Delårsrapport 1. kvartal 2016/17

Bestyrelsen for egetæpper a/s har i dag behandlet og godkendt delårsrapporten for 1. kvartal af regnskabsåret 2016/17. Delårsrapporten er ikke revideret eller gennemgået af selskabets revisor.

Delårsrapporten har følgende hovedpunkter:

Resultat af 1. kvartal (1. maj 2016 – 31. juli 2016)

• Resultatet før skat og minoritetsaktionærer for 1. kvartal udgør 19,4 mio. kr. mod 40,3 mio. kr. sidste år. Korrigeret for engangsindtægt sidste år vedr. salg af ejendom i Vejle, er tilbagegangen på ca. 1 mio. kr.

• Resultat før finansielle poster og skat blev på 21,9 mio.kr. svarende til en EBIT-margin på 10%.

• Koncernens omsætning blev 222 mio.kr. mod 234 mio. kr. sidste år.

• Kvartalets nyinvesteringer i langfristede aktiver udgør 10 mio. kr.

• Pengestrømme fra driftsaktivitet udgør 25 mio.kr.

Forventninger til 2016/17

Vi har fulgt udviklingen siden Brexit. Bortset fra udviklingen i kursen på GBP har vi endnu ikke kunne konstatere en væsentlig ændring i aktivitetsniveau. Vi er dog ikke i tvivl om, at effekten vil ramme det engelske marked senere på året eller i starten af 2017. Vi forventer ikke, at Brexit vil ramme aktivitetsniveauet væsentlig i resten af Europa.

Vores samlede forventninger til 2016/17 er følgende:

• En omsætning på 950-1.000 mio. kr.

• En EBIT-margin på 7-8%

• Pengestrømme fra driftsaktivitet på 80-90 mio. kr.

• Nyinvesteringer i langfristede aktiver på 30-40 mio. kr.

Vi arbejder traditionelt med en ordrebeholdning svarende til en uges produktion, hvilket gør det vanskeligt at se måneder frem. Brexit har yderligere forstærket denne situation, og usikkerheden er stadig stor i markedet.

Vi forventer at have et bud på de langsigtede 2020 målsætninger i forbindelse med aflæggelse af Q2-regnskabet.

Kontaktpersoner:

Finansdirektør John Vestergaard                 Adm. direktør Svend Aage Færch Nielsen
Tlf. nr. 97118811                                      Tlf. nr. 97118811

egetæpper a/s