Ixonos-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2016

Helsinki, Suomi, 2016-08-18 12:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Ixonos Oyj          Pörssitiedote          18.08.2016 klo 13:00

Ixonos-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2016

UUSIEN TILAUSTEN KASVU VAHVISTUI TEHOSTAMISTOIMET JATKUVAT

Huhtikuu-kesäkuu 2016  (vuoden 2015 vertailuluvut suluissa):

• Saadut tilaukset 4,9 (2,4) milj. euroa, kasvua 106,0%.
  • Liikevaihto pieneni 3,8 (4,6) milj. euroon, liikevaihdon muutos -16,0%.
  • Käyttökate (EBITDA) -2,3 milj. euroa, -59,6% liikevaihdosta, (-1,6 milj. euroa, -35,9% liikevaihdosta).
  • Liiketulos -2,4 milj. euroa, -62,7% liikevaihdosta (-1,9 milj. euroa, -42,3%  liikevaihdosta).
  • Nettotulos -2,9 milj. euroa, -75,9% liikevaihdosta (-7,0 milj. euroa, sisältäen aikaisemmin aktivoitujen laskennallisten verosaamisten alaskirjauksen -4,9 milj. euroa, -153,6% liikevaihdosta).
  • Tulos per osake -0,01 (-0,07).euroa
  • Liiketoiminnan rahavirta oli  -1,6 (-0,4) milj. euroa

Katsauskausi  tammikuu-kesäkuu lyhyesti (vuoden 2015 vertailuluvut suluissa):

• Saadut tilaukset 10,5 (7,6) milj. euroa, kasvua 37,6%.
  • Liikevaihto 7,7 (9,1) milj. euroa, liikevaihdon muutos -15,4%.
  • Käyttökate (EBITDA) -4,4 milj. euroa, -56,9% liikevaihdosta, (-3,3 milj euroa, -35,6% liikevaihdosta).
  • Liiketulos -4,6 milj. euroa, -60,0% liikevaihdosta (-3,9 milj. euroa, -42,7% liikevaihdosta).
  • Nettotulos -5,7 milj. euroa, -74,1% liikevaihdosta (-9,1 milj. euroa, sisältäen aikaisemmin aktivoitujen laskennallisten verosaamisten alaskirjauksen -4,9 milj. euroa , -99,4% liikevaihdosta).
  • Tulos per osake -0,02 (-0,05) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -3,4 milj. euroa (-3,5 milj. euroa)

Tulevaisuuden näkymät

Liiketuloksen odotetaan paranevan vuoteen 2015 verrattuna.

Toimitusjohtajan katsaus

”Yhtiön liiketoiminnan kehittäminen on jatkunut vahvana ja olemme kiinnittäneet erityistä huomiota operatiivisen toiminnan yksinkertaistamiseen sekä tehostamiseen. Tämä työ jatkuu edelleen.Näiden toimenpiteiden täysimääräiset vaikutukset näkyvät kuitenkin vasta viimeisellä neljänneksellä. IIahduttavaa oli saatujen tilausten nouseminen valitsemillamme painopistealueilla yhteensä yli 100 % verrattuna vastaavaan kvartaaliajankohtaan viime vuonna sekä yli 36 % nousuun verrattuna puolivuotistasolla. Vaikutus liikevaihtoon oli kuitenkin vielä rajallinen, koska tilausten toimitukset ajoittuvat pidemmälle aikavälille.

Palvelutarjoamamme kattavat mm. seuraavat  alueet Digital transformation, In-Venue Solutions, Smart Data ja IoT Solutions ja Smart Devices.

Designin ja Teknologian yhdistäminen valitsemillamme alueilla on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi ja on yhtiön strategian mukaista. Kyseisten palveluiden kysyntä on ollut myös voimakkainta ja kehitämme näitä palveluita jatkuvasti ollaksemme asiakkaillemme kilpailykykyinen ja kiinnostava kumppani.

Hieno esimerkki Digital Transformation -alueelta on Startup-as-a-Service. Se tuo isojen yhtiöiden digitaaliseen muutosprosessiin ketteryyttä, avoimuutta ja ennakkoluulottumuutta. Startup-as-a-Service ei pelkästään muuta yhtiöiden strategiaa ja tarjontaa, vaan myös tapaa lähestyä uusia mahdollisuuksia sekä toimia. Toisin sanoen mahdollistamme asiakkaiden toimintakulttuuriin uusia tapoja. Tämä malli on ollut äärimmäisen kiinnostava ja haluamme olla tässä johtava palveluyhtiö.

Ulkomaiden osalta on mainittava erityisesti In-venue -alueen kasvu matkustuskokemusta parantavien hankkeiden suhteen sekä Digital Transformation -alueen monipuolinen asiakaskunta muun muassa Yhdysvalloissa sekä Iso-Britanniassa.

