Erbjudande om utbyte av preferensaktier mot nyemitterade stamaktier i Ginger Oil

Som en del i omstruktureringen i Ginger Oil AB ("Ginger Oil" eller "Bolaget") har styrelsen beslutat att erbjuda alla innehavare av preferensaktier att byta ut dessa till nyemitterade stamaktier. För varje en (1) innehavd preferensaktie erhålls två (2) stamaktier. Efter acceptperiodens slut kommer preferensaktierna att avnoteras från handelsplatsen Nasdaq First North.

Vid tidpunkten för styrelsens beslut om villkoren för detta erbjudande uppgick handelskursen för preferensaktierna till cirka 8,75 kronor och stamaktierna handlades till cirka 5,25 kronor. Innehavarna av preferensaktier erbjuds därmed ett premium om 20 procent för sina preferensaktier.

Utbytet medför att innehavarna av preferensaktierna delvis kompenseras för uteblivna räntebetalningar. Genom att omvandla preferensaktierna till stamaktier besparas Ginger Oil de kostnader för räntor, notering och administration kopplat till preferensaktierna. Besparingarna genom omvandling av samtliga preferensaktier bedöms uppgå till cirka 1,4 MSEK per år.

Erbjudandet har på förhand accepterats av innehavare till cirka 25 procent av de utgivna preferensaktierna. I det fall ägarna till samtliga preferensaktier accepterar bytet kommer aktiekapitalet att öka från 6 769 342 kronor till 8 735 590* kronor. Totalt antal utgivna stamaktier i Bolaget kommer i sådant fall öka till 4 367 795* stamaktier jämfört med tidigare 2 401 547* stamaktier. I det fall samtliga preferensinnehavarare accepterar erbjudandet minskar antalet preferensaktier från 983 124 stycken till 0 stycken. Ökningen av det totala antalet aktier i Ginger Oil kommer i sådant fall uppgå till 983 124 stycken.

Acceptperioden löper från och med den 9 augusti till och med den 26 augusti 2016. Ingen lägsta gräns avseende antalet preferensaktier som anmäls för utbyte föreligger för genomförandet av transaktionen. Genomförandet är dock villkorat av ett efterföljande stämmobeslut om sänkning av aktiekapitalet och indragning av utbytta preferensaktier.

Fullständiga villkor för erbjudandet finns under teckningstiden tillgänglig på www.gingeroil.se och www.eminova.se.

*= Bolaget kommunicerade den 2 augusti 2016 att det föreligger en pågående emission till EQTarg Capital II AB om sammanlagt 285 486 stamaktier, motsvarande 2 141 145 kr med en teckningskurs om 7,50 kr/aktie. Eftersom dessa aktier ännu inte har registrerats är dom exkluderade i beräkningen enligt ovan.

Stockholm 2016-08-03

För ytterligare information kontakta:
Frank Teneberg, styrelseordförande Ginger Oil AB (publ) frank.teneberg@gillerasen.com +46 (0)70 588

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2016-08-03.pdf

Denna information är sådan information som Ginger Oil AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 augusti 2016 kl. 09,00.

Om Ginger Oil AB (publ)
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North, med Mangold Fondkommission AB 08-503 01 550 som Certified Adviser.

Ginger_Oil_Pressrelease_2016-08-03.pdf