ROBIT OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2016: YHTIÖN LIIKETOIMINTA VAHVISTUI YRITYSOSTOIN

ROBIT OYJ YHTIÖTIEDOTE 30.8.2016 KLO 11.00

Robit Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2016 (tilintarkastamaton)
Tekstissä H1 tarkoittaa katsauskautta 1.1.-30.6.2016 ja H2 tarkoittaa katsauskautta 1.7.-31.12.2016.

1.1.-30.6.2016 lyhyesti

H1 liikevaihto oli 21.031 miljoonaa euroa (H1/2015: 21.913), muutos -4,0  prosenttia

Q2 liikevaihto oli 11.636 miljoonaa euroa (Q2/2015: 11.232), muutos +3,6 prosenttia

H1 liikevoitto oli 1.505 miljoonaa euroa (H1/2015: 1.706), muutos -11,8 prosenttia

H1 liikevoittoprosentti oli 7,2 prosenttia (H1/2015: 7,8 prosenttia)

H1 katsauskauden voitto oli 1.162 miljoonaa euroa (H1/2015: 1.403), muutos -17,2 prosenttia

Osakekohtainen tulos katsauskaudelta oli 0,07 euroa (H1/2015: 0,12 euroa), muutos -41,7 prosenttia

Omavaraisuusaste katsauskauden H1 lopussa oli 43,7 prosenttia (H1/2015: 67,8 prosenttia)

Yhtiö teki merkittäviä yritysostoja: Australiassa H1:n aikana ja Englannissa välittömästi sen jälkeen; näiden yhteenlaskettu liikevaihto vuositasolla (kummankin yhtiön viimeisimpänä tilinpäätösajankohtana) oli noin 31,4 miljoonaa euroa. Tämä liikevaihto ei osaksikaan sisälly H1 liikevaihtoon.

Keskeiset tunnusluvut 1-6/2016 1-6/2015 Muutos, % 1-12/2015
Liikevaihto, 1000 eur 21.031 21.913 -4,0 45.588
EBITA, 1000 eur 1.534 1.735 -11,6 3.448
Liikevoitto, 1000 eur 1.506 1.706 -11,7 3.389
Liikevoitto, % 7,2 7,8 - 7,4
Katsauskauden voitto, 1000 eur 1.162 1.403 -17,2 2.244

TOIMITUSJOHTAJA MIKKO MATTILAN KOMMENTIT

Robitin katsauskauden toiminta muodostui tiivistettynä seuraavaksi: liikevaihto vertailukauteen säilyi lähes muuttumattomana ja operatiivinen kannattavuus myynti- ja käyttökatteella mitattuna parani lievästi. Katsauskauden tulos laski hieman vertailukaudesta. Yhtiö säilytti haastavassa markkinatilanteessa operatiivisen kilpailuasemansa ja kaudella korostui erityisesti kauden lopussa suoritettu merkittävä yritysosto Australiassa sekä viisi päivää välittömästi tarkastelujakson jälkeen toinen synerginen yritysosto Englannissa. Näiden yhteenlaskettu liikevaihto vuositasolla kummankin yhtiön viimeisimpänä tilinpäätösajankohtana oli noin 31,4 miljoonaa euroa.

Globaaleilla markkinoilla kahden vuoden matalan suhdannetilanteen jälkeen ei vieläkään havaittu selkeää kasvua, vaan markkinat odottivat edelleen piristymistä. Yhtiö kuitenkin kykeni näissä markkinaolosuhteissa omien myyntiponnistusten avulla säilyttämään lähes liikevaihtotasonsa. Liikevaihto laski vertailukauteen H1/2015 verrattuna 4,0 prosenttia.

Parantuneen myyntikatteen, maltillisten palkkakustannusten sekä Robit SA (Pty) Ltd:n avainhenkilöille toteutetun osakkeiden myynnistä muodostuneen operatiivisesta liiketoiminnasta poikkeavan erän kirjaaminen tarkastelukaudelle kasvatti käyttökatetta niin, että kannattavuus käyttökatetasolla parani hieman vertailukaudesta päätyen 12,0 prosenttiin (10,7 prosenttia vertailukaudella H1/2015).

Yhtiön liikevaihto jaksolla Q2/2016 kasvoi 3,6 prosenttia vertailukauteen Q2/2015 verrattuna.
Positiivista oli myös se, että Q2/2016 liikevaihto 11,6 miljoonaa euroa oli selkeästi edellistä kvartaalia Q1/2016 parempi, jolloin liikevaihto oli 9,4 miljoonaa euroa. Eli Q2/2016 myynti oli 23,4 prosenttia suurempi kuin ensimmäisellä kvartaalilla Q1/2016.

Yhtiön taloudelliset tavoitteet eivät toteutuneet orgaanisen kasvun osalta. Pääsyy tähän oli edellä mainittu erityisen heikko kysyntä kaudella Q1/2016.

Yhtiö säilytti edelleen hyvän kannattavuustason myyntikatetasolla mitattuna. Myyntikateprosentti tarkastelujaksolla H1/2016 oli 37,3 prosenttia (31,6 prosenttia vertailukaudella H1/2015). Myyntikateprosentin kehitys oli seurausta systemaattisesta hankintatoimen ja tuotannon kehittämisestä.

Yhtiön kannattavuus EBITA%-tasolla mitattuna laski hieman vertailukauteen verrattuna. EBITA H1/2016 oli 1.534 miljoonaa euroa ja EBITA% oli 7,3 prosenttia liikevaihdosta (1.735 miljoonaa euroa ja 7,9 prosenttia liikevaihdosta vertailukaudella H1/2015). Poistot käyttöomaisuudesta kasvoivat vertailukauteen verrattuna 0,363 miljoonaa euroa. Tästä IPO-kuluista aktivoitujen poistojen osuus kasvoi 0.173 miljoonaa euroa päätyen 0.260 miljoonaan euroon (0.086 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Yhtiö antoi ennakkotietoa puolivuosikatsauksen näkymistä jo yhtiötiedotteella 17.6.2016 tarkentaen ennakkotietoa 15.8.2016.