Kulunut vuosineljännes oli rohkaiseva sekä saatujen tilausten että tarjoaman painopistealueiden tarkentumisen suhteen, mutta jatkamme erittäin määrätietoisesti kannattavuuden parantamista niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä sekä operatiivisen tehokkuuden kehittämistä edelleen keskittymällä valittuihin asiakassegmentteihin ja syventämään nyt saavutettuja asiakassuhteita.”  / Toimitusjohtaja Sami Paihonen

LIIKETOIMINTA

Ixonos on designia sekä teknologiaa monipuolisesti yhdistävä palvelutalo, joka tarjoaa luovia ja monipuolisia digitaalisia ratkaisuja sekä konsultatiivisia palveluita useaan eri asiakassegmenttiin. Palvelumme tärkeimpänä kohteena ovat asiakkaiden digitaalisten haasteiden (kuten digitaalisuuden hyödyntäminen liike- ja operatiivisessa toiminnassa) syvällinen ymmärtäminen sekä henkilöstömme korkea osaamistaso näiden haasteiden ratkaisemiseen.

Luomme asiakkaillemme uusia digitaalisia palveluita, jotka perustuvat uusimpiin teknologioihin sekä trendeihin, joilla on vaikutusta asiakkaiden liiketoimintaan. Korkealuokkainen käyttökokemus vaatii designin ja teknologian saumatonta yhteistyötä, jonka osaajana Ixonos pyrkii olemaan johtava toimija.

Visiomme on päivitetty muotoon Discover – Design – Deliver. Näin se vastaa paremmin alkuvaiheen käyttäjätutkimusta, strategista designia sekä teknologian soveltuvuusmäärittelyä. Perusajatuksena on löytää oikea kokonaisuus asiakkaalle tehtävään toimitukseen, jotta loppuasiakkaan käyttökokemus on mahdollisimman korkealaatuinen.

Toimintamme keskittyy Suomeen, Yhdysvaltoihin ja Iso-Britanniaan.. Ohjelmistokehitys on keskittynyt Suomeen, mutta sitä on vahvistettu myös muissa toimintapaikoissamme. Design-toimintaa on jokaisella toimintapaikalla.

Design-palveluihimme kuuluvat digitaalinen-, mobiili-, ja web-suunnittelu sekä palvelu- ja teollinen muotoilu. Design-palvelumme ulottuvat aina suunnittelustrategiasta ja käyttäjätutkimuksesta visuaalisuuden ja vuorovaikutuksen suunnitteluun, jatkuen työpajoihin, prototyyppien suunnitteluun sekä käytettävyystutkimukseen. Toteutamme kaikki suunnitteluinnovaatiomme erilaisille päätelaitteille ja alustoille hakien aina parasta mahdollista toteutusta asiakkaan toivomana ajankohtana.

Teknologia-palveluissa meillä on syvällinen osaaminen luovien ohjelmistoratkaisujen kehittämisestä laitteiden, sulautettujen järjestelmien ja ohjelmistojen osalta. Hyödynnämme lähtökohtaisesti  avoimia standardoituja teknologioita (esim. Java, Linux, Android, iOS, .Net ) sekä partneroidumme valittujen teknologiapäämiesten kanssa (esim. IBM, Gigya, Redhat, Salesforce, Maxicaster, Gimbal ja Brightcove). Yhdistämme näin teknologiasosaamisen maailmanluokan designiin, syvälliseen käyttöliittymä- ja käytettävyyssuunnitteluun sekä huipputason projektinhallintaan. Teknologiaosaamisemme kattaa mm. ohjelmistot niin rautatasolla kuin mobiilin, langattoman yhdistettävyyden sekä Online-palvelut ja -laitteet.

Consulting Services vastaa strategisten asiakkuuksien ja End-to-End -ratkaisujen kehittämisestä. Autamme asiakkaitamme ymmärtämään uudenlaisia liiketoimintamalleja, kilpailua ja kuinka näihin pystytään vastaamaan pitkäjänteisesti digitalisoituvassa maailmassa. Konsultatiivisen palvelun tavoitteena on pitkäaikainen kumppanuus asiakkaiden kanssa.

Organisaatio

Organisaatiomme on toukokuusta lähtien koostunut yhteisestä kansainvälisestä myynnistä sekä seuraavista palveluihimme liittyvistä yksiköistä:

• Design vastaa kokonaisvaltaisesta design-kyvykkyydestä ja tuottaa strategista palvelumuotoilua, käyttäjien syväymmärrystä sekä innovatiivisia käyttöliittymä- ja tuotemuotoiluja.
  • Technology vastaa teknisten ratkaisujen toteuttamisesta, ohjelmistokehityksestä sekä asiakasprojekteista ja niiden kannattavasta läpiviennistä.
  • Consulting Services vastaa alusta lopulliseen toteutukseen vietävien hankkeiden määrittelystä sekä niiden ohjaamisesta konsultatiivisena palveluna.

Palveluyksiköt sekä markkinointi raportoivat suoraan toimitusjohtajalle. Myyntiä johtaa varatoimitusjohtaja.

Koko organisaation toimintaa tukeva konsernitason Group Services koostuu toiminnoista talous, HR, IT ja lakiasiat.

Toimipisteet

Toimipisteemme sijaitsevat päämarkkinoillamme Suomessa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Singaporessa.

• Teknologia-toimipisteemme  sijaitsevat pääosin Suomessa. Lisäksi yhtiöllä on Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa teknistä henkilöstöä asiakaspalvelussa.
  • Design-studiomme sijaitsevat Suomessa, Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa ja Singaporessa.
  • Myyntimme toimii Suomessa, Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa.

