West Atlantic AB (publ): Delårsrapport perioden januari - mars 2016

West Atlantic rapporterar ett utmanande första kvartal

Januari - Mars

• Stark tillväxt för B737/B767-flottan vilket motverkades av minskat utnyttjande av ATP-flottan. Underliggande intäktstillväxt uppgick till 1,8 % jämfört med samma period föregående år.
  • EBITDA minskade till 4,0 Mkr (37,9) motsvarande en marginal om 1,2 % (11,4).
  • Resultat per aktie -1,34 kr (-0,46).
  • Kvartalet påverkades väsentligt av en flygplansolycka för en CRJ200PF.
  • Obligationslånet, vilket utgavs 2015 (WEST002) har noterats på NASDAQ, Stockholm i januari 2016.
  • Aktieägarna ändrade styrelsens sammansättning på en extra bolagsstämma. Den verkställande direktören trädde tillbaka och ersattes av en tillförordnad verkställande direktör.
  • Ett B737-400-flygplan anskaffades från ett operationellt leasingkontrakt.

Finansiell information & nyckeltal för Koncernen

Alla siffror är angivna i Mkr, om inte annat anges nedan jan - mar jan - mar jan - dec
  2016 2015 2015
Finansiella mått
Intäkter 323,9 332,0 1 409,9
Intäktstillväxt    -2,4% 8,8% 13,3%
Underliggande intäktstillväxt   1,8%  6,0% 8,6%
EBITDA 4,0 37,9 177,9
EBITDA - marginal (%) 1,2% 11,4% 12,6%
Periodens resultat -36,1 -12,4 -49,6
Kassaflöde från den löpande verksamheten -13,9 29,5 216,7
Resultat per aktie före utspädning (kr) -1,34 -0,46 -1,84
Räntebärande nettoskuld / EBITDA** 5,3 - 3,6
Räntetäckningsgrad** 2,2 - 2,9
Soliditet 11,0% 19,9% 13,3%
Totala tillgångar 1 379,8 1 112,1 1 412,1

Operationella mått
Regularitet 98,2% 98,9% 99,1%
Utförda flygningar 6 018 6 592 26 790
Flygplan i trafik (inkl. wet-lease) 48 44 48
Antal genomsnittsanställda 499 499 508

Kommentarer från VD
"Det första kvartalet 2016 var en utmaning för West Atlantic-koncernen, både operationellt och finansiellt. Den tragiska olyckan för ett av våra CRJ200PF vilken opererade över norra Sverige den 8 januari, har haft en enorm påverkan på hela företaget. Koncernen levererade ett resultat för första kvartalet under förväntan, med en EBITDA-marginal på 1,2 % (11,4). Vi visste att det första kvartalet skulle bli ett svårt sådant där vi var tvungna att anpassa oss till en mindre utnyttjad ATP-flotta, stänga ned den svenska post-operationen, vilken avslutades i december 2015, investera i uppstarten av två nya B737-operationer i Frankrike samt slutligen placera den tredje B767 i trafik.

Vi fortsätter att inrikta oss på att vara kundorienterade och kostnadsfokuserande samtidigt som vi måste försäkra oss om att organisationen är rätt anpassad storleksmässigt för att ta oss an framtida möjligheter som uppstår. Jag är nöjd att kunna säga att alla anställda verkligen gör sitt yttersta för att bidra till att koncernen lyfter igen. Vi ser också en ökning i nya affärer hos kunder och vi är optimistiska om framtiden. Året kommer fortsätta att vara ett år med förändringar och anpassningar och jag tror bestämt att denna förändring kommer att bli bra. Jag är säker på att vi kommer att vara mycket starkare när vi går in i 2017 och därefter" - säger Fredrik Groth, Tf. VD och Koncernchef

Rapporten kan hämtas i sin helhet på http://www.westatlantic.eu/

För ytterligare information, kontakta:
CEO, Fredrik Groth, +46 (0) 10-452 97 09
CFO, Magnus Dahlberg, +46 (0) 10-452 95 49

Om West Atlantic
West Atlantic är en ledande leverantör av fraktflygslösningar i Europa. West Atlantic erbjuder huvudsakligen fraktflygslösningar till europeiska NMO:s samt fraktflygkapacitet till Global Integrators och Freight Forwarders. Bolaget har ett väletablerat geografiskt nätverk, som opereras av en flygplansflotta om 48 kundanpassade flygplan, majoriteten av dessa är helägda. West Atlantic grundades 1962 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Verksamheten bedrivs i större delen av Europa och per 31 december 2015 hade West Atlantic 511 anställda. Under 2015 rapporterade West Atlantic intäkter om 1 410 Mkr och EBITDA om 178 Mkr.

West Atlantic AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

HUG#2015444

WAG Delårsrapport Q1, 2016.pdf