Yritysostoprojektit ja niiden implementointi olivat keskeisessä roolissa tarkastelujaksolla. Yhtiö osti Australiasta Drilling Tools Australia Pty Ltd:n (DTA) sekä välittömästi tarkastelujakson jälkeen Bulroc (UK) Ltd:n Englannista. Molemmat yrityostot vahvistavat merkittävästi DTH-liiketoimintayksikköä.
Drilling Tools Australia Pty Ltd:n osto ajoittui tarkastelujakson loppuun 30.6.2016. Ajankohdasta johtuen hankinnalla ei ollut vaikutusta yhtiön liikevaihtoon. Taseen osalta Drilling Tools Australia Pty Ltd yhdistettiin osaksi Robit-konsernia. Akvisition myötä Robitin tase-eristä liikearvo, käyttöomaisuus, vaihto-omaisuus, myyntisaamiset, pitkäaikaiset velat ja lyhytaikaiset velat kasvoivat olennaisesti.
Edellä johtuvista syistä yhtiön pääoman tehokkuus sekä konsernitaseessa esitetyt erät eivät ole vertailukelpoisia vertailukauteen.
Puolivuosikatsauksen tunnuslukutaulukossa tunnusluvut on kuitenkin esitetty siten, että ne ovat vertailukelpoisia vertailukauteen.

MARKKINAKATSAUS

Yhtiön johdon mukaan matala kysyntäsuhdanne jatkui edelleen tarkastelujaksolla. Vuoden 2015 toisella vuosipuoliskolla nähty markkinoiden lievä piristyminen ei jatkunut tarkastelujaksolla. Johdon näkemyksen mukaan yhtiön liikevaihto laski suhteellisesti kuitenkin vähemmän kuin pääkilpailijoilla. Yhtiön valinta keskittyä pelkästään kulutusosiin osoitti strategisen vahvuutensa ja helpotti yhtiön tilannetta tarkastelujakson suhdannetilanteessa.

Niinikään yhtiön aikaisemmat panostukset omaan myyntiverkostoon edesauttoivat yhtiön operatiivista toimintaa. Yhtiö jatkoi edelleen valittua strategiaa ja perusti tarkastelujaksolla Thaimaahan (Bangkok) myyntipisteen palvelemaan Kaakkois-Aasian asiakkaita. Perun (Lima) myyntiyhtiön toiminta vakiintui tarkastelujaksolla vuoden 2015 lopun perustamisen jälkeen.

Edellä mainitun Australiassa suoritetun yritysoston, Drilling Tools Australia Pty Ltd:n (DTA) myötä yhtiön asema Australian markkinoilla vahvistui merkittävästi. DTA:lla on Australiassa vahva asema, jota tukee sen oma myynti- ja tuotantotoiminta Perthissa. Hankinta-ajankohdasta 30.6.2016 johtuen Australian uuden tytäryhtiön vaikutus näkyy Robit Groupissa vain tarkastelukauden taseessa. Tuloslaskelma- ja rahavirtavaikutus näkyy vasta toisella vuosipuoliskolla.

Yhtiön markkina-alueista Eurooppa ja Afrikka olivat edelleen aktiivisia ja edustivat 58,0 prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Yhteenlaskettu liikevaihto oli 12.2 miljoonaa euroa (12.1 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Pohjois- ja Etelä-Amerikan myynnin kehitys jäi tavoitteesta. Alue edusti 13,6 prosenttia liikevaihdosta. Yhteenlaskettu liikevaihto oli 2.9 miljoonaa euroa (3.7 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Aasian ja Australian osuus oli edelleen merkittävä 19,7 prosentin osuudella. Liikevaihto oli 4.1 miljoonaa euroa (4.7 miljoonaa euroa vertailukautena H1/2015). Alueen rooli yhtiössä kasvaa edelleen Australian yritysoston tuloksena merkittävästi ja Aasian ja Australian alueesta muodostuu yhtiön suurin markkina-alue. Yhtiön johto näkee tämän markkina-alueen merkittävänä kasvupotentiaalina jatkossa.

Venäjän haastavasta markkinatilanteesta huolimatta yhtiö kykeni lievästi parantamaan asemaansa Venäjällä (Venäjä ja CIS-maat) liikevaihdon ollessa 1.8 miljoonaa euroa (1.4 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Yhtiö tavoittelee strategiansa mukaisesti edelleen orgaanista kasvua kaikilla markkina-alueilla. Yhtiön systemaattisesti rakentama oma myynti-, palvelu- ja varastointiverkosto toimii jatkossakin globaalina alustana yhtiön myynnin kasvattamisessa. Verkosto käsitti tarkastelujakson lopussa 9 omaa toimipistettä ja heinäkuun alussa 2016 Englannissa tehdyn yritysoston myötä (Bulroc (UK) Ltd) verkosto laajeni 12 toimipisteeseen. Globaali oma verkosto tukee erityisesti osaavaa jälleenmyyjäverkostoa ja sen myyntitoimintaa.

Tarkastelujaksolla ja heti sen jälkeen suoritetut edellä mainitut yritysostot laajensivat yhtiön tuotetarjontaa, vahvistivat markkinapeittoa ja lisäsivät tuotantokapasiteettia, joten yritysostojen rooli tulevassa kasvussa on aivan merkittävä.

TARJONNAN KEHITTÄMINEN

Yhtiö jaettiin tammikuussa 2016 kolmeen strategiseen liiketoimintayksikköön: Top Hammer, Down the Hole ja Digital Services.

Top Hammer- eli kovan kiven tuotelinjan osalta kasvua haetaan edelleen tarjoamalla asiakkaille täydellisiä toimituskokonaisuuksia (one-stop shopping). Etelä-Korean tehtaan merkitys korostui ja siellä valmistettavien kankien ja niskojen volyymi kehittyi positiivisesti. Tehdas täytti sille asetetut tavoitteet.
Top Hammer -liiketoiminnan volyymi oli 14.6 miljoonaa euroa eli 69 prosenttia liikevaihdosta (14.6 miljoonaa euroa eli 67 prosenttia vertailukaudella H1/2015).

