CapMan avyttrar Samsa till Attendo

CapMan Plc                        Börsmeddelande             1 juni 2016 kl. 9.00 EEST

CapMan avyttrar Samsa till Attendo

Fonder under CapMans förvaltning har avtalat om att sälja sin andel i svenska Samsa AB till det ledande nordiska vårdföretaget Attendo. Transaktionen förväntas genomföras den 1 juli 2016.

"Vi har överträffat våra förväntningar för investeringen. Med CapMan som ägare har Samsa vuxit snabbt både organiskt och genom företagsförvärv. Samsa är i utomordentligt skick genom långsiktiga investeringar i att höja kvaliteten och öka kompetensen hos personalen. Bolaget är ett modellexempel för branschen och den nya ägaren har många möjligheter att fortsätta utveckla verksamheten", säger Johan Bennarsten, Samsas styrelseordförande samt CapMan Life Science IV-fondens rådgivare.

Tillsammans med sina med dotterbolag erbjuder Samsa vård och omsorg, utbildning och boende för unga personer och vuxna med funktionsnedsättningar eller särskilda behov i Mälardalen. CapMan Life Science IV-fonden, i vilken även CapMan har en betydande investering, investerade i Samsa år 2009.

Avyttringen har betydande inverkan på CapMan Plcs resultat och kassaflöde

Transaktionen genererar ca 5,8 milj. euro i kassaflöde för CapMan Plc från CapMans investeringar i sina fonder och tillför ca 1,6 milj. euro till CapMans resultat för år 2016 genom ytterligare positiva förändringar i det verkliga värdet av CapMans fondinvesteringar, som ännu inte bokförts under investeringsperioden.

"Avyttringen av Samsa bygger på CapMans positiva utveckling i år. Vårt resultat samt kassaflöde utvecklas i rätt riktning. En måttstock för vår framgång som ägare är huruvida våra portföljbolag intresserar industriella köpare. Vi har varit föregångare i välfärdssektorn både i Sverige och i Finland", kommenterar CapMans VD Heikki Westerlund.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Bennarsten, CapMan Life Science, tel. +46 707 495 659
Heikki Westerlund, VD, CapMan Plc, tel. +358 50 559 6580

CAPMAN PLC
Linda Tierala
Manager, Communications & IR

Distribution:
Principal media
www.capman.com

CapMan www.capman.com
CapMan är ett ledande nordiskt investerings- och förvaltningsbolag. I över 25 år har vi utvecklat företag och fastigheter samt understött deras långvariga tillväxt. Vi strävar efter att förstå våra kunders behov i en konstant föränderlig marknad. Vårt mål är att förse våra investerare med attraktiv avkastning samt innovativa lösningar, samtidigt som vi förser professionella investeringspartnerskap, tillväxtorienterade företag och hyresgäster med professionell service. Våra självständiga investeringspartnerskap - Buyout, Real Estate, Russia och Nest Capital - samt vårt intressebolag Norvestia är ansvariga för investeringsaktivitet samt portföljutveckling. CapMans serviceverksamhet inkluderar fondresningsservice, inköps- och anskaffningsverksamhet och fondförvaltningsservice för både interna och externa kunder. CapMan har 100 anställda och 2,7 mrd euro under förvaltning.

Samsa www.samsa.nu
Samsa AB erbjuder tillsammans med dotterbolagen Parangons, Dungens Korttidshem, Sälltäppans Behandlingshem, Lappvärket och Provide Omsorg personer med behov av stöd, service, behandling och utbildning följande tjänster; särskilt boende, daglig verksamhet och korttidshem enligt LSS (Lagen om stöd och service) och behandlingshem enligt HVB samt grundskola. Samsa AB verkar i Mälardalen.

HUG#2017008