Delårsrapport for Arkil Holding A/S for 1. halvår 2016

FORVENTNINGERNE TIL 2016 FASTHOLDES

Bestyrelsen for Arkil Holding A/S har i dag behandlet og godkendt koncernens delårsrapport for perioden 1. januar til 30. juni 2016.

Hovedpunkter for 2. kvartal og 1. halvår

• Afviklingen af aktiviteter i Civil Works og nedskrivninger på de problemramte projekter med 49,5 mio. kr. i 2. kvartal og 63,1 mio. kr. i 1. halvår 2016 påvirkede som meddelt den 26. juni 2016 koncernens samlede udvikling negativt.

• I 2. kvartal faldt koncernens omsætning i forhold til samme periode sidste år med 9,6% til 840,9 mio. kr.

• I 2. kvartal blev resultatet før skat -5,0 mio. kr. mod 40,1 mio. kr. sidste år, hvoraf engangsindtægter sidste år udgjorde 6,0 mio. kr.

• I 1. halvår faldt koncernens omsætning i forhold til samme periode sidste år med 11,4% til 1.305,8 mio. kr.

• I 1. halvår blev resultatet før skat -72,5 mio. kr. mod 4,0 mio. kr. sidste år, hvoraf engangsindtægter sidste år udgjorde 19,9 mio. kr.

• Resultatet før skat justeret for de føromtalte problemramte projekter og engangsposter udgjorde i 2. kvartal 44,5 mio. kr. mod 34,6 mio. kr. sidste år, og i 1. halvår -9,4 mio. kr. mod -12,1 mio. kr. sidste år.

Forventninger til 2016

• Arkil Holding A/S fastholder forventningerne om en omsætning i niveauet 3.100 mio. kr. og et resultat før skat i niveauet -20 mio. kr. til 10 mio. kr. som meddelt den 26. juni 2016. De problemramte projekter og den lavere aktivitet som følge af afviklingen af aktiviteter i Civil Works påvirker som tidligere meddelt forventningerne til helårets resultat før skat negativt med 70-80 mio. kr. i forhold til forventningerne ved årets start.

• Der pågår retslige efterspil med henblik på at opnå̊ erstatning til Arkil-koncernen. Ledelsen er, på baggrund af juridiske vurderinger fra eksterne rådgivere, af den opfattelse, at koncernens juridiske stilling i sagerne er velunderbygget, men at der altid i sådanne sager er en vis risiko forbundet med processen. Årets resultat kan derfor blive påvirket af udfaldet af sagerne i såvel positiv som negativ retning.

Jesper Arkil, administrerende direktør, udtaler:

"Bortset fra de tidligere udmeldte nedskrivninger på enkeltprojekter, var udviklingen i Arkils kerneforretninger i Danmark positiv i 2. kvartal, og lønsomheden af driften er forbedret, mens udlandet samlet set udvikler sig på niveau med forventningerne. De problemramte projekter, som medførte væsentlige nedskrivninger i 1. halvår, er under afvikling frem mod årsskiftet, og med et større fokus på kerneforretningen fremadrettet i Danmark, vil vi styrke indtjeningen og reducere koncernens fremtidige risikoeksponering".

Eventuelle spørgsmål kan rettes til administrerende direktør Jesper Arkil på tlf. 73225050.

Haderslev den 31. august 2016

Arkil Holding A/S