DTH- eli maanporaustuotelinjan osalta tarjoomassa olevat patentoidut tuoteratkaisut edustivat merkittävintä osaa DTH-liiketoimintayksikön myynnistä. Kasvun mahdollisuudet rakentamisen sekä maalämmitys- ja jäähdytyssegmenteissä  ovat jatkossakin hyvät. Suoritetut yritysostot (kesäkuu 2016 DTA ja heinäkuu 2016 Bulroc) mahdollistavat jatkossa täydellisen toimituskokonaisuuden tarjoamisen asiakkaille. Yhtiön kilpailukyvyn uskotaan näin vahvistuvan ja samalla asiakaskohtainen toimituskoko kasvaa.
DTH-liiketoiminnan volyymi oli 6.5 miljoonaa euroa eli 31,0 prosenttia liikevaihdosta (7.3 miljoonaa euroa eli 33,0 prosenttia vertailukaudella H1/2015).

Digital Services -liiketoiminta-alue perustettiin edesauttamaan yhtiön palveluliiketoiminnan kehittämistä. Sen keskeisinä teknologia-alustoina ovat IoT (Internet of Things), pilvipalvelut, Big Data sekä digitaalisuus. Liiketoiminta-alueen keskiössä on monivuotisen tuotekehityksen tuloksena kehitetty Sense Systems eli porareiän mittausjärjestelmä. Tarkastelujaksolla keskityttiin useampien pitkäaikaistestien tekemiseen loppuasiakkaiden kanssa sekä luotettavuuden edelleenkehittämiseen eri porausympäristöissä.
Teknologia ja siihen liittyvä palvelu ovat saaneet suurta kiinnostusta markkinoilla.
Digital Services -liiketoiminta-alueella ei ollut tarkastelujaksolla liikevaihtoa.

TULOSKEHITYS

H1/2016 H1/2015 Muutos % 2015 2014 Muutos %
Liikevaihto, 1 000 euroa 21 031 21 913 -4,0 % 45 588 38 272 19,1 %
Liikevaihdon kasvu, % -4,0 % 19,8%   19,1 % 12,7%
Myyntikate, 1 000 euroa 7 848 6 936 13,2 % 14 683 11 337 29,5 %
Myyntikate, osuus liikevaihdosta, % 37,3 % 31,7%   32,2 % 29,6%
Käyttökate, 1 000 euroa 2 515 2 353 6,9 % 5 066 4 765 6,3 %
Käyttökate, osuus liikevaihdosta, % 12,0 % 10,7 %   11,1 % 12,5 %
EBITA, 1 000 euroa 1 534 1 735 -11,6 % 3 448 3 819 -9,7 %
EBITA, osuus liikevaihdosta, % 7,3 % 7,9 %   7,6 % 10,0 %
Liikevoitto, 1 000 euroa 1 506 1 706 -11,7 % 3 389 3 761 -9,9 %
Liikevoitto, osuus liikevaihdosta, % 7,2 % 7,8 %   7,4 % 9,8 %
Katsauskauden tulos, 1 000 euroa 1 162 1 403 -17,2 % 2 244 2 925 -23,3 %
Katsauskauden tulos,
osuus liikevaihdosta, %
5,5 % 6,4 %   4,9 % 7,6 %
Osakekohtainen tulos (EPS), euroa 0,07 0,12   0,17 0,29 -41,0 %
Oman pääoman tuotto, %* 5,0 % 9,3 %   7,4 % 25,4 %
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROCE), %* 9,3 % 10,4 %   9,5 % 21,2 %
Korolliset nettovelat, 1 000 euroa 11 280 -23 756 147,5 % -22 070 6 866 -421,4 %
Omavaraisuusaste, % 43,7 % 67,8 %   71,1 % 47,4 %
Nettovelkaantumisaste, % 23,2 % -50,4 %   -46,1 % 52,9 %
Bruttoinvestoinnit, 1 000 euroa 32 709 4 343 653,1 % 7 732 1 712 288,6 %
Bruttoinvestoinnit ilman yritysostoa, 1 000 euroa 656 4 343 -84,9 % 7 732 1 712 288,6 %
Bruttoinvestoinnit, osuus liikevaihdosta, % (sis. yritysoston) 155,5 % 19,8 %   17,0 % 4,5 %
Tutkimus- ja tuotekehityskulut, osuus liikevaihdosta, % 2,6 % 2,7 %   3,0 % 2,1 %
Henkilöstö keskimäärin katsauskauden aikana** 139 117 18,8 % 124 109 13,8 %
Henkilöstö katsauskauden lopussa 214 124 72,6 % 134 109 22,9 %

* Hankitun tytäryhtiön vaikutus konsernitaseeseen on päiväkohtaisesti painotettu.
**Henkilöstö sisältää sekä koko- että osa-aikaiset työntekijät. Henkilöstömäärässä ei ole huomioitu DTA:n yritysoston henkilömäärän lisäystä 70 henk.

Yhtiön kannattavuuden mittareista myyntikate kehittyi edelleen suotuisasti. Tarkastelukaudella myyntikatteen paranemiseen vaikutti erityisesti ostotoiminnan tehostaminen, jonka myötä raaka-aineiden ja valmistuksessa käytettyjen komponenttien hintoja kyettiin alentamaan. Lopputuotteiden markkinahinnoissa ei yhtiön johdon mukaan tapahtunut muutosta.

Käyttökate kasvoi vertailukauteen verrattuna euromääräisesti noin 0.2 miljoonaa euroa (lisäys +6,9  prosenttia). Käyttökate oli tarkastelukaudella 2.514 miljoonaa euroa eli 12,0 prosenttia (2.352 miljoonaa euroa eli 10,7 prosenttia vertailukaudella H1/2015).

Yhtiön EBITA laski euromääräisesti 0.2 miljoonaa euroa säilyttäen lähes suhteellisen osuuden
liikevaihdosta. EBITA% oli 7,3 prosenttia (7,9 prosenttia vertailukaudella H1/2015).

Kannattavuutta tarkasteltaessa on huomioitava muun muasssa seuraavat tuotto- ja kustannuserät:

• Liiketoiminnan muihin tuottoihin sisältyi operatiivisesta liiketoiminnasta poikkeavana eränä Robit SA (Pty) Ltd:n avainhenkilöille toteutetusta edellä mainitun yhtiön osan myynnistä vähemmistölle tuloutunut noin 0.2 miljoonan euron tuotto osana Black Economic Empowerment (BEE) -ohjelmaa.
  • Kasvaneen henkilöstömäärän (+20 henkilöä) myötä syntyneet henkilöstökustannukset. Tarkastelukauden henkilöstökuluihin sisältyi tulospalkkioita 0.1 miljoonaa euroa (0.3 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).
  • Liiketoiminnan muut kulut olivat tarkastelukaudella 3.7 miljoonaa (3.8 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015). Kustannuksiin vaikuttivat muun muassa Perun myyntiyhtiön Robit S.A.C.:n ja Thaimaan myyntikonttorin perustamiskustannukset.
  • Valuuttakurssien vaikutus jäi tarkastelukaudella marginaaliseksi.