SEGMENTTIRAPORTOINTI

Ixonos raportoi liiketoimintansa yhdessä segmentissä.

SAADUT TILAUKSET

Katsauskaudella saadut tilaukset olivat 10,5 (7,6) milj. euroa, mikä on 37,6 % enemmän kuin edellisvuonna. Asiakkaamme sitoutuvat yhä pidemmäksi ajaksi yhteistyöhön kanssamme eri aikoina.  jolloin saaduissa tilauksissa ja liikevaihdossa on ajallinen eroavaisuus.

LIIKEVAIHTO

Toisella vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto oli 3,8 (4,6) milj. euroa, mikä on 16,0 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 7,7 (9,1) milj. euroa, mikä oli 15,4 % vähemmän kuin edellisvuonna.

Katsauskauden liikevaihto oli pienempi kuin edellisenä vuonna. Tämä johtui etenkin Yhdysvalloissa yksittäisten asiakkaiden muutostilanteista, jotka vähensivät palveluidemme käyttöä enemmän kuin odotimme.

Kotimaan ja Iso-Britannian liiketoiminta on kehittynyt positiivisesti ja yhtiö uskoo Yhdysvaltojen liiketoiminnan selkeään parannukseen .

Katsauskaudella yhdenkään yksittäisen asiakkaan osuus ei ollut hallitseva, eikä ylittänyt 10 % liikevaihdosta.

TULOS

Toisella vuosineljänneksellä liiketulos (EBIT) oli -2,4 (-1,9) milj. euroa ja tulos ennen veroja -2,9 (-2,1) milj. euroa. Toisen vuosineljänneksen nettotulos oli -2,9 (-7,0) milj. euroa, tulos per osake oli -0,01
(-0,07) euroa ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli  -0,00 (0,00) euroa.

Katsauskauden liiketulos (EBIT) oli -4,6 (-3,9) milj. euroa ja tulos ennen veroja -5,7 (-4,2) milj. euroa johtuen liikevaihdon laskusta. Katsauskauden nettotulos oli -5,7 (-9,1) milj. euroa, tulos per osake oli -0,02 (-0,05 euroa) ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli  -0,01 (-0,02) euroa. Vertailuvuoden nettotulos sisälsi aikaisemmin aktivoitujen laskennallisten verosaamisten alaskirjauksen -4.9 milj. euroa.

Yhtiön rahoituskulut olivat suuremmat kuin edellisenä vuonna 1,1 (0,3) milj. euroa johtuen korkokulujen kasvusta ja realisoitumattomista valuuttakurssitappioista.

Yhtiö ei ole kirjannut laskennallisia verosaamisia katsauskaudella.

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oma pääoma oli negatiivinen -0,4 milj. euroa. Konsernin oman pääoman ollessa negatiivinen, oman pääoman tuoton tunnuslukua (ROE) ei ole laskettu katsauskaudelta. Oman pääoman negatiivisuus koski vain konsernia, ei emoyhtiötä.

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) oli -57,4% (-39,8%).

INVESTOINNIT

Bruttoinvestoinnit toisella vuosineljänneksellä olivat 0,0 (0,2) milj. euroa. Kaikki tuotekehitysmenot sisältyvät konsernin tulokseen, eikä taseeseen ole katsauskaudella aktivoitu tuotekehitysmenoja.

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 16,9 (16,6) milj. euroa. Oma pääoma oli -0,4 (-4,8) milj. euroa. Omavaraisuusaste koko omasta pääomasta oli -2,3% (-29,0%). Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 0,3 (0,6) milj. euroa. Vähemmistön osuus omasta pääomasta oli 0,2 (0,2) milj. euroa.

Yhtiön oman pääoman muutos katsauskaudella aiheutui sekä tappiollisesta tuloksesta että vaihtovelkakirjalainan 2,1 miljoonan euron positiivisesta vaikutuksesta.

Konsernin taseessa oli katsauskauden lopussa 3,0 (13,8) milj. euroa rahoituslaitoslainoja sisältäen käytössä olevat pankkitililimiitit.

Lähipiiriyhtiöiden kanssa solmitut lainasopimukset ovat katsauksen kohdassa: Lähipiiritapahtumat.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella -3,4 (-3,5) milj. euroa, parannusta oli 2,4 %.

Myyntisaamisten kiertoajan lyhentämiseksi konserni myy pääosan suomalaisista myyntisaatavistaan. Katsauskaudella myytyjä myyntisaamisia oli 2,8 (3,0) milj. euroa.

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 30.6.2016 liikearvoa 11,5 (10,8) milj. euroa.

