Okmetic tarkistaa vuoden 2016 näkymiään alaspäin

OKMETIC OYJ          PÖRSSITIEDOTE        20.7.2016              KLO 16.30

OKMETIC TARKISTAA VUODEN 2016 NÄKYMIÄÄN ALASPÄIN

Älypuhelinten valmistusmäärien lasku ja komponenttien varastotasojen läpi arvoketjun jatkunut sopeutus ovat laskeneet Okmeticin valmistamien vaativien anturikiekkojen kysyntää alkuvuonna. Markkina jatkuu päivitettyjen kysyntäennusteiden mukaan heikkona läpi vuoden 2016. Samalla hintakilpailu tilauksista on kiristynyt.

Alkuvuoden vaikean markkinan ja loppuvuoden näkymien vuoksi yhtiö muuttaa vuoden 2016 ohjeistusta. Vuoden 2016 liikevaihdon ja liiketuloksen ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä (aiemmin liiketulos ilman kertaluonteisia eriä) arvioidaan jäävän alle vuoden 2015 tason. Aiemman ohjeistuksen mukaan vuoden 2016 liikevaihdon arvioitiin laskevan edellisvuoden tasosta ja liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä ylittävän vuoden 2015 tason.

Okmetic Oyj julkaisee osavuosikatsauksensa Q2 2016 perjantaina 22.7.2016.

Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (European Securities and Markets Authority, ESMA) uudet ohjeet vaihtoehtoisista tunnusluvuista tulivat voimaan 3.7.2016. Okmetic esittää vaihtoehtoisia tunnuslukuja kuvaamaan liiketoimintansa taloudellista kehitystä ja parantaakseen vertailukelpoisuutta eri raportointikausien välillä. Vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei tule pitää korvaavina mittareina verrattuna IFRS-tilinpäätösnormistossa määriteltyihin tunnuslukuihin. Vuoden 2016 toisesta neljänneksestä alkaen Okmeticin uusi määritelmä aiemmin käytetylle termille "ilman kertaluonteisia eriä" on "ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä".

Poikkeukselliset, tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomat liiketapahtumat käsitellään vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä. Okmeticin määritelmän mukaan tällaisia eriä ovat liiketoimintojen lopettamiseen sekä toimintojen uudelleenjärjestelyyn liittyvät tuotot ja kulut, omaisuuden arvonalentumiset, NSIG:n ostotarjoukseen liittyvät kulut ja muut tapahtumat, jotka johdon arvion mukaan eivät liity varsinaiseen liiketoimintaan.

OKMETIC OYJ

Kai Seikku

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Kai Seikku
puh. (09) 5028 0232, sähköposti: kai.seikku@okmetic.com

Johtaja, talous, IT ja viestintä Juha Jaatinen
puh. (09) 5028 0286, sähköposti: juha.jaatinen@okmetic.com

Okmetic toimittaa asiakaskohtaisesti räätälöityjä, korkean lisäarvon piikiekkoja antureiden sekä erillispuolijohteiden ja analogiapiirien valmistukseen. Okmeticin strategisena tavoitteena on kasvaa kannattavasti asiakkaiden nykyisiä ja tulevia teknologiatarpeita vastaavan tuotevalikoiman avulla. Yhtiön toimintatavassa keskeistä on olla aidosti lähellä asiakasta ja ymmärtää heidän tarpeitaan ja prosessejaan.

Maailmanlaajuinen myyntiverkosto, laaja korkean lisäarvon tuotteiden portfolio, kiteenkasvatusosaaminen, pitkäaikaiset tuotekehityshankkeet sekä tehokas ja joustava tuotanto luovat edellytykset strategisten tavoitteiden saavuttamiselle. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa, missä myös valmistetaan valtaosa yhtiön piikiekoista. Oman valmistuksen lisäksi yhtiöllä on sopimusvalmistusta Japanissa ja Kiinassa. Okmetic on noteerattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä tunnuksella OKM1V. Lisätietoja yhtiöstä saa kotisivuilta: www.okmetic.com.

HUG#2029667

OKMF3216 Muutos näkymissä.pdf