Ny verkställande direktör och koncernchef i Ginger Oil

I samband med den initierade strukturaffären mellan Ginger Oil AB ("Ginger Oil" eller "Bolaget") och U.S. Energy Group AB ("US Energy") avgick Bolagets verkställande direktör Åke Andersson i anslutning till årsstämman som hölls den 29 juni 2016. Till ny verkställande direktör och koncernchef har styrelsen utsett Anders Lagerberg som tillträder sin tjänst den 1 september 2016.

Anders Lagerberg kommer närmast från U.S. Energy Group AB (publ), där han har varit VD sedan november 2014. Under sin tid som VD för US Energy har Lagerberg städat upp verksamheten, framgångsrikt anskaffat nödvändigt kapital och intresset för US Energy's aktie ökade markant, antalet aktieägare steg under aktuell period från ca 700 st till över 2 500 st. Hans uppgift som VD och koncernchef för Ginger Oil AB, kommer att bli att åter få Bolaget lönsamt, där målsättningen är att kraftigt öka bolagets kassaflöde genom såväl organiskt och strukturell tillväxt. Fokus kommer att öka bolagets produktion av olja och gas, detta genom att både prospektera och exploatera bolagets nuvarande markrättigheter organiskt, men även genom strukturella förvärva av såväl producerande som icke producerande rättigheter.

- Efter att varit med om en stormig resa i U.S. Energy känner jag att det nya bolaget efter sammanslagningen mellan U.S. Energy och Ginger Oil har stor potential för ökad tillväxt. Marknadsläget med kraftigt pressade råvarupriser, negativ ränta och i övrigt en spännande marknad, borgar för en intressant resa för bolaget. Jag ser speciellt framemot att sitta i förarsätet när koncernen nu börjar förädla det stora markområdet Edwards County, nordvästra Texas som Bolaget kontrollerar, där det finns stora kända oljefyndigheter och som genom en ny teknik möjliggör en lönsam produktion av olja, säger Anders Lagerberg, nytillträdd VD för Ginger Oil AB i en kommentar.

Stockholm 2016-08-04

För ytterligare information kontakta:
Frank Teneberg, styrelseordförande Ginger Oil AB (publ)
frank.teneberg@gillerasen.com

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2016-08-04.pdf

Denna information är sådan information som Ginger Oil AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 augusti 2016 kl. 14.37.

Om Ginger Oil AB (publ)
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North, med Mangold Fondkommission AB 08-503 01 550 som Certified Adviser.

Ginger_Oil_Pressrelease_2016-08-04.pdf