Liikearvon testauksessa on käytetty seuraavia parametreja:

• Tarkastelujakson pituus: 4 vuotta
  • WACC diskonttokorko: 10 %
  • Kasvuolettamana päätearvon (”terminal value”) laskennassa käytetty 1 %

Konsernin liikearvosta on katsauskaudella tehty 0,5 milj. euron kertaluonteinen poisto johtuen huhtikuussa tapahtuneesta Cloud-liiketoiminnan sopimuskannan myynnistä Data Center Finland Oy:lle. Liikearvon testauksessa 30.6.2016 ei muuten todettu liikearvon alaskirjaustarvetta. Testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 16,7 milj. eurolla.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli katsauskaudella noin 197 (232) ja kauden lopussa 191 (210). Katsauskauden lopussa konsernin henkilöstöstä 156 henkeä (211) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 35 henkeä (39) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä. Katsauskauden aikana henkilöstön määrä väheni 10 henkilöllä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA Vaihto ja kurssi

Katsauskaudella yhtiön osakkeen ylin kurssi oli 0,08 (0,07) euroa, alin 0,06 (0,05) euroa ja päätöskurssi 30.6.2016 oli 0,07 (0,06) euroa. Katsauskauden keskikurssi oli 0,06 (0,06) euroa. Osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 6 912 701 (35 707 874) kappaletta, mikä vastaa 1,96% (17,6%) osakkeiden lukumäärästä katsauskauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla 30.6.2016 oli 24 749 543 (11 570 062) euroa.

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 353 564 898 kappaletta. Kauden lopussa osakepääoma oli 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 353 564 898.

Optio-ohjelmat 2011 ja 2014

2011-ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 30.11.2011 optio-oikeuksien antamisesta perustuen varsinaisen yhtiökokouksen 29.3.2011 antamaan valtuutukseen.

Optio-oikeudet annettiin Ixonos Oyj:n kokonaan omistaman tytäryhtiön maksutta merkittäväksi 31.12.2011 mennessä. Ne jaetaan hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n ja sen konserniyhtiöiden henkilökuntaan kuuluville henkilöille vahvistamaan heidän sitoutumistaan ja työmotivaatiotaan. Optio-ohjelman piiriin eivät kuulu Ixonos Oyj:n hallituksen jäsenet tai konsernin ylimpään johtoon kuuluvat henkilöt.

Optio-oikeudet merkitään tunnuksilla IV/A, IV/B ja IV/C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä 600.000 kappaletta. Hallitus päättää optio-oikeuksien ehtojen mukaan liikkeeseen laskettujen optio-oikeuksien jakamisesta eri optiosarjoihin ja tarvittaessa jakamatta olevien optio-oikeuksien muuntamisesta toiseen optiosarjaan kuuluviksi.

Kullakin optio-oikeudella sai alun perin merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden tai yhtiön hallussa olevan oman osakkeen.

Optio-oikeuksilla IV/A osakkeiden merkintäaika alkoi 1.10.2014, optio-oikeudet IV/B osalta on todettu rauenneeksi ja optio-oikeuksilla IV/C merkintäaika alkaa 1.10.2016. Osakkeiden merkintäaika päättyy kaikilla optio-oikeuksilla 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti.

Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi Ixonosin hallitus on joulukuun 2015 osakeantien johdosta tarkistanut optio-oikeuksien 2011 merkintäsuhdetta ja merkintähintaa. Optio-oikeuksien IV/A osalta tarkistettu merkintäsuhde on 8,287 ja merkintähinta 0,2 euroa osakkeelta. Optio-oikeuksien IV/C osalta tarkistettu merkintäsuhde on 8,287 ja merkintähinta 0,1497 euroa osakkeelta.

Osakkeiden enimmäismäärä pyöristetään osakkeiden merkitsemisen yhteydessä alaspäin täysiin osakkeisiin ja kokonaismerkintähinta lasketaan käyttäen pyöristettyä osakkeiden lukumäärää ja pyöristäen lähimpään senttiin. Yllä kuvattujen tarkistusten johdosta Optio-oikeuksilla 2011 merkittävien osakkeiden tarkistettu enimmäismäärä on 4 971 966.

2014-ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 18.2.2014 ylimääräisen yhtiökokouksen 30.10.2013 antamaan valtuutukseen perustuen optio-oikeuksien antamisesta.

Optio-oikeudet jaetaan hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n konsernin johtoryhmälle ja muille valikoiduille avaintyöntekijöille heidän sitouttamisekseen ja motivoimisekseen. Optio-oikeudet merkitään tunnuksilla 2014A, 2014B ja 2014C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä 5 000 000 kappaletta. Hallitus päättää optio-oikeuksien ehtojen mukaan liikkeeseen laskettujen optio-oikeuksien jakamisesta eri optiosarjoihin ja tarvittaessa jakamatta olevien optio-oikeuksien muuntamisesta toiseen optiosarjaan kuuluviksi.

Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden osakkeen. Optio-oikeuksilla 2014A osakkeiden merkintäaika alkoi 1.3.2016, optio-oikeuksilla 2014B 1.3.2017 ja optio-oikeuksilla 2014C 1.3.2018. Osakkeiden merkintäaika päättyy kaikilla optio-oikeuksilla 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä 1.3 - 31.5.2014 2014A:n osalta, 1.1 - 31.3.2015 2014B:n osalta ja 1.1 - 31.3.2016 2014C:n osalta. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti. Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi Ixonosin hallitus on joulukuun 2015 osakeannin johdosta tarkistanut optio-oikeuksien 2014 merkintäsuhdetta ja merkintähintaa mainittujen optio-oikeuksien mukaisesti seuraavasti:

Optio-oikeuksien 2014A merkintäsuhde on 1,65 ja merkintähinta on 0,0903 euroa ja 2014B tarkistettu merkintäsuhde on 1,65 ja merkintähinta 0,06 euroa.

