtriktade uttalanden, utöver vad som krävs enligt tillämplig lagstiftning. Dessa framåtriktade uttalanden innefattar risker och osäkerheter som rör bland annat operativa risker (inklusive risker relaterade till prospektering och utbyggnad), produktionskostnader, tillgång till borrutrustning, tillit till nyckelpersoner, reservestimat, hälsa, säkerhet och miljöfrågor, legala risker och förändringar i regelverk, konkurrens, geopolitiska risker och finansiella risker. Dessa risker och osäkerhetsfaktorer beskrivs mer i detalj under rubriken "Risker och riskhantering" samt på andra ställen i bolagets årsredovisning. Läsaren uppmärksammas på att ovanstående lista över riskfaktorer inte ska uppfattas som uttömmande. Faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som uttrycks eller antyds i sådana framåtriktade uttalanden. Framåtriktade uttalanden är uttryckligen föremål för förbehåll enligt detta varnande uttalande.

Lundin Petroleum - Edvard Grieg acquisition - 20160503sv.pdf