Edelleen EBITA:an vaikuttavina kannattavuustekijöinä olivat kasvaneet poistot: tarkastelukaudella H1/2016 poistot olivat yhteensä 0.981 miljoonaa euroa (0.618 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015). Kokonaispoistot sisältäen konserniaktiivan poistot olivat 1.009 miljoonaa euroa (0.646 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Yhtiön poistojen kasvu johtui yhtiön harjoittamasta aktiivisesta investointipolitiikasta. Tarkastelukauden aikana yhtiö jatkoi investointeja tuotekehitykseen ja IP:hen (0.244 miljoonaa euroa), pilvipohjaiseen ERP-järjestelmään (0.194 miljoonaa euroa) sekä tuotannon koneisiin ja laitteisiin (0.218 miljoonaa euroa). Investointien kokonaismäärä tarkastelukaudella oli yhteensä 0.656 miljoonaa euroa (4.343 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015. IPO-investoinnin osuus tästä oli 2.603 miljoonaa euroa).

Omavaraisuusaste oli 43,7 prosenttia (67,8 prosenttia vertailukaudella H1/2015). Omavaraisuusaste laski toteutetun yrityskaupan johdosta. Yrityskaupan rahoittamiseen yhtiö nosti uutta lainaa 27.0 miljoonaa euroa. Neuvoteltujen rahoitussopimusten kokonaismäärä on 36.0 miljoonaa euroa, josta siis loppuosa 9.0 miljoonaa euroa nostetaan toisella vuosipuoliskolla.

Yhtiön rahat ja pankkisaamiset olivat yhteensä 26.0 miljoonaa euroa. Yhtiö haluaa säilyttää vahvan likviditeetin tulevan kasvun ja mahdollisten tulevien yritysostojen rahoittamiseen.

Osakekohtainen tulos oli 0,07 euroa.

TALOUDELLISET TAVOITTEET

Yhtiön pitkän aikavälin (10 vuotta) keskimääräinen kasvuprosentti (CAGR) on ollut 23,0 prosenttia.

Yhtiö jatkaa strategiansa mukaisesti selkeänä kasvuyhtiönä. Orgaanista kasvua haetaan asetetun tavoitteen mukaisesti +15 prosentin vuotuisella liikevaihdon kasvulla. Katsauskaudella H1/2016 kasvu oli negatiivinen
-4 prosenttia suhteessa vertailukauteen.

Yhtiön tavoitteet kasvaa yritysostojen avulla eli rakenteellisen kasvun alueella toteutuivat Drilling Tools Australia Pty Ltd:n akvisitiolla 30.6.2016 ja alle viikko siitä 5.7.2016 Bulroc (UK) Ltd:n yritysostolla. Näiden yhteenlaskettu liikevaihto vuositasolla kummankin yhtiön viimeisimpänä tilinpäätösajankohtana oli noin 31.4 miljoonaa euroa. Yhtiö saavutti yritysostojen ansiosta yhteenlasketun vuotuisen liikevaihtotason, joka on noin 75.0 miljoonaa euroa.

Yhtiön johdon tavoitteena on edelleen säilyttää hyvä kannattavuus myyntikateprosentilla tarkasteltuna, joka oli tarkastelujaksolla 37,3 prosenttia.

Yhtiön johto uskoo operatiivisen kannattavuuden kehittyvän positiivisesti yhtiön volyymin kasvun sekä suoritettujen kahden yritysoston myötä (EBITDA-tasolla mitattuna). Tässä on huomioitava, että suoritettujen kahden yritysoston kannattavuus on keskimäärin konsernin aikaisempaa kannattavuutta korkeampi EBITDA-tasolla mitattuna. Yhtiön EBITDA tarkastelujaksolla oli 2.515 miljoonaa euroa ja 12,0 prosenttia liikevaihdosta (2.353 miljoonaa euroa ja 10,7 prosenttia vertailukaudella H1/2015).

Yhtiön vaihto-omaisuus oli 27.3 miljoonaa euroa (14.6 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015), jossa oli kasvua 12.7 miljoonaa euroa vertailukauteen H1/2015 verrattuna. Tässä on huomioitava Australian yritysoston vaikutus vaihto-omaisuuden kasvuun (13.8 miljoonaa euroa), joten vertailukelpoinen luku yhtiön liiketoimintaan ilman DTA:n ostoa oli noin 13.5 miljoonaa euroa. Yhtiö kehitti uuden ERP-järjestelmänsä avulla myynnin ennustejärjestelmää ja optimoi samalla menestyksellisesti tuotantoyksiköiden varastotasoja.

Yritysostojen jälkeisten integrointiprojektien myötä tuotevalikoiman optimoinnin sekä varastojen kiertonopeuden, läpimenoaikojen ja logistiikan tehostamisen merkitys korostuu entisestään. Tehostamisprojektin tavoitteena on säilyttää hyvä palvelukyky asiakkaille globaalisti valituilla markkinasegmenteillä jatkossakin.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Yhtiön liiketoiminnan rahavirta tarkastelujaksolla oli yhteensä 0.1 miljoonaa euroa (2.3 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Yhtiön kassavirta ennen rahoituseriä oli -32.9 miljoonaa euroa. Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin olivat yhteensä 0.7 miljoonaa euroa ja pitkäaikaisten saamisten muutos oli -0.3 miljoonaa euroa. Edellä mainitut luvut eivät sisällä yrityskaupan eriä. Kassavirtalaskelmassa Drilling Tools Australia PTY Ltd:n tarkastelujaksolla maksettu kauppahintaerä 32.1 miljoonaa euroa on kirjattu kohtaan Investoinnit tytäryhtiöosakkeisiin. Kokonaiskauppahinta oli 44.4 miljoonaa euroa, josta toinen maksuerä 12.3 miljonaa euroa on esitetty taseen lyhytaikaisissa veloissa.