Yllä kuvattujen tarkistamisen johdosta Optio-oikeuksilla 2014 merkittävien osakkeiden tarkistettu enimmäismäärä on 8 250 000.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 30.6.2016 oli 3 081 (2 984). Yksityishenkilöt omistivat 12,7 (14,1) %, yhteisöt 86,8 (83,0) % ja ulkomaalaiset 0,5 (0,8) % sekä hallintarekisterissä olevat 1,8 (2,9) % osakkeista.

Yhtiön lähipiiriin kuuluva Tremoko Oy Ab:n omistusosuus on 82,17 %. Omistusosuus on optioiden avulla nostettavissa 82,29 %:iin.

Lähipiiritapahtumat

14.3.2016 yhtiö solmi 1,5 miljoonan euron lainasopimuksen vieraan pääoman ehtoisesta lisärahoituksesta Tremoko Oy Ab:n kanssa. Yhtiö on nostanut katsauskaudella lainasopimuksen mahdollistaman 1,5 miljoonan euron lisärahoituksen.

Tremoko Oy Ab merkitsi 8.4.2016 täysimääräisesti Ixonos Oyj:n (”Yhtiö”) varsinaisen yhtiökokouksen 7.4.2016 päätöksellä sille merkittäväksi suunnatun pääomaltaan 9.200.000,95 euron suuruisen vaihdettavan lainan (”Laina”) ja siihen liitetyt osakeyhtiölain 10 luvun 1 pykälän 2 momentissa tarkoitetut erityiset oikeudet (”Erityiset Oikeudet”) Lainaa ja Erityisiä Oikeuksia koskevien ehtojen (”Ehdot”) mukaisesti ja ehdoin. Yhtiön hallitus on hyväksynyt Tremokon merkinnän.

Laina ja siihen liittyvät Erityiset Oikeudet on laskettu liikkeelle Yhtiön käyttöpääoman vahvistamiseksi sekä rahoitusrakenteen uudelleen järjestelemiseksi sekä rahoituskustannusten alentamiseksi. Lainan ottamiselle ja Erityisten Oikeuksien antamiselle on näin ollen painava taloudellinen syy. Lainan emissiokurssi ja vaihtohinta on määritelty markkinaehtoisesti.

Lainan ja Erityisten Oikeuksien Ehtojen pääkohdat ovat seuraavat:

• Lainan määrä on 9 200 000,95 euroa.
  • Lainan pääomalle maksetaan vuotuista korkoa, joka on Euribor 6 kk (vähintään ≥ 0 %) + 4,0 %.
  • Lainaan liitetyn vaihto-oikeuden perusteella annettavien Yhtiön uusien osakkeiden enimmäismäärä on 131 428 585 kappaletta.
  • Osakkeen vaihtokurssi on kiinteä 0,07 euroa ja sitä tarkistetaan Ehdoissa määritellyn mukaisesti.
  • Laina-aika on 8.4.2016 – 8.4.2020 siten, että 8.4.2018 alkaen lainasta maksetaan puolivuosittain viitenä 340 000,01 euron suuruisena eränä yhteensä 1 700 000,05 euroa ja lisäksi 8.4.2020 maksetaan loppuosa lainasta, yhteensä 7 500 000,90 euroa kertasuorituksena

Tremoko on maksanut merkitsemänsä Lainan ja siihen liitetyt Erityiset Oikeudet kuittaamalla Yhtiöltä olevia saataviaan 9 200 000,95 euron arvosta.

28.4.2016 Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab antoivat Ixonos Oyj:n (”Ixonos”) ja Ixonos Finland Oy:n vastuiden puolesta Nordea Pankki Suomi Oyj:lle yhteensä 1,2 miljoonan euron suuruisen omavelkaisen takauksen (”Takaus”). Takaus annettiin Finnvera Oyj:n antaman takauksen sijaan. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat Ixonosin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajat.

13.5.2016 Ixonos Oyj antoi yhdessä Ixonos Finland Oy:n kanssa 28.4.2016 tiedotettuun rahoitusjärjestelyyn liittyen Turret Oy Ab:lle ja Holdix Oy Ab:lle takauksen vastasitoumuksen, jossa ne muun ohessa sitoutuivat maksamaan markkinaehtoista takausprovisiota. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab antoivat Ixonosin ja Ixonos Finland Oy:n vastuiden puolesta Nordea Pankki Suomi Oyj:lle yhteensä 1,2 miljoonan euron suuruisen omavelkaisen takauksen. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat Ixonosin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajat.

20.6.2016 Ixonos ja Savox Communications Ab (Ltd) (”Savox”) solmivat tuotekehitystä koskevan puitesopimuksen (”Sopimus”). Ixonos on sitoutunut toimittamaan Savoxille Sopimuksen voimassaoloaikana Savoxin erikseen myöhemmin tilaamia tutkimus, design- ja/tai tuotekehitys- palveluita.

Sopimus on voimassa vähintään vuoden. Osapuolet ovat sitoumuksettomasti arvioineet Ixonosin Savoxille toimitettavien palvelujen potentiaaliseksi arvoksi 1-2 miljoonaa euroa.

