ROBIT TOTEUTTAA ISON YRITYSOSTON AUSTRALIASSA

ROBIT OYJ YHTIÖTIEDOTE 19.5.2016 KLO 20.00

ROBIT TOTEUTTAA ISON YRITYSOSTON AUSTRALIASSA

Robit Oyj:llä on ilo ilmoittaa, että yhtiö on allekirjoittanut sopimuksen ostaakseen 100 % Drilling Tools Australia Ltd:n ("DTA") osakkeista. DTA on Australiassa listatun kaivosalan yhtiön, Ausdrill Ltd:n tytäryhtiö.

DTA on erikoistunut poraukseen liittyvien kulutusosien eli Down-the-Hole ja Top Hammer -tuotteiden sekä niihin liittyvien ratkaisujen tarjontaan kaivos- ja urakointimarkkinoille Australiassa. Yhtiön kotipaikka sijaitsee Perthissa, Canning Valessa, Länsi-Australiassa ja se työllistää yhteensä 69 henkilöä.  DTA:n liikevaihdon arvioidaan nousevan tilikauden päättyessä 6/2016 noin 35 MAUD:iin (lähes 23 MEUR), kannattavuuden (EBITDA%) ollessa yli 20 %. DTA:n velattomaksi kauppahinnaksi (EV) on sovittu 66 MAUD (noin 42 MEUR). Kauppahinnasta 30 % maksetaan 31.12.2016. DTA:n myötä Robit on solminut 2,5 vuoden toimitussopimuksen porakaluston toimittamisesta Ausdrill Ltd:lle, joka on eräs mailman suurimpia kaivosurakoitsijoita.

Virallinen kaupantekohetki tulee olemaan 30.6.2016. Osapuolet ovat sopineet tavanomaisista kaupanpäättämisehdoista. Robit rahoittaa kaupan osittain toukokuussa 2015 listautumisesta saaduilla varoilla ja osittain pankkirahoituksella.

Kaupan yksityiskohdat

Yrityskauppa on keskeinen osa Robitin globaalia kasvustrategiaa, jonka yhtiö esitteli jo listautuessaan Nasdaq Helsinki Oy:n First North Finland markkinapaikalle toukokuussa 2015.

Yrityskaupan avulla Robit saavuttaa vahvan jalansijan Australian markkinoilla, joka on yksi maailman suurimmista porakaluston markkina-alueista. Akvisitio mahdollistaa korkealaatuisten kulutusosien paikallisen tuotannon Perthissa sekä myös tuotteiden paremman saatavuuden ja lyhyemmät toimitusajat Oseanian ja Kaukoidän asiakkaille. Yritysjärjestely tuo Robitille uusia merkittäviä asiakkuuksia Australian kaivosteollisuudesta. Kaivosteollisuussegmentti edustaa ennen yrityskauppaa noin 25 % Robitin globaalista liikevaihdosta. Akvisition kautta Robit myös vahvistaa merkittävästi tuotetarjontaansa.

"Olen erittäin mielissäni siitä, että pitkässä neuvotteluprosessissa osapuolet löysivät yhteisen ratkaisun ja sopimuksen. DTA:n ja Robitin yhdistämisellä saavutetaan kokoluokaltaan vajaan 70 MEUR liikevaihdon omaava yhtiö. Tämä askel yhdessä vuosittaisen 15 % orgaanisen tavoitekasvun kanssa vievät meidät strategiassa seuraavalle tasolle", toteaa Robitin hallituksen puheenjohtaja, Harri Sjöholm. "Yhdistämällä Robitin globaali tuotanto-osaaminen DTA:n korkeatasoiseen palvelukulttuuriin, pystymme palvelemaan asiakkaita entistäkin paremmin sekä kasvattamaan liiketoimintaamme Australiassa ja Kaakkois-Aasiassa", toteaa Robitin toimitusjohtaja, Mikko Mattila. "Robit on tunnettu laadukkaan porakaluston valmistajana ja yhtiöllä on laaja globaali myyntiverkosto, minkä ansiosta Robit kykenee palvelemaan Ausdrillin porakalustotarpeita tulevaisuudessa", sanoo Ron Sayers, Ausdrill Ltd:n toimitusjohtaja.

Sijoittaja- ja analyytikkotilaisuus 23.5.2016 klo 10.00 GMT +2 (Pörssitalo, Helsinki)

Robit järjestää yrityskauppaan liittyvän sijoittaja- ja analyytikkotilaisuuden englannin kielellä maanantaina 23.5.2016 klo 10.00 Suomen aikaa. Tilaisuus pidetään Pörssitalon tiloissa, 2. kerroksessa, osoitteessa Fabianinkatu 14, 00100 Helsinki. Ei edellytä ennakkoilmoittautumista. Tilaisuutta ei lähetetä webcastina. Esitysmateriaali on saatavilla 23.5.2016 klo 10.00 GMT +2 Robit Oyj:n internet-sivuilla osoitteessa http://www.robit.fi/fi/sijoittajille/taloudellinen-informaatio/.

(Huom. Esitetyt luvut koskevat viimeisintä tilikautta: Robit 2015, DTA 2014/2015.)

ROBIT OYJ

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja

Mikko Mattila, toimitusjohtaja

Lisätietoja:

Robit Oyj

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja

harri.sjoholm@robit.fi

Mikko Mattila, toimitusjohtaja

mikko.mattila@robit.fi

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantaja toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori
Puh. +358 9 616 28 101

Robit on suomalainen kasvuyritys, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: tunnelinporaus, maalämmitys ja -jäähdytys, rakentaminen ja kaivosteollisuus. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen liiketoimintayksikköön: Top Hammer, Down the Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla kahdeksan omaa toimipistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa ja Etelä-Koreassa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki Oy First North Finland -markkinapaikalle ja käyttää kaupankäyntitunnusta ROBIT. Lisätietoa www.robit.fi.

JAKELU:

www.robit.fi