TDC : TDC frasælger sit svenske datterselskab TDC Sverige AB

TDC A/S meddeler i dag, at det gennem sit datterselskab TDC Nordic AB har indgået en aftale om frasalg af TDC Sverige AB til Tele2 Sverige AB til en kontantpris på SEK 2,9 mia. (ca. DKK 2,3 mia.) på kontant- og gældfri basis svarende til en 2015 EV/EBITDA multipel på 7,2x og en EV/(EBITDA-CAPEX) multipel på 23x.

Frasalget af TDC Sverige AB afslutter TDC’s strategiske gennemgang af selskabet, som blev offentliggjort den 27. januar 2016 i forbindelse med TDC’s kapitalmarkedsdag, jf. fondsbørsmeddelelse nr. 4 af 27. januar 2016.

Den strategiske gennemgang har vist, at Tele2 Sverige AB er en bedre langsigtet ejer af TDC Sverige AB, og den opnåede pris overstiger værdien ved fortsat TDC ejerskab. TDC vil i fremtiden fokusere på sine aktiviteter i Danmark og Norge og vil fortsætte med at understøtte selskabets danske og norske B2B og Wholesale kunder med tilstedeværelse i Sverige gennem partnerskaber.

Frasalget er betinget af fusionskontrolgodkendelse fra EU-Kommissionen. Gennemførelse af transaktionen forventes i 4. kvartal 2016 fra hvilket tidspunkt Erik Heilborn, adm. direktør i TDC Sverige AB og koncerndirektør for Sverige, vil udtræde af TDC’s direktion.

Frasalget anslås at medføre en gevinst på ca. DKK 0,8 mia. efter skat, der indregnes som særlige poster vedrørende ophørte aktiviteter, når transaktionen er gennemført.

Efter indgåelse af aftalen om frasalg klassificeres TDC Sverige AB som “Ophørte aktiviteter” i TDC’s koncernregnskab med virkning fra delårsrapporten januar - juni 2016. Sammenligningstal i resultatopgørelserne og pengestrømsopgørelserne tilpasses i overensstemmelse hermed.

En del af salgsprovenuet vil blive anvendt til nedbringelse af nettogæld med henblik på at opretholde en uændret finansiel gearing efter frasalget. Den resterende del af provenuet kan blive brugt på at styrke vores aktiviteter i Danmark eller Norge eller på en yderligere reduktion af gæld.

Frasalget ændrer TDC’s forventninger for 2016 til EBITDA og EFCF, hvorimod forventningerne til udbytte pr. aktie er uændret.

TDC’s tidligere forventninger for 2016, som blev offentliggjort den 27. januar 2016 i forbindelse med TDC’s kapitalmarkedsdag, jf. fondsbørsmeddelelse nr. 2 af 27. januar 2016, og bekræftet i TDC’s årsregnskabsmeddelelse for 2015 offentliggjort den 5. februar 2016 samt i TDC’s delårsrapport for 1. kvartal 2016 offentliggjort den 4. maj 2016, var baseret på fuld konsolidering af TDC Sverige AB. De opdaterede forventninger for 2016 for TDC tager højde for frasalget af TDC Sverige AB.

Forventninger for 2016
20151
  Tidligere Opdaterede
EBITDA2 DKK ~8,8 mia. DKK ~8,4 mia. DKK 9,5 mia.
EFCF DKK ~1,9 mia. DKK ~1,7mia. DKK 3,2 mia.
Udbytte pr. aktie DKK 1,003 DKK 1,003 DKK 1,00

1Efter omklassificering af TDC Sverige AB til ophørte aktiviteter.

2Opdaterede forventninger er baseret på NOK/DKK kurs på ~0,8 og tidligere forventninger er også baseret på SEK/DKK kurs på ~0,8.

3Vil blive udbetalt i 1. kvartal 2017.

Vores forventninger for 2016 bygger på omfattende finansiel vurdering af hver enkelt forretningsenhed. Oplysninger om fremtiden er dog i sagens natur forbundet med visse risici og usikkerheder, som er nærmere beskrevet i TDC Groups Årsrapport 2015 (Ansvarsfraskrivelse og afsnittet med ”Fremtidsudsigterne”).

2015 finansielle nøgletal for TDC Sverige AB (SEKm).

Omsætning 3.381
EBITDA 402