Myyntisaamisiin sitoutui 12.6 miljoonaa euroa (8.7 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015). Australian yrityskaupan myötä myyntisaamiset kasvoivat 1.7 miljoonaa euroa.

Yhtiön rahoitustuotot olivat 1.3 miljoonaa euroa (0.3 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015). Rahoitustuottojen kasvuun vaikutti positiivisesti Drilling Tools Australia Pty Ltd:n kauppahinnan osalta toteutettu valuuttasuojaus. Yhtiön rahoituskulut olivat 1.4 miljoonaa euroa (0.3 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015). Rahoituskulujen kasvuun vaikutti negatiivisesti Britannian EU-kansanäänestyksestä seuranneen valuuttakurssin kehityksen (Brexitin) myötä toteutunut kurssitappio Bulroc (UK) Ltd kaupan rahoitukseen liittyen, mikä kohdistui tarkastelujaksolle.

Pitkäaikaiset rahoituslaitoksilta otetut lainat kasvoivat vertailukauteen verrattuna 26.9 miljoonaa euroa. H1/2016 oli 34.1 miljoonaa euroa (7.2 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

Yhtiön rahat ja pankkisaamiset olivat tarkasteluhetkellä yhteensä 26.0 miljoonaa euroa (34.1 miljoonaa euroa vertailukaudella H1/2015).

TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT

Robit täydensi merkittävästi tarjontaansa Down the Hole -liiketoimintayksikössään tehtyjen kahden yritysoston myötä (DTA ja Bulroc). Yritysostot vahvistivat yhtiötä huomattavasti valitsemallaan porakalustoliiketoiminta-alueella, johon yhtiö on strategiansa mukaisesti keskittynyt.

Yritysostojen uusi tuotetarjonta yhdistettynä yhtiön kasvaneeseen omaan jakeluverkkoon ja 160 jälleenmyyjän verkostoon mahdollistavat hyvät kasvumahdollisuudet uudessa konsernissa. Ammattitaitoisen, tehokkaan ja asiakaslähtöisen jälleenmyyjäverkoston merkitys yhtiön tulevassa orgaanisessa kasvussa on jatkossakin aivan keskeinen. Yhtiön johdon mukaan edellä mainitut tekijät luovat hyvät edellytykset yhtiön markkinaosuuden ja markkina-aseman vahvistamiseen jatkossa.

Suuremmilla toimituskokonaisuuksilla kyetään palvelemaan asiakkaita paremmin. Samalla myynnin yksikkökustannusten odotetaan pienentyvän, jolloin myynnin tuottavuuden odotetaan myös kasvavan.

DTA:n ja Bulrocin yritysostojen myötä yhtiö sai uusia parhaita käytäntöjä (best practices) kuten HSE-toimintaperiaatteet (Health, Safety, Environment), joita otetaan käyttöön koko Robit Groupissa.

Yhtiö jatkaa sopivien potentiaalisten yritysostokohteiden tutkimista osana toimialan globaalia konsolidoitumiskehitystä, jonka yhtiön johto uskoo edelleen jatkuvan. Tarkastelujaksolla suoritetut kehitystoimenpiteet sekä kesäkuun lopussa suoritettu DTA:n yritysosto yhdessä välittömästi heinäkuun alussa tehdyn Bulrocin yritysoston myötä Robit jatkaa vahvaa kasvustrategiaansa.

OSAKKEET JA OSAKEVAIHTO

Yhtiön osakemäärä 30.6.2016 oli 15.883.900 osaketta.

Yhtiön osakkeenomistajien määrä 30.6.2016 oli 905.

Yhtiöllä on hallussaan omia osakkeita 99.567 kappaletta (0,6 prosenttia osakemäärästä).

Yhtiön osakkeiden markkina-arvo 30.6.2016 oli 92.920.815,00 euroa (osakkeen arvo oli 5,85 euroa).

HENKILÖSTÖ, JOHTO JA HALLINTO

Henkilöstön määrä kasvoi vertailukauteen verrattuna 20 henkilöä ja oli tarkastelujakson lopussa 144 henkilöä ilman DTA:n ostoa. Henkilöstön kehitys oli suunnitelman mukaista, jotta yhtiön kasvu mahdollistuu. Henkilöstöstä 49 prosenttia sijoittui Suomen ulkopuolelle. Tarkastelukauden viimeisenä päivänä toteutunut DTA:n yritysosto kasvatti lisäksi konsernin henkilöstömäärää 70 henkilöllä. DTA:n henkilöstö mukaanlukien konsernin henkilöstömäärä tarkastelukauden lopussa oli yhteensä 214 henkilöä.

Hallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin 18.3.2016 Tapio Hintikka, Hannu-Kalle Reponen, Matti Kotola, Anni Ronkainen sekä Harri Sjöholm puheenjohtajana. Näistä ovat yhtiöstä riippumattomia hallituksen jäseniä neljä ensimmäistä. Anni Ronkainen on uusi. Yhtiön toimitusjohtajaksi valittiin 2.1.2016 Mikko Mattila.

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yhtiön riskit ja epävarmuustekijät liittyvät yhtiön toimintaympäristöön, sen mahdollisiin muutoksiin sekä globaaliin taloudelliseen kehitykseen. Erityisesti euroalueen ja Venäjän näkymät ovat epävarmat.

Lisäksi, epävarmuustekijöitä ovat valuuttojen kurssikehitykset, uusien tietojärjestelmien toimivuus ja käyttöönotto, yritysostojen integrointi, toimitusvarmuuteen ja logistiikkaan liittyvät riskit, IPR-riskit sekä yhtiön toimintaan ja corporate governance -asioihin liittyvät epävarmuustekijät. Lisäksi vientimaiden vero- ja tullilainsäädännöissä tapahtuvat muutokset voivat vaikeuttaa yhtiön harjoittamaa vientikauppaa tai sen kannattavuutta.

Riskien mahdollisen toteutumisen arvioidaan vaikuttavan negatiivisesti lähinnä yhtiön kasvuun, taloudelliseen asemaan ja tulokseen sekä imagoon. Yhtiön johto ei näe näiden riskien ja epävarmuustekijöiden olevan tarkasteluhetkellä merkittäviä.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 2016

Varsinainen yhtiökokous pidettiin Tampereella 18.3.2016. Yhtiökokouksessa vahvistettiin vuoden 2015 tilinpäätös sekä myönnettiin hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapaus tilikaudelta 2015.

