DIGIAN KASVU JATKUI, KANNATTAVUUS PARANI

Helsinki, 2016-08-12 07:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- DIGIA OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2016 12.8.2016 KLO 8.00

DIGIAN KASVU JATKUI, KANNATTAVUUS PARANI

Digia Oyj:n ja Qt Group Oyj:n jakautuminen tuli voimaan 1.5.2016. Tässä puolivuosikatsauksessa raportoidaan Digia Oyj:n liiketoiminta eli entinen kotimaa-liiketoiminta (jatkuvat toiminnot). Qt Groupin liiketoiminta raportoidaan puolivuosikatsauksessa lopetettuina toimintoina. Lopetetuissa toiminnoissa raportoidaan Qt:n nettotuloksen lisäksi jakautumiseen liittyvät kustannukset sekä Qt:lle siirtyneen nettovarallisuuden käyvän arvon ja kirjanpitoarvon erotus.

Katsauksessa annetut vertailutiedot suluissa viittaavat aina edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, ellei toisin ole mainittu.

Huhti-kesäkuu 2016:

- Liikevaihto 22,4 (20,5) miljoonaa euroa, kasvua 9,3 prosenttia
- Liikevoitto 1,8 (1,7) miljoonaa euroa, eli 7,9 (8,1) prosenttia liikevaihdosta
- Osakekohtainen tulos 0,07 (0,07) euroa
- Lopetettujen toimintojen osakekohtainen tulos 3,64 euroa

Tammi-kesäkuu 2016:

- Liikevaihto 43,8 (39,9) miljoonaa euroa, kasvua 9,9 prosenttia
- Liikevoitto 2,7 (1,9) miljoonaa euroa, eli 6,2 (4,8) prosenttia liikevaihdosta
- Osakekohtainen tulos 0,11 (0,08) euroa
- Lopetettujen toimintojen osakekohtainen tulos 3,65 euroa

Digian liikevaihto jatkoi kasvuaan vuoden 2016 toisella neljänneksellä, ja tammi-kesäkuussa kasvu oli 9,9 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevaihdon kehitystä tukivat erityisesti yhtiön omiin teknologioihin perustuvan ERP-liiketoiminnan, asiakaskohtaisten ratkaisujen palveluliiketoiminnan, integraatioliiketoiminnan ja finanssialueen tuoteratkaisuihin perustuvan liiketoiminnan kasvu Suomessa.

Myös liikevoittomarginaali tammi-kesäkuussa parani 6,2 prosenttiin verrattuna edellisvuoden vastaavan ajanjakson 4,8 prosenttiin.

Digian ja Qt:n jakautumisen tultua voimaan 1.5.2016 Digian uuden kasvustrategian tarkoituksena on vahvistaa yhtiön asemaa erityisesti kasvavilla digitaalisten palveluiden markkinoilla, prosessien digitalisoinnissa sekä palveluliiketoiminnassa. Digia on asiakkaiden näkemyksellinen kumppani liiketoimintaprosessien uudistamisessa ja kehittämisessä. Digia haluaa kasvaa IT-markkinaa merkittävästi voimakkaammin ja tavoittelee strategiakaudella keskimäärin 15 prosentin vuosikasvua. Kasvua tavoitellaan sekä orgaanisesti että epäorgaanisesti.

Vuoden toisella neljänneksellä Digia sopi verkkokauppojen asiantuntijayritys Igence Oy Ab:n ostosta. Yritysostolla Digia laajensi nykyistä tarjoomaansa ja osaamistaan erityisesti verkkokaupan ja kaupallisen tuotetiedon hallinnan ratkaisuissa. Igencen teknologinen osaaminen täydentää erinomaisesti Digian palveluja. Yhdistämällä Igencen osaamisen Digian vahvaan palvelumuotoilu- ja integraatio-osaamiseen sekä prosessien ja taustajärjestelmien syvään tuntemukseen Digia luo asiakkailleen arjessa toimivia, taustajärjestelmiin integroituja verkkokaupparatkaisuja. Yrityskauppa toteutettiin 1.7.2016 ja se raportoidaan osana Digiaa 1.7.2016 alkaen.

Digia toistaa aiemman ohjeistuksensa ja arvioi kysynnän pysyvän kohtuullisena ja liikevaihdon kasvun jatkuvan myös loppuvuonna 2016. Liikevoittomarginaalin yhtiö arvioi pysyvän vuonna 2016 suurin piirtein edellisvuoden tasolla.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

1 000 EUROA 4-6/2016 4-6/2015 Muutos% 1-6/2016 1-6/2015 Muutos% 2015
Jatkuvat toiminnot
Liikevaihto 22 397 20 489 9,3 % 43 829 39 888 9,9 % 80 946
Liikevoitto 1 777 1 653 7,5 % 2 714 1 914 41,8 % 5 854
- suhteessa liikevaihtoon 7,9 % 8,1 %   6,2 % 4,8 %   7,1 %
Katsauskauden voitto 1 542,8 1 554 -0,7 % 2 242 1 604 39,7 % 4 246
- suhteessa liikevaihtoon 6,9 % 7,6 %   5,1 % 4,0 %   4,8 %

Katsauskauden voitto, lopetetut toiminnot 75 646 104   75 771 326   981
Katsauskauden voitto, jatkuvat ja lopetetut toiminnot yhteensä 77 189 1 658   78 013 1 930   5 228

Oman pääoman tuotto % 15,3 % 17,9 %   11,2 % 10,4 %   13,5 %
Sijoitetun pääoman tuotto % 15,9 % 18,0 %   12,4 % 12,4 %   15,6 %
Korollinen vieras pääoma 12 228 15 229 -19,7 % 12 228 15 229 -19,7 % 13 513
Rahavarat 1 752 4 842 -63,8 % 1 752 4 842 -63,8 % 6 710
Nettovelkaantumisaste % (Net Gearing) 33,9 % 27,5 %   33,9 % 27,5 %   16,6 %
Omavaraisuusaste % 50,6 % 51,8 %   50,6 % 51,8 %   53,7 %

Tulos/osake, eur, laimentamaton 0,07 0,07   0,11 0,08   0,20
Tulos/osake, eur, laimennettu 0,07 0,07   0,11 0,08   0,20

UUSIEN ESMA-OHJEIDEN SOVELTAMINEN

Digia Oyj on tarkistanut taloudellisessa raportoinnissaan käytettäviä termejä Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) julkaisemien vaihtoehtoisten taloudellisten tunnuslukujen raportointia koskevien uusien ohjeiden mukaisesti.

KUTSU PUOLIVUOSIKATSAUKSEN TIEDOTUSTILAISUUTEEN

Puolivuosikatsauksen tiedotustilaisuus analyytikoille pidetään perjantaina 12.8.2016 klo 11.00 alkaen hotelli Scandic Simonkentän Bulsa-kabinetissa, osoitteessa Simonkatu 9, 00100 Helsinki. Tervetuloa.

Toimitusjohtaja Timo Levoranta, puhelinvaihde 010 313 3000

Puolivuosikatsaus ja sen esitys ovat nähtävissä yhtiön verkkosivuilla www.digia.com/sijoittajat-osiossa 12.8.2016 klo 11.00 alkaen.

NASDAQ Helsinki
www.digia.com