Bestyrelsesformand Henrik Topsøe fratræder på grund af sygdom

Næstformand Jeppe Christiansen bliver ny formand for Haldor Topsøe A/S

Lyngby, 2016-08-12 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

• Bestyrelsesformand Henrik Topsøe har besluttet at trække sig fra bestyrelsen pga. kræftsygdom
  • Ny formand er Jeppe Christiansen – den ene af virksomhedens to næstformand
  • På den ledige næstformandspost efter Jeppe Christiansen indtræder Jakob Haldor Topsøe – bestyrelsesmedlem i driftsselskabet Haldor Topsøe A/S og formand for bestyrelsen i ejerselskabet Haldor Topsøe Holding A/S.
  • Formandskabet vil herefter bestå af Jeppe Christiansen, Jakob Haldor Topsøe og virksomhedens anden næstformand, Jørgen Huno Rasmussen.

Henrik Topsøe har, efter at være blevet ramt af en alvorlig kræftsygdom, besluttet at fratræde som bestyrelsesformand for Haldor Topsøe A/S pr. dags dato. På indstilling fra såvel bestyrelse som ejerselskabet, Haldor Topsøe Holding A/S, er Jeppe Christiansen valgt til ny formand.

”Selv om det er ærgerligt for mig at forlade det spændende arbejde i bestyrelsen, glæder jeg mig samtidig meget over, at det er en virksomhed i god gænge, jeg kan overdrage til min efterfølger på formandsposten. Vi er alle meget glade for, at Jeppe Christiansen har indvilliget i at påtage sig formandshvervet. Han er ikke alene inspirerende at samarbejde med; han har et dybt kendskab til virksomheden og har gjort det eminent,” siger Henrik Topsøe.

En betroet post
Den nye formand ser frem til at stå i spidsen for virksomhedens udvikling og ekspansion:

”Jeg har aldrig lagt skjul på, at virksomheden Haldor Topsøe for mig står som lidt af et nationalklenodie. Derfor er jeg også beæret over, at ejerne har besluttet at betro mig formandsposten. Jeg vil bestræbe mig på, at de beslutninger vi træffer, altid tjener både virksomhedens udvikling, kunder og medarbejdere bedst,” siger Jeppe Christiansen og fortsætter:

”Jeg har i høj grad værdsat mit samarbejde med Henrik Topsøe, som er en beskeden mand, men som nyder stor respekt både som internationalt anerkendt forsker og blandt virksomhedens kunder og medarbejdere. De spor, hans personlige drive og uophørlige engagement har sat gennem 42 år, er mange og store. Derfor er jeg også glad for, at Henrik har sagt ja til at forblive i vores Innovationskomité, så vi dér kan trække på hans unikke viden om forskning og udvikling. Han vil også fortsat udvikle og pleje kunderelationer internationalt.”

Ejerne stiller med den nye næstformand

Den ledige næstformandspost efter Jeppe Christiansen overtages af Jakob Haldor Topsøe, der som repræsentant for ejerfamilien både sidder i bestyrelsen for driftsselskabet og er formand for ejerselskabet Haldor Topsøe Holding A/S. Også han er yderst tilfreds med valget af ny formand:

”Det har altid været inspirerende at samarbejde med både Jeppe Christiansen og Jørgen Huno Rasmussen. Jeg glæder mig derfor til at tage fat på arbejdet i formandskabet sammen med dem.”

Om Henrik Topsøes indsats for koncernen siger Jakob Haldor Topsøe: ”Henriks monumentale betydning for koncernen er næppe kendt af mange udenforstående; og den fortsætter. Selv under sit sygdomsforløb har han demonstreret en nærmest uvirkelig energi og vilje. Det har gjort et stort indtryk på alle os, der kender ham, og vi er rigtig glade for, at Henrik fortsætter arbejdet uden for bestyrelseslokalet.”

Kompetencer styrket og udvidet

Henrik Topsøe har i sin tid som formand stået i spidsen for arbejdet med at udvide og styrke kompetencerne i virksomhedens bestyrelse, så den i dag består af stærke videnskabelige, ingeniørmæssige og forretningsmæssige profiler på toplederniveau.

”Den professionalisering, vi i de senere år har gennemført i bestyrelsen, er jeg uhyre stolt over – sammen med formandsskabet – at have stået i spidsen for. Den har ikke alene tilført os ny inspiration og nye perspektiver på tingene – den har samtidig skabt, hvad jeg ikke tøver med at kalde en særdeles kompetent og velfungerende bestyrelse. I den forbindelse har det været af stor værdi, at både Jakob Haldor Topsøe og Christina Topsøe, som begge repræsenterer ejerne også i holdingselskabets bestyrelse, har deltaget meget aktivt”, siger Henrik Topsøe.

Bestyrelsen i Haldor Topsøe A/S består i dag af: Jeppe Christiansen (formand), Jørgen Huno Rasmussen (næstformand), Jakob Haldor Topsøe (næstformand), Christina Teng Topsøe, Jens Kehlet Nørskov, Henrik Stiesdal, Anders Heine Jensen samt de valgte medarbejderrepræsentanter; Jette Søvang Christiansen, Aino Irene Saldo, Søren Toft og Martin Østberg.

Om Henrik Topsøe

Uddannet kemiingeniør i 1967. Tog herefter en Ph.D. på Stanford University i USA.

1974 – ansat på laboratoriet i faderens firma Haldor Topsøe

1986 – medlem af virksomhedens øverste ledelse

1993 – medlem af bestyrelsen

1996 – adjungeret professor ved DTU, hvilket han var indtil 2014

1998 – omtalt som den mest citerede industrielle forsker inden for katalyse

2000 – modtog François Gault Lectureship Award som første industrielle forsker

2005 – tildelt The Eugene J. Houdry Award af The North American Catalysis Society

2008 – vicedirektør for Haldor Topsøe A/S

2012 – næstformand i bestyrelsen

2013 – valgt til ‘Foreign Associate’ i National Academy of Engineering, USA

2013 – efter faderens død overtog han formandsposten i bestyrelsen

2015 – Ridder af Dannebrog

Henrik Topsøe har desuden beklædt et antal bestyrelsesposter i internationale videnskabelige organisationer.

Om Jeppe Christiansen

Uddannet cand.polit. fra Københavns Universitet i 1985.

1986 – økonom i SDS med ansvar for internationale kapitalforhold

1988 – fondschef i Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD)

1993 – vicedirektør i LD

1998 – medlem af koncernledelsen og direktør i Danske Bank, ansvar for bl.a. aktieinvesteringer og erhvervskunder

2004-2009 – direktør for LD

2005 – adm. direktør i Maj Invest-koncernen, som han etablerede

Jeppe Christiansen er næstformand for bestyrelsen for Novo Nordisk A/S samt medlem af bestyrelsen for Novo A/S, Kirkbi A/S og Symphogen A/S.

Om Jakob Topsøe

1992 – Assistant Portfolio Manager, Hafnia Bank

1994 – HD Business Administration, CBS

1994 – Finansmedarbejder, Haldor Topsøe A/S