Osinkoa päätettiin jakaa yhteensä 631.373,32 euroa eli 0,04 euroa osaketta kohti niille osakkeenomistajille, jotka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 22.3.2016 oli merkitty Euroclear Finland Oy:n ylläpitämään Yhtiön osakasluetteloon.

Yhtiökokous päätti niinikään valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta enintään 1.588.390 osaketta, kuitenkin niin ettei osakkeiden määrä ylitä 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista.

Yhtiökokous päätti myös valtuuttaa hallituksen päättämään osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakeyhtiölain 10 luvun 1 pykälässä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta. Valtuutuksen perusteella voidaan antaa enintään 1.588.390 osaketta vastaten noin 10 prosenttia yhtiön nykyisistä osakkeista. Yhtiön omia osakkeita ja oikeuksia voidaan antaa ja luovuttaa esimerkiksi vastikkeena yrityskaupoissa tai osana yhtiön kannustinjärjestelmää.

Hallituksen valinta on selvitetty edellä kohdassa Henkilöstö, johto ja hallinto.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin uudelleen Ernst & Young Oy, Mikko Järventausta päävastuullisena tilintarkastajana.

MUUT TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDELLA

Yhtiö nimitti 2.1.2016 uudeksi toimitusjohtajaksi DI Mikko Mattilan (38), joka on tehnyt pitkän 15 vuoden uran Robit Oyj:ssä.

Yhtiö päätti uudistumishankkeen osana muuttaa organisaatiorakennettaan ja muodosti kolme strategista liiketoimintayksikköä (SBU): Top Hammer, Down the Hole (DTH) ja Digital Services. Tällä rakenteella yhtiö pyrki edelleen vahvistamaan kasvuaan ja uudistumistaan. Liiketoimintayksiköille valittiin uudet SBU-vetäjät. Tehtäviin nimitettiin DI Olli Kuismanen, synt. 1975 (DTH) ja DI Tuomo Niskanen, synt. 1957 (Top Hammer).

Yhtiö perusti 1.1.2016 myyntitoimiston Bangkokiin, Thaimaahan osana Robitin kansainvälistymisstrategiaa. Uudella yhtiöllä vahvistettiin konsernin myyntiä ja asiakaspalvelua Kaakkois-Aasian alueella. Robitin markkina-asema Aasiassa on vahvistunut Etelä-Korean yritysoston (5/2011) myötä. Thaimaan myyntiyhtiöllä läsnäoloa vahvistettiin entisestään.

Yhtiö toteutti 19.5.2016 allekirjoitetun Drilling Tools Australia Ltd (DTA) -yrityskaupan. Kaupan toteuttamisen ehdot täyttyivät 30.6.2016 ja Drilling Tools Australia Ltd (DTA) siirtyi osaksi Robit Groupia. Yrityskauppa oli kooltaan merkittävä, sillä DTA:n liikevaihto oli tilikauden (12 kk) päättyessä 6/2016 noin 23.1 miljoonaa euroa.

Yhtiö toteutti Robit SA (Pty) Ltd:n työntekijöille suunnatun osakeannin,  jonka jälkeen Robitin omistusosuudeksi jäi 70 prosenttia Robit SA (Pty) Ltd:n yhtiöstä.  Anti varmistaa, että yhtiön toiminta on Etelä-Afrikan lakien ja asetusten mukaista ja tukee maan Black Economic Empowerment -ohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää maan mustan väestönosan sosioekonomista kehitystä.

Yhtiö käynnisti  ISO 14001 -standardin mukaisen ympäristöjohtamisjärjestelmän rakentamisen, jonka tuloksena Robit hakee sertifiointia vuoden 2016 aikana.

OLENNAISET TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDEN JÄLKEEN

Yhtiö on strategiansa mukaisesti laajentanut tytäryhtiöverkostoaan ja vahvistanut näin markkinapeittoaan.

Yhtiö osti 100 prosenttia Bulroc (UK) Ltd:n osakekannasta 5.7.2016. Bulroc on keskittynyt erityisesti isojen Down the Hole -vasaroiden valmistukseen ja markkinointiin. Robit sai tällä yritysostolla merkittävän täydennyksen tuotetarjontaan ja samalla valmistusyksikön Englannissa, Chesterfieldissä. Bulroc (UK) Ltd:n liikevaihto tilikauden 9/2015 päättyessä oli noin 8.4 miljoonaa euroa (6.2 miljoonaa puntaa).

Yhtiöllä on nyt yksitoista tytäryhtiötä: Robit Finland Oy Ltd, Suomi (omistusosuus 100 %); Robit Korea Ltd (aiemmin YP Robit Ltd), Etelä-Korea (omistusosuus 100 %); Robit Australia Holdings Pty Ltd ja sen tytäryhtiö Drilling Tools Australia Pty Ltd, Australia (omistusosuudet 100 %); Bulroc (UK) Ltd, Englanti (omistusosuus 100 %); Robit Rocktools Sweden Ab, Ruotsi (omistusosuus 100 %); Robit OOO, Venäjä (omistusosuus 100 %); Robit Inc., USA (omistusosuus 100 %); Robit Africa Holdings (Pty) Ltd, Etelä-Afrikka (omistusosuus 100 %), Robit SA (Pty) Ltd (omistusosuus 70 %); Robit S.A.C., Peru (emoyhtiön suora omistusosuus 99 % ja konsernin omistusosuus 100 %);. Yhtiöllä on lisäksi myyntikonttorit Thaimaassa, Namibiassa ja Kiinassa.

Robit Rocktools Sweden Ab:lla ja Robit Africa Holdings (Pty) Ltd:llä ei ole toimintaa.

Yhtiö on nimittänyt uudeksi Group CFO:ksi KTM Mika Leppäsen (s. 1959). Leppänen aloittaa yhtiössä 1.9.2016.

Yhtiö on käynnistänyt myös IFRS-projektin tavoitteenaan siirtyä kansainväliseen IFRS-tilinpäätöskäytäntöön tammikuussa 2017.

Yhtiö on edelleen päättänyt käynnistää konsernin sisäisen tarkastuksen yhtiön pysyvänä käytäntönä, jota toteuttamaan valitaan ulkopuolinen tilintarkastustoimisto. Tällä menettelyllä halutaan varmistaa yhtiön toiminnan laatu ja riskien hallinta.