Savox Communications Oy Ab (Ltd) kuuluu Savox Communications -konserniin, joka on yksi merkittävimmistä vaativiin ja vaarallisiin olosuhteisiin tarkoitettujen ammattilaiskommunikaatio-järjestelmien toimittajista maailmassa. Savox Communications -konsernilla on yli 30 vuoden kokemus poliisin, turvallisuusalan, palo- ja pelastusalan, armeijan, merenkulkualan ja teollisuuden palvelemisessa. Savox Communications -konserni on osa Savox-ryhmää, johon Turret Oy Ab, toinen Ixonosin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajista kuuluu.

MUITA KATSAUSKAUDEN TAPAHTUMIA

Markkinatapahtumia

Katsauskaudella digitalisaation tuomat muutoshankkeet siirtyivät yhtiön painopistealueilla ja markkinoilla selkeämmin toimenpanevaan vaiheeseen. Yhtiön osaaminen oli esillä useilla kansainvälisillä foorumeilla sekä tapahtumissa. Jaamme aktiivisesti asiakastarinoitamme ja asiantuntijamielipiteitämme sekä osallistumme alan näkemyksiä suuntaaviin tapahtumiin.

Digital Transformation -ajattelumme näkyvin yhteinen ponnistus Suomessa oli  Digitalist Networkin kanssa järjestetty ”Ixonos Digitalist Customer Experience Forum” toukokuussa, jossa sekä yhtiön että verkoston ja Ixonosin asiakkaat kertoivat onnistuneista muutoshankkeista. Singaporessa ”Digital Disruptions Asia Summit” kokosi yhteen alan vaikuttajia arvonluonnin teemalla. ”IxD-aamuseminaarissamme” jatkoimme näitä ajatuksia ja asiantuntijamme olivat erittäin aktiivisia myös MeetUppien järjestämisessa, joita katsauskaudella isännöimme kansainvälisesti viisi.

Smart Devices -alueella osallistuimme Amsterdamissa ”Critical Communications Worldiin” asiakkaidemme pyynnöstä ja samalla julkaisimme pitkäaikaisen yhteistyömme jatkosopimuksen Savox Oy:n kanssa.

Smart Data ja IoT -alueemme ratkaisuista yhteistyö teknologiakumppanimme IBM:n kanssa käynnistyi sekä asiakashankkeiden että tiimien asiakkaiden kanssa valikoitujen Hackathonien kanssa. Yhteinen tiimimme voitti FortumHackin ja sai kunnimaininnan CargoHackissa. Jaoimme katsauskaudella asiakkaiden kanssa Tampereella suositussa ”FIE-tapahtumassamme” ajatuksia siitä, miten onnistuneet IoT-ratkaisut muotoillaan.

InVenue-alueemme mielipidejohtajuus näkyi sekä uusina, Q3:lla julkistettavina asiakkuuksina, että osallistumisellamme Shippax-konferenssiin.

Julkaisimme katsauskaudelle asiakastarinamme Valmet IRoll sekä Schneider Electric -hankkeista ja toimme yhdessä MaxiCasterin kanssa Viking Linen digitaaliseen matkuskokemukseen mobiilitv- ratkaisun sinnekin, minne verkko muutoin ei kanna.

Jatkoimme muotoilu- ja toteutuskyvykkyyden nostoa AR-, VR- sekä CGI-alueilla ja julkistimme partneruuden animaatiostudio UNDO:n kanssa.

Cloud ja hosting -liiketoiminnan sopimuskanta siirtyi Datacenter Finland Oy:lle

Yhtiö myi Cloud ja hosting -liiketoiminnan sopimuskannan Datacenter Finland Oy:lle 6.4.2016. Kaupalla ei ole olennaista positiivista vaikutusta yhtiön tulokseentai kassaan.

Yhtiökokous 7.4.2016

Yhtiö piti 7.4.2016 varsinaisen yhtiökokouksen. Sen pöytäkirja sekä päätökset ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla www.ixonos.com.

Yhtiökokouksen valitsema hallitus on: Paul Ehrnrooth, Pekka Eloholma, Bo-Erik Ekström, Samu Konttinen, Päivi Marttila ja  Pekka Pylkäs. Yhtiökokouksen jälkeisessä hallituksen kokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajaksi Paul Ehrnroothin ja varapuheenjohtajaksi Päivi Marttila.

Lisäksi kokouksessa päätettiin hallituksen tarkastusvaliokunnan ja palkitsemisvaliokunnan jäsenistä. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi valittiin Pekka Pylkäs ja jäseniksi Päivi Marttila sekä Bo-Erik Ekström. Palkitsemisvaliokuntaan valittiin Pekka Eloholma, Samu Konttinen, Paul Ehrnrooth ja Pekka Pylkäs.

Katsauskauden lähipiiritapahtumat: vaihtovelkakirjalaina, omavelkainen takaus, takauksen vastasitoumus sekä Savox Communications Oy Ab:n kanssa solmittu tuotekehityssopimus löytyvät katsauksen kohdasta lähipiiritapahtumat.

Katsauskauden aikana yhtiöstä ei ole maksettu osinkoa tai pääomanpalautusta.

