Bilia förvärvar ytterligare en BMW-återförsäljare i Tyskland

Göteborg, Sverige, 2016-08-15 08:30 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Bilia har träffat avtal om att förvärva Autohaus Schäfer som är återförsäljare för BMW och MINI i Tyskland. Verksamheten bedrivs från 4 anläggningar, vilka är koncentrerade nordväst om Frankfurt, och som gränsar till Bilias verksamhet i Tyskland. Tillträdet planeras till den 1 september och med ekonomisk effekt från och med den 1 augusti 2016. Under verksamhetsåret 2014/2015 uppgick Schäfers omsättning till cirka 590 Mkr och rörelseresultatet till cirka 7 Mkr. Antalet anställda uppgår till cirka 120 personer. Schäfers sysselsatta kapital plus avtalade övervärden uppgår till cirka 130 Mkr. Affären förväntas resultera i synergier, främst kostnadsminskningar, om cirka 13 Mkr per år och minskad kapitalbindning, främst varulager, med knappt 20 Mkr. Synergierna beräknas kunna realiseras fullt ut från och med kvartal 3 2017.

Per Avander, Bilias VD och koncernchef, kommenterar:

”Mycket glädjande att kunna ta nästa steg i vår plan att växa med BMW i Tyskland. Autohaus Schäfer är en verksamhet som gränsar till vår nuvarande verksamhet i Tyskland, vilket ger betydande möjligheter till att rationalisera driften och även att reducera kapitalbindningen.”

Göteborg den 15 augusti 2016

Bilia AB (publ)

För ytterligare information hänvisas till CEO Per Avander eller CFO Gunnar Blomkvist,
         Bilia AB, telefon: 031-709 55 00.

Bilia förvärvar BMW-återförsäljare i Tyskland.pdf