Ginger Oil AB: Tillförs 2,5 mSEK i nytt kapital genom avrop från finansieringsavtalet med EQTarg Capital AB

Som styrelsen tidigare har kommunicerat, ingick Ginger Oil AB (publ ) ett finansieringsavtal med EQTarg Capital AB per den 24 maj 2016. Ginger Oil AB har nu avropat första delen av finansieringen och tillförs därigenom 2,5 mSEK i nytt kapital. Kapitaltillskottet kommer att användas till att finansiera Ginger Oil AB:s helägda amerikanska dotterbolag, Ginger Oil Co, Inc företagsrekonstruktion (chapter 11) i USA.

EQTarg Capital AB har förbundit sig att omvandla hela kapitaltillskottet mot aktier. Totalt kommer därför EQTarg Capital AB att teckna 333 333 st stamaktier á 7,50 kr/st. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket kommer aktiekapitalet att ökas med 666 666 kr, från nuvarande 6 769 342 kr till 7 436 008 kr, fördelat på 3 718 004 aktier, varvid 2 734 880 stamaktier och 983 124 preferensaktier.

- Det är glädjande att vi nu äntligen fått tillgång till friskt kapital via EQTarg Capital AB. Genom denna transaktion kommer vi planenligt att ta oss ur chapter 11 i USA under september/oktober månad, säger Åke Andersson, VD för Ginger Oil AB i en kommentar.

2016-06-14

Åke Andersson VD
aandersson@gingeroil.com
0705204885

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2016-06-14.pdf

Om Ginger Oil
Ginger Oil AB (publ) är en USA baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Ginger Oils nettoomsättning 2015 uppgick till 10 477 KSEK.

Bolaget är från den 18 oktober 2013 noterat på Nasdaq OMX First North Stockholm. Certified adviser är Mangold Fondkommission AB. För mer information, besök http://www.gingeroil.se.

Ginger_Oil_Pressrelease_2016-06-14.pdf