Katsauskauden pörssitiedotteet ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.ixonos.com/investors/releases

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Ixonos käynnisti 2.8.2016 yhteistoimintaneuvottelut Suomen henkilöstön kanssa pois lukien Kemin ja Oulun toimipisteet sopeuttaakseen henkilöstökuluja pääosin väliaikaisin toimenpitein sekä tehostaakseen koko yhtiön toimintaa. Neuvotteluiden lopputuloksena tullaan irtisanomaan enintään 9 henkilöä sekä lomauttamaan korkeintaan 90 päivän ajaksi enintään 15 henkilöä.

Ixonos on sopinut vieraan pääoman ehtoisesta käyttöpääoman lisärahoituksesta  17.8.2016 Tremoko Oy Ab:n kanssa. Tehtävä lainasopimus mahdollistaa tarvittaessa enintään 2,5 miljoonan euron lisärahoituksen 18.08.2018 asti.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Ixonos Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön verkkosivuilla.

Yhtiön tulos on viime aikoina ollut tappiollista tehdyistä tehostamistoimista huolimatta. Tappiollisella tuloksella on välitön vaikutus yhtiön käyttöpääoman riittävyyteen. Riskiä hallitaan ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Ixonosin toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Ixonosilta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Konsernin liikevaihtorakenne ja sisältö ovat muuttuneet. Konsernin liiketoiminta koostuu pääosin yksittäisistä asiakassopimuksista, jotka ovat usein verrattain lyhytkestoisia. Uusien projektien aloitusajankohtien ja laajuuden ennustaminen on aika ajoin haastavaa samalla, kun kulurakenne suurelta osin on luonteeltaan kiinteä. Edellä mainitut seikat voivat aiheuttaa ennakoimatonta vaihtelua liikevaihdossa ja sen kautta kannattavuudessa.

Osan konsernin liiketoiminnasta muodostavat kiinteähintaiset projektitoimitukset. Kiinteähintaisiin projektitoimituksiin liittyy ajallinen ja sisällöllinen riski. Tätä riskiä pyritään hallitsemaan sopimus- ja projektijohtamisen välinein.

Konsernin liikevaihdosta merkittävä osuus laskutetaan muuna kuin euroina. Valuuttakurssien muutoksiin liittyvää riskiä hallitaan eri toimenpitein.

Konsernilla on taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu alaskirjausriski siinä tapauksessa, että konsernin kassavirran tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden takia. Liikearvo testataan vuosineljänneksittäin ja myös muulloin, jos tarvetta ilmenee.

Konsernin rahoitussopimuksiin liittyy rahoituskovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten pankkilainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

SEURAAVAT KATSAUKSET

Osavuosikatsaus 1-9/2016 perjantaina 4.11.2016

IXONOS OYJ

Lisätietoja antavat:

Ixonos Oyj:

Toimitusjohtaja Sami Paihonen, puh. 050 502 1111, sami.paihonen@ixonos.com

Talousjohtaja Kristiina Simola, puh. 040 756 3132, kristiina.simola@ixonos.com

Jakelu:
Keskeiset tiedotusvälineet

IXONOS-KONSERNI  TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ JA LIITETIEDOT 1.1.-30.6.2016 KONSERNIN LYHENNETTY TULOSLASKELMA, 1000 EUR

1.4.-30.6.16 1.4.-30.6.15 Muutos% 1.1.-30.6.16 1.1.-30.6.15 Muutos% 1.1.-31.12.15
Liikevaihto 3 830 4 557 -16,0 7 730 9 142 -15,4 17 001

D:  Sijoitetun vapaan pääoman rahasto

E:  Muuntoero

F:  Kertyneet voittovarat

G:  Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä

H:  Määräysvallattomien omistajien osuus

Rahavarat kauden alussa 1 901 255 255
Rahavarat kauden lopussa 347 620 1 901

Laatimisperiaatteet

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen 31.12.2015 laatimisperiaatteita. 1.1.2016 voimaan tulleilla IFRS-standardien muutoksilla ja tulkinnoilla ei ole ollut olennaista vaikutusta konsernitilinpäätökseen.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Ixonosin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä katsauskauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat tilinpäätöstiedotteen julkistamishetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt ja yhtiön johdon omistama Ixonos Management Invest Oy. Alkuperäinen tilinpäätöstiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Osavuosikatsaustiedote on tilintarkastamaton.

Toiminnan jatkuvuus

Tämä osavuosikatsaus on laadittu toiminnan jatkuvuuden periaatteen mukaisesti huomioiden yhtiön tilikauden 2015-2016 aikana toteuttamat rahoitusjärjestelyt ja liiketoimintaennuste seuraavan 12 kuukauden osalta.

Ennusteissa on huomioitu todennäköiset tai nähtävissä olevat muutokset tulevaisuuden odotuksissa, niin tulovirran kuin odotettavissa olevien menojen osalta.

Yhtiö arvioi, että sen käyttöpääoma on riittävä seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin.

Yhtiön pankkilainat sisältävät kovenantteja, jotka liittyvät yhtiön omavaraisuusasteeseen, käyttökatteeseen ja nettovelkojen suhteeseen käyttökatteesta. Kovenantteja tarkastellaan seuraavan kerran 31.12.2016.

Liikearvon arvonalentumistestaus

Ixonos suoritti liikearvon arvonalentumistestauksen 30.6.2016. Liikearvo on kohdistettu yhdelle kassavirtaa tuottavalle yksikölle 1.11.2013 alkaen.