TIEDOTUSTILAISUUDET

Puolivuosikatsaukseen liittyvä tiedotus järjestetään analyytikoille, sijoittajille ja tiedotusvälineiden edustajille Helsingissä tiistaina 30.8.2016 klo 14.00 Suomen aikaa. Tilaisuus pidetään Scandic Simonkentän tiloissa osoitteessa Simonkatu 9, Helsinki.

Ovet avautuvat klo 13.30. Tilaisuus pidetään englanniksi.

Tiedotustilaisuuden toteuttavat yhtiön toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. Tilaisuudessa esitellään puolivuosikatsaus sisältäen markkinakatsauksen, ensimmäisen vuosipuoliskon keskeiset tapahtumat ja tuloksen.

Kysymyksiä voi esittää etukäteen sähköpostilla osoitteeseen investors@robit.fi tai esityksen aikana.

Esitystä voi seurata suorana myös internetissä webcast-lähetyksenä osoitteessa http://live.mentoraid.fi/a73AcA. Esityksen seuraaminen ei edellytä kirjautumista.

Esitysmateriaali ja videotallenne ovat saatavilla tiedotustilaisuuden jälkeen osoitteessa http://www.robit.fi/fi/sijoittajille/taloudellinen-informaatio/.

TALOUDELLINEN INFORMAATIO

Robit Oyj julkistaa seuraavan puolivuosikatsauksen ja tilinpäätöstiedotteen arviolta helmikuussa 2017.

Lempäälässä 30.8.2016

Robit Oyj

Toimitusjohtaja Mikko Mattila

ROBIT KONSERNI

Puolivuosikatsaus on laadittu noudattaen hyvää kirjanpitotapaa sekä Suomen kirjanpitolainsäädäntöä (FAS). Puolivuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Tässä tiedotteessa esitetyt luvut on pyöristetty, joten taulukoiden sarakkeiden tai rivien lukujen summat eivät välttämättä vastaa tarkalleen sarakkeiden tai rivien loppusummana esitettyjä lukuja.

Robit Oyj
Y-tunnus: 0825627-0

Konsernituloslaskelma

1.1.2016 - 30.6.2016   1.1.2015 - 30.6.2015   1.1.2015- 31.12.2015

LIIKEVAIHTO 21 030 550,33   21 912 577,04   45 588 319,89
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen
muutos 1 353 219,49   1 016 685,39   1 103 330,31
Valmistus omaan käyttöön 97 957,85   185 538,16   232 011,51

Liiketoiminnan muut tuotot 262 903,44   42 321,55   169 422,70

Materiaalit ja palvelut
 Aineet ja tarvikkeet
  Ostot tilikauden aikana -7 288 030,19   -9 645 482,20   -16 316 457,55
  Varaston muutos 292 475,63   1 606 472,16   -985 408,60
 Ulkopuoliset palvelut -5 827 774,00   -5 301 783,86   -10 487 115,58
Materiaalit ja palvelut yhteensä -12 823 328,56   -13 340 793,90   -27 788 981,73

Henkilöstökulut
 Palkat ja palkkiot -3 268 194,50   -3 149 213,73   -6 354 529,88
 Henkilösivukulut
  Eläkekulut -333 834,14   -402 181,49   -800 424,74
  Muut henkilösivukulut -153 427,50   -103 907,76   -184 287,95
Henkilöstökulut yhteensä -3 755 456,14   -3 655 302,98   -7 339 242,57

Poistot ja arvonalentumiset
 Suunnitelman mukaiset poistot -1 009 233,26   -646 410,66   -1 676 282,18

Liiketoiminnan muut kulut -3 651 657,21   -3 808 623,25   -6 899 082,01

LIIKEVOITTO (-TAPPIO) 1 504 955,94   1 705 991,35   3 389 495,92

Rahoitustuotot ja -kulut
 Muut korko- ja rahoitustuotot 1 250 046,53   346 079,61   444 334,11
 Korkokulut ja muut rahoituskulut
  Muille -1 405 595,39   -297 793,02   -850 587,80
Rahoitustuotot ja -kulut yhteensä -155 548,86   48 286,59   -406 253,69

VOITTO (TAPPIO) ENNEN SATUNNAISIA ERIÄ 1 349 407,08   1 754 277,94   2 983 242,23

VOITTO (TAPPIO) ENNEN TILINPÄÄTÖSSIIRTOJA 1 349 407,08   1 754 277,94   2 983 242,23
JA VEROJA

Oma pääoma
 Osakepääoma 705 025,14   705 025,14   705 025,14
 Ylikurssirahasto 201 825,51   201 825,51   201 825,51
 Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto 33 692 594,08   33 646 604,67   33 692 594,08
 Muuntoero -428 323,20   -244 624,95   -267 424,11
 Edellisten tilikausien voitto (tappio) 13 139 156,73   11 455 783,14   11 348 358,92
 Tilikauden voitto (tappio) 1 161 922,84   1 403 177,91   2 243 781,63

Muut oikaisut         0   0   0
  Rahavirta ennen käyttöpääoman muutosta     2 515   2 353   5 066

Käyttöpääoman muutos:
  Lyhytaikaisten korottomien liikesaamisten lisäys(-)/vähennys(+) -2 714   -3 017   -3 110
  Vaihto-omaisuuden lisäys(-)/vähennys(+)     -1 811   -2 733   159
  Lyhytaikaisten korottomien velkojen lisäys(+)/vähennys(-)   2 533   5 969   1 951
  Liiketoiminnan rahavirta ennen veroja       523   2 572   4 066

Maksetut korot ja maksut muista liiketoiminnan rahoituskuluista -1 406   -297   -851
  Saadut korot liiketoiminnasta       1 250   346   444
  Maksetut välittömät verot       -245   -361   -728
  Rahavirta ennen satunnaisia eriä       122   2 260   2 931
Liiketoiminnan rahavirta (A)       122   2 260   2 931

Investointien rahavirta:

Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin   -656   -4 343   -6 731
  Investoinnit tytäryhtiöosakkeisiin       -32 053   0   0
  Pitkäaikaisten saamisten muutos       -296   26   37
Investointien rahavirta (B)         -33 005   -4 317   -6 694

Kassavirta ennen rahoitusta (A+B)       -32 883   -2 057   -3 763

Rahoituksen rahavirta:

Maksullinen osakeanti         0   33 048   33 094
  Omien osakkeiden hankinta       0   0   -47
  Muunto- ja kurssierojenmuutos       76   85   83
  Vähemmistösosuuden muutos       111   0   0
  Lyhytaikaisten lainojen muutos       -1 070   -113   1 008
  Pitkäaikaisten lainojen muutos       27 087   2 021   1 851
  Maksetut osingot ja muu voitonjako       -631   -432   -433
Rahoituksen rahavirta (C)         25 573   34 609   35 557

Rahavarojen muutos (A+B+C) lisäys (+) / vähennys (-)   -7 310   32 552   31 794

Rahavarat tilikauden alussa       33 353   1 559   1 559
Rahavarat tilikauden lopussa       26 043   34 111   33 353
Taseen mukainen rahavarojen muutos       -7 310   32 552   31 794

Oman pääoman erien lisäykset ja vähennykset tilikauden aikana

Konserni   Konserni   Konserni
          30.6.2016   30.6.2015   31.12.2015

Osakepääoma 1.1.   705 025   705 025   705 025
    Osakepääoma 30.6.   705 025   705 025   705 025

Ylikurssirahasto   201 826   201 826   201 826

Sjoitetun vapaan oman pääoman rahasto  1.1 33 692 594   598 500   598 500
    Osakeanti     0   33 048 105   33 094 094
    Sjoitetun vapaan oman pääoman rahasto 30.6 33 692 594   33 646 605   33 692 594

Ed. tilikausien voittovarat 1.1. 11 080 935   8 529 626   8 544 793
    Ed.tilikauden voitto/tappio siirto 2 243 782   2 925 419   2 925 419
    Osingonjako   -631 483   -432 660   -432 660
    Omien osakkeiden hankinta 0   0   -46 768
    Keskikurssieron muutos 24 893   -33 936   -38 917
    Edellisen tilikauden muutokset -9 638   0   0
    Muuntoeron muutos   2 345   222 709   129 068
    Ed. tilikausien voittovarat  30.6 12 710 834   11 211 158   11 080 935
    Tilikauden voitto 30.6.   1 161 923   1 403 178   2 243 782

Oma pääoma yhteensä 48 472 201   47 167 791   47 924 161

DTA:N HANKINTAMENOLASKELMA (hankintamenolaskelma on alustava DTA:n 30.6.2016 taseen pohjalta)

Koneet ja kalusto     9 936 237
 Vaihto-omaisuus     13 805 246
 Saamiset     1 679 652
 Rahat ja pankkisaamiset     2 813
VASTAAVAA     25 423 948

Velat     2 271 960
VASTATTAVAA     2 271 960

HANKITTU OMA PÄÄOMA     23 151 989

HANKINTAMENO     44 406 056

KONSERNIAKTIIVA     21 254 067

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Käyttökate = Liikevoitto + Poistot ja arvonalentumiset

EBITA = Liikevoitto + Konserniliikearvon poistot

Osakekohtainen tulos (EPS), euroa = Tilikauden voitto (tappio)
Osakeantioikaistu osakkeiden lukumäärä (keskimäärin tilikauden aikana)

Oman pääoman tuotto, % = Tilikauden voitto (tappio) x 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), % = Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja + Korkokulut ja muut rahoituskulut x 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana) + Korolliset rahoitusvelat (pitkäaikaiset ja lyhytaikaiset lainat rahoituslaitoksilta, keskimäärin tilikauden aikana)

Korolliset nettovelat = Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat rahoituslaitoksilta - Rahat ja pankkisaamiset - Lyhytaikaiset rahoitusarvopaperit

Omavaraisuusaste, % = Oma pääoma x 100
Taseen loppusumma - Saadut ennakot

Nettovelkaantumisaste, % = Korolliset nettovelat x 100
Oma pääoma

KONSERNIN TUNNUSLUVUT
    30.6.2016 30.6.2015 Muutos - % 31.12.2015

LIIKEVAIHTO   21 030 550 21 912 577 -4,03 % 45 588 320

LIIKEVOITTO   1 504 956 1 705 991 -11,78 % 3 389 496

LIIKEVOITTO %   7,2 % 7,8 % -8,08 % 7,4 %

OSAKEKOHTAINEN TULOS   0,07 0,12 -41,70 % 0,17

OMAN PÄÄOMAN TUOTTO %*   5,0 % 9,3 % -48,40 % 7,4 %

OMAVARAISUUS-%   43,7 % 67,8 % -35,45 % 71,1 %

SIJOITETUN PÄÄOMAN TUOTTO %*   9,3 % 10,4 % -26,97 % 9,5 %

NETTOVELKAANTUMISASTE   23,3 % -50,4 % 147,5 % -46,1 %

INVESTOINNIT**   656 000 4 343 000 -84,90 % 7 732 000

INVESTOINNIT % LIIKEVAIHDOSTA   3,12 % 19,82 % -84,26 % 17,0 %

OSAKKKEIDEN LUKUMÄÄRÄ (ulkona olevat osakkeet)   15 784 333 15 784 450 0,00 % 15 784 333

OMAT OSAKKEET (konsernin hallussa)   99 567 99 450 0,12 % 99 567
OSUUS ÄÄNISTÄ / OSAKKEISTA   0,63 % 0,63 %   0,63 %

*Hankitun tytäryhtiön vaikutus konsernitaseeseen on päiväkohtaisesti painotettu.
**Investoinneista puuttuu tytäryhtiö DTA:n hankinta, jotta taulukko on vertailukelpoinen vertailukauteen.

Lisätietoja:

Mikko Mattila, toimitusjohtaja
Sähköposti mikko.mattila@robit.fi
Puh. +358 40 736 7001

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
Sähköposti harri.sjoholm@robit.fi
Puh. + 358 400 622 092

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori
Puh. +358 9 616 28 101

Robit on suomalainen kasvuyritys, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: tunnelinporaus, maalämmitys ja -jäähdytys, rakentaminen ja kaivosteollisuus. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen liiketoimintayksikköön: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla kaksitoista omaa toimipistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa ja Englannissa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki Oy First North Finland -markkinapaikalle ja käyttää kaupankäyntitunnusta ROBIT. Lisätietoja www.robit.fi.

Jakelu:

www.robit.fi