SpareBank 1 SMN: Solid drift ga godt resultat

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 771 millioner kroner i første halvår i år mot 871 millioner i samme periode i fjor. Banken har økt nedskrivningene på lån i tråd med hva som ble varslet etter forrige kvartal.

Første halvår i SpareBank 1 SMN kjennetegnes av godt resultat i kjernevirksomheten med økte inntekter og reduserte kostnader, fortsatt lavt mislighold, økning i tap, høy soliditet og god vekst i boliglån. Bankens datterselskaper utvikler seg positivt, og finansielle eiendeler har gitt høy avkastning i perioden.

- Vi er fornøyd med resultatet i første halvår. Den underliggende driften i banken er god. Vi opplever en sunn og god vekst i finansiering av boliger. Veksten kommer selv om vi tidlig i 2016 innførte strammere kredittpraksis, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

- Resultatet påvirkes av økte tap, i all hovedsak knyttet til oljerelatert virksomhet på Sunnmøre. Vi ser likevel ingen klare indikasjoner på ringvirkninger av denne sektorkrisen. Arbeidsledigheten i regionen holder seg nede, boligprisene viser fortsatt moderat økning og misligholdsnivået i banken er fortsatt meget lavt, sier Haugan.

Styrket markedsposisjon

Banken økte utlån til personkunder med 10,2 prosent til 85,2 milliarder kroner siste tolv måneder. Dermed har banken igjen styrket sin ledende markedsposisjon i regionen. Generell kredittvekst var ifølge SSB 5,9 prosent på landsbasis.

- Tilgangen av nye personkunder fortsetter og har vært enda høyere i andre kvartal enn i kvartalet før. Det kan ha sammenheng med at vårt konsept med fremragende digitale kundeløsninger kombinert med tilgang til lokale rådgivere ved spesielle behov er blitt enda tydeligere sammenlignet med enkelte av våre konkurrenter, sier Finn Haugan.

Utlån til næringslivskunder var i hovedsak uendret med en økning på 0,4 prosent til 47,4 milliarder kroner. Dette er i tråd med bankens kapitalplan og reflekterer også en redusert etterspørsel etter finansiering fra næringslivet. Banken har god kundevekst blant små og mellomstore bedrifter.

Regnskap per første halvår 2016 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 930 mill. kr (1080 mill. i første halvår 2015)
  • Resultat etter skatt: 771 mill. kr (871 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 10,9% (13,7%)
  • Vekst i utlån: 6,5% (8,4%)
  • Vekst i innskudd: 1,3% (11,4%)
  • Tap på utlån: 287 mill. kr (56 mill.)
  • Ren kjernekapital: 14,1% (12,7%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 3,71 kr (4,31 kr)

Stabil rentenetto

Netto renteinntekter ble 942 millioner kroner i første halvår i år, en økning på 8 millioner fra samme periode i fjor. Økt volum på både utlån og innskudd samt økte marginer på innskudd trekker opp, mens reduserte marginer på boliglån bidrar motsatt.

Bankens kapitalplan målsetter en ren kjernekapital på minimum 14,5 prosent innen 31. desember 2016. Per første halvår 2016 er ren kjernekapitaldekning på 14,1 prosent. Banken legger til grunn at målet nås uten gjennomføring av emisjon.

Økte tap

Mens nivået på mislighold fortsetter på et lavt nivå, øker tapene med 118 millioner kroner i andre kvartal til 287 millioner per første halvår. Dette er i all hovedsak knyttet til et fåtall engasjement innen oljerelatert virksomhet. Økningen er i tråd med bankens anslag etter forrige kvartal med estimert tap i størrelsesorden 450-500 millioner kroner i 2016.

- Enkelte av våre offshorekunder på Sunnmøre har utfordringer. Vi arbeider tett med disse kundene for å finne gode løsninger slik at de skal kunne komme seg gjennom sektorkrisen. Løsningene vi jobber med skal være av varig karakter og slik begrense bankens risiko, sier Finn Haugan.

Trondheim, 11. august 2016

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Konsernsjef Finn Haugan tlf 900 41 002

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

Om SpareBank 1 SMN

SpareBank 1 SMN er regionens ledende finanskonsern. Markedsleder i privat- og bedriftsmarkedet, og lokalisert på 42 steder i regionens kommuner med i alt 49 kontor.

Vårt mål er å være den anbefalte banken for kunder i Trøndelag og på Nordvestlandet, og som lokal og selvstendig sparebank føler vi et spesielt ansvar for å stimulere til vekst og trivsel i regionen. Vi bygger vår virksomhet på nærhet til kundene, god tilgjengelighet, full produktbredde og helhetlig økonomisk rådgivning.

Hovedkontoret ligger i Trondheim. Konsernet sysselsetter ca 1200 årsverk og omfatter også datterselskapene SpareBank 1 Markets, SpareBank 1 Finans Midt-Norge, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, Allegro Finans og SpareBank 1 Regnskapshuset SMN. SpareBank 1 SMN er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank. SpareBank 1 SMN er en av seks eiere av SpareBank 1 Gruppen.

Presentasjon Rapport Supplementary Information