Tehdyn liikearvon testauksen perusteella testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 16,7 milj. eurolla, eikä näin ollen alaskirjaustarvetta ollut. Liikearvoa on katsauskauden lopun taseessa 11,5 milj. euroa. Laskelman antama rahavirtojen nykyarvo 28,2 milj. euroa on alhaisempi kuin yhtiön rahoitusvelkojen 10,5 milj. euroa ja osakkeiden markkinahinnan 24,7 milj. euroa summa 30.6.2016.

Yhtiö testaa liikearvoaan omaisuuden käyttöarvoon perustuen. 30.6.2016 yhteydessä tehdyssä testauksessa kassavirtaennusteen ennustejakso koostui ennusteesta ajalla Q3 2016 – Q2 2020.

Ennusteessa on lähdetty vuoden 2016 osalta stabilointivaiheesta, jonka aikana kasvu jää alhaiseksi. Vuosina 2017-2020 uskotaan päästävän selkeämpään, keskimäärin 9 % kasvuun digitalisoitumisen koskettaessa yhä suurempaa osaa liike-elämästä. Liikevoittoprosentin ennustetaan nousevan keskimäärin 10 prosenttiin.

Menetelmässä testattavia varoja verrataan niiden tuottamaan rahavirtaan valitulla aikajaksolla, huomioiden diskonttokorko ja ennustejakson jälkeisten rahavirtojen kasvukerroin. Diskonttokorkona on käytetty 10 % p.a. korkokantaa sekä ennustejakson jälkeisiä rahavirtoja laskettaessa kasvukertoimena 1 % p.a. korkoa. Terminaalikauden arvoa laskettaessa on käytetty kauden painotettua keskimääräistä liikevoittoprosenttia.

Liikearvon testauksessa tärkeimmät herkkyystekijät ovat itse rahavirtaennusteiden ja niiden sisältämien oletusten lisäksi terminaaliarvon kasvuprosentti ja käytetty diskonttokorko. Mikäli terminaaliarvon kasvuprosenttina olisi käytetty -23 % yhden prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli diskonttokorkona olisi käytetty 21 % 10 prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli liikevoittoprosentti olisi keskimäärin 2,2 % 11 prosentin sijaan käyttöarvo vastaisi testattavaa määrää.

Lainakovenantit

Yhtiöllä on korollista velkaa 30.6.2016 yhteensä 10,5 miljoonaa euroa. Niiden lainojen määrä, joita kovenantit koskevat, oli 30.6.2016 pääomamäärältään 0,6 miljoonaa (2015: 5,9 milj. euroa).

Kovenanttisopimuksissa on asetettu kovenanttirajoja yhtiön omalle pääomalle, käyttökatteelle ja korollisten nettovelkojen ja käyttökatteen suhteelle. Kovenantteja tarkastellaan seuraavan kerran 31.12.2016. Mikäli yhtiö ei täytä kovenanttisopimuksessa määriteltyjä kovenanttirajoja rahoittajilla on oikeus irtisanoa takaisinmaksettavaksi lainat, joita kovenanttisopimus koskee. Noudatettava kovenanttitaso tarkistetaan puolivuosittain. Omavaraisuusasteen tulee olla 15-35 % ajankohdasta riippuen. Viimeisen 12 kuukauden käyttökate ei saa alittaa -1.0 miljoonaa euroa 31.12.2016. Ajankohdasta riippuen korollisten nettovelkojen (taseen korolliset nettovelat mukaan lukien rahoitusleasingvelat) ja käyttökatteen suhde ei saa ylittää 3.0-1.0. Tunnuslukua tarkastellaan ensimmäisen kerran 30.6.2017. Korollisten nettovelkojen ja käyttökatteen suhde lasketaan IFRS-periaatteita noudattaen.

30.6.2016 yhtiön omavaraisuusaste oli -2,3 % (2015: -29,0 %), käyttökate oli -4,4 miljoonaa euroa (2015: -3,3 miljoonaa) ja korollisten nettovelkojen ja käyttökatteen suhde oli negatiivinen (2015: negatiivinen) . Kovenanttien alaiset lainat on esitetty kokonaisuudessaan lyhytaikaisena vieraana pääomana.

Kovenanttien alaisten lainojen erääntyminen:

Ajanjakso Lyhennyksen määrä 1000 EUR

Tuloverot -1 -0,3 12 -30 -4 938 0
VERTAILUJAKSON TULOS -2 906 -2 819 1 507 -3 023 -7 002 -2 095

KÄYTTÖOMAISUUDEN MUUTOKSET, 1000 EUR

Liikearvo Aineettomat hyödykkeet Aineelliset käyttöomaisuus-hyödykkeet Myytävissä olevat sijoitukset Yhteensä
Kirjanpitoarvo 1.1.2015 10 847 1 254 697 3 12 801

Käypä arvo -11 -37 -13

TUNNUSLUKUJENLASKENTAPERIAATTEET

Käyttökate/EBITDA = Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja kuoletuksia

Laimennettu osakekohtainen tulos = Tilikauden voitto / Laimennusvaikutuksella oikaistu osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä keskimäärin

Osakekohtainen tulos = Tilikauden voitto / Osakkeiden osakeantioikaistu lukumäärä keskimäärin