I september 2016 planerar Ginger Oil AB börja utveckla och förädla sina markrättigheter på Edwards County i Texas

I september 2016 planerar Ginger Oil AB ("Ginger Oil" eller "Bolaget") börja utveckla och förädla sina markrättigheter på Edwards County i Texas. Initialt kommer det att borras en injektionskälla för att sedan borra ytterligare fyra producerande källor runt om injektionskällan, en sk "five-spot", i syfte att exploatera kända oljefyndigheter på ett område bestående av ca 2 600 acres markrättigheter som Bolaget delvis kontrollerar.

Användningen av tekniken, där man borrar en injektionskälla i syfte att med hjälp av ånggeneratorer injicera ånga ner i reservoaren, för att med hjälp av ångan pressa oljan till de närliggande produktionskällorna har visats sig vara den mest effektiva metoden att utvinna olja från dessa grunda reservoarer. Tekniken har i nutid beprövats framgångsrikt vid närliggande områden med liknande reservoarer. Den injicerade ångan fungerar som en "stimulerande åtgärd" som ger både värme och tryck ner till reservoaren så att oljan lättare kan pumpas från de fyra producerande källorna kring "five-spoten". Det har visat sig att tekniken kan vara upp till 15 - 20 gånger mer effektiv än andra konventionella utvinningsmetoder.

Projektområdet är beläget i södra Texas, ca 24 mil nordväst om staden San Antonio och 10 mil norr om den mexikanska gränsen.

De viktigaste målen är flera formationer kring "Paluxy sand" formationen som har visat sig vara belägna på ett grunt djup om 400 - 600 fot. Det har producerats cirka 500 000 fat olja i det direkta närområdet och flera miljoner fat i närliggande områden. Varje "five-spot" förväntas producera 50 fat olja om dagen (6,4 fat netto till Ginger). Det bedöms försiktigt kunna produceras 30 - 50 tusen fat olja från varje "five-spot" under en 2 - 5 års period. Varje "five-spot" kommer att behöva ta 4,5 acres landområde i anspråk, varför detta är ett större projekt för Bolaget, hela 575 källor ("five-spots") får plats på bolagets markområde.

De uppskattade reserverna har försiktigt uppskattats till ca 29 miljoner fat, innebärande att bolagets andel av de uppskattade reserverna motsvarar ca 3,6 miljoner fat netto. Förarbeten kring projektet har pågått under flera år och Bolaget har noga följt utvecklingen, undersökt vilka utvinningsmetoder som skall användas för att uppnå en ekonomiskt försvarbar utvinning. Det har hela tiden varit högintressant att använda tekniken kring "stream flood", men bolaget har tidigare inte haft ekonomisk kapacitet att genomföra testerna. Det är därför glädjande att konkurrenter nu har beprövat metoden framgångsrikt på närliggande område.

Bruttokostnaden för att färdigställa en "five-spot" förväntas vara ca 400 000 USD, innebärande 64 000 USD per "five-spot" för bolaget. I utvecklingsplanen kommer bolaget att initialt färdigställa fem "five-spots". Härefter kommer investeringskostnaderna för efterföljande "five-spots" att sjunka till ca 250 000 USD, dvs 40 000 USD för bolaget. Anledningen till att investeringskostnaden för efterföljande "five-spots" sjunker, bygger på att dessa endast kräver att man borrar tre källor eftersom två producerande källor från intilliggande "five-spot" kommer att återanvändas på de tillkommande "five-spotsen".

Bolaget bedömer att ekonomin i detta projekt är mycket attraktiv baserat på den ekonomiska kalkyl som företagsledningen för Ginger Oil Co, Inc har utfört, som baserar sig på en ett årsplan, där man planerar att färdigställa 12 "five-spots", dvs en "five-spot" per månad.  I beräkningen har man budgeterat på fullskalig kostnad för de fyra första "five-spotsen", att första försäljningen av råolja kommer ske efter att källorna trimmats in under en period av fem månader vardera och ett genomsnittligt oljepris (WTI) om 40 USD per fat. Den ekonomiska sammanställningen visar en maximal investeringskostnad från bolaget uppgående till 383 000 USD under en elvamånaders period.

Härefter visar de ekonomiska kalkylerna på att projektet är självbärande, dvs att all vidare exploatering av fältet kan ske från det löpande kassaflödet som projektet inbringar. Vidare framgår det av den ekonomiska sammanställningen att återbäringen från projektet är 5:1, dvs fem gånger investerat kapital och därmed en icke diskonterad avkastning om ca 1,6 miljoner USD för de första tolv källorna (five-spots).

Bolagets ägarandel i projektet är 15,93 % och nettovinsten från projektet är 12,27 % avseende alla inkomster som kommer från dessa markrättigheter. Om bolagets initiala utvecklingsplan är lyckad, kommer bolaget att vidareutveckla markrättigheterna och nyanläggningar förväntas då ske under kommande 3 -5 åren.

Stockholm 2016-08-15

För ytterligare information kontakta:
Frank Teneberg, styrelseordförande Ginger Oil AB (publ)
E-post: frank.teneberg@gillerasen.com Tel: +46 (0)70 588 74 15

Följande dokument kan hämtas från beQuoted
Ginger Oil Pressrelease 2016-08-15.pdf

Denna information är sådan information som Ginger Oil AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning samt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 augusti 2016 kl 11.12.

Om Ginger Oil AB (publ)
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North, med Mangold Fondkommission AB 08-503 01 550 som Certified Adviser.

Ginger_Oil_Pressrelease_2016-08-15.pdf