LM Group Holding A/S meddeler salg af LM Wind Power til GE

Selskabsmeddelelse 10/2016

LM Group Holding A/S meddeler i dag, at den europæiske kapitalfond Doughty Hanson har accepteret at overdrage sit ejerskab i LM Wind Power Holding A/S til GE for en købspris på 1,5 milliarder euro. Transaktionen forventes gennemført i første halvdel af 2017, betinget af myndighedernes godkendelse. Opkøbet er vurderet til en værdi 8,3 gange 2016 forecast EBITDA. LM Wind Power Holding A/S er moderselskab for LM Group Holding A/S. Gennemførelsen af transaktionen vil medføre change of control under LM Group Holding A/S' 130 millioner euro fastforrentede obligationer, der forfalder i 2019, og 475 millioner norske kroner variabelt forrentede obligationer, der forfalder i 2020.

LM Wind Power blev oprindeligt grundlagt i 1940 som en møbelproducent og har siden udviklet sig til at være en af de førende producenter af vinger til vindmølleindustrien. Virksomheden består globalt af 13 produktionsenheder i otte lande spredt over fire kontinenter og er i fortsat vækst.

I den første halvdel af 2016 rapporterede selskabet salg for 491 millioner euro og EBITDA på 87 millioner euro, hvilket udgjorde en stigning på henholdsvis 40 % og 81 % i forhold til året før. LM Wind Power afslørede i juni i år verdens længste vindmøllevinge med en længde på 88,4 meter og demonstrerede derved selskabets forsatte styrke inden for teknologi og produktion.

Som kommentar til transaktionen udtalte LM Wind Powers administrerende direktør, Marc de Jong, følgende:

"Tilbuddet fra GE giver tydelig kommerciel mening for væksten af LM Wind Power, og vi er begejstrede for udsigten til at have en global leder som ejer. Det giver os den nødvendige stabilitet, synlighed og styrke til at forsætte realiseringen af vores ambitiøse vækstplaner for forretningen og til fuldt ud at udnytte vores avancerede design og teknologi, forbedre vores produktion og vingernes driftssikkerhed, styrke vores globale tilstedeværelse og reducere LCoE (Levelized Cost of Energy). Det er en stor dag for LM Wind Power og for vindmølleindustrien!"

LM Wind Power har siden 1978 produceret mere end 185.000 vindmøllevinger svarende til en installeret vindkraftskapacitet på omkring 77 GW, der hvert år effektivt sparer omkring 147 millioner tons CO2. Det svarer til den årlige CO2-udledning fra strømforbruget i 20 millioner amerikanske hjem.

For yderligere information, kontakt:

Lene Mi Ran Kristiansen, Senior Manager, Communications & Sustainability

Eller