Nordic Mines: Positiva tidiga testresultat från sorteringstestet

PRESSMEDDELANDE, 26 september 2016

Nordic Mines ("Bolaget") är glada att kunna meddela att man framgångsrikt slutfört ett 70-tons sorteringstest vid Björkdalsgruvan, Sverige. Bolaget har kunnat använda samma sorteringsmaskin och utrustning som användes för Björkdals 60 000-tons test på låghaltig malm. Under testning har vi bekräftat att laser sorteringstekniken konsekvent upptäcker Laivas guldbärande kvartsgångar och är därför den lämpligaste teknologin för malmsortering vid Laivagruvan.

Detta 70-tons test har tillåtit att köra sorteringsmaskinen på full hastighet och tillsammans med data från tester som genomförts tidigare ge en liknande nivå av återkoppling som från ett mycket större test.

Vid visuell inspektion har sorteringstesterna visat på mycket uppmuntrande resultat. Bortsorterat material har bara innehållit enstaka synliga malmpartiklar. Den sorterade malmprodukten har tydligt blivit anrikat med kvartsmaterial. Omkring 60-70% av det sorterade materialet har utsorterats som gråberg.

Testerna har designats att testa alla huvudsakliga malmförande bergartstyper som återfinns i Laiva med en guldhalt om 0,6g/t (låghalt), 0,9g/t (mellan) samt 1,2g/t (höghalt) samt över flera partikelstorlekar. Sorteringsutrustningen består av två motstående laserstrålar som läser av varje bergfragment som går genom sorteringsmaskinen innan det går till anrikningsverket. Spridningen av strålarna på ytan av varje sten analyseras och blir omedelbart sorterad som gråberg eller malm beroende på fördefinierade tröskelvärden av den ytliga kvarts mängd som hittas.

En del av den fortsatta processen är att optimera detta så andelen malm i den bortsorterade delen är så låg som möjligt. Detta kommer att bekräftas av laboratorietester på de sorterade gråberg- respektive malmproverna. Bolaget förväntar sig att få testresultaten av detta i november varefter haltökningen i malmen kan beräknas.  Denna information kommer att användas i en ny gruvdesign baserat på brytning av bredare malmzoner och tillsammans med ytterligare borrning ("infill drilling") leda till en ny uppskattning av brytbar malmreserv.

Andrew Malim,"Head of Laiva mine development" kommenterar:

"Detta program vid Björkdal var kulmen av en två års intensiv studie av Laivas ledningsteam av malmsortering som ett sätt att på kommersiellt uppgradera  malm med låg halt, minska cut-off nivåerna samt brytkostnaderna. Än viktigare är att det ger möjlighet till s.k "bulk-mining"-metod vid Laivagruvan, vilket är den bästa metoden för den typ av mineralisering som finns vid Laiva samt det existerande anrikningsverket.

Fastän magnetism och färgsortering har använts i stor utsträckning i bland annat skrot- och livsmedelsindustrin sedan 1930-talet börjar nu optisk sortering (färg, laser, XRT och XRF) inom gruvindustrin att bli alltmer etablerat. Olika versioner används idag i över 50 gruvor runt om i världen och vi bedömer att det kommer att bli än mer vanligt framöver. Vi är trygga i vår förväntan att resultaten från laboratorietesterna, som beräknas vara klart i november, kommer att reflektera resultaten från de tidigare testerna där vi såg en minimiuppgradering av malmen om 35%.

För ytterligare information kontakta:

D. Saradhi Rajan, VD: +44 743 271 1564

För mer information om Nordic Mines, vänligen se; www.nordicmines.com

Ovanstående information kan vara sådan information som Nordic Mines ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande klockan 15:30 den 26 september 2016.

Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag. Vid Laivagruvan i Finland producerades guld under åren 2011 till och med 2014. Fyndigheten är en av de största i Norden. Nordic Mines är medlem i SveMin och tillämpar dess rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Nordic Mines aktie är upptagen till handel på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista.
Se även www.nordicmines.com

Nordic Mines: Positiva tidiga testresultat från sorteringstestet.pdf