Touch Surgery lanserar simuleringar för Episealer® knäoperation i samarbete med Episurf Medical

Nyskapande mobil simulering för utbildning visar Episealers patientspecifika banbrytande implantatteknologi, tillgänglig gratis för iOS och Android.

Denna information lämnades för offentliggörande, 2016-10-12 08:57 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Idag lanserades Episurf Medicals simuleringsverktyg för utbildning kring Episealeroperationer i Touch Surgerys app (Touch Surgery, Surgical Simulator). Simuleringsverktyget finns nu tillgängligt för Touch Surgerys över 1.3 miljoner användare globalt vilket passar Episealerplattformen mycket väl, vilken bygger på en egenutvecklad patientspecifik metod för behandling av knäskador samt tidigare icke behandlingsbara ledskador.

Det växande globala intresset för Episealers banbrytande implantatteknologi för behandling av broskskador i knän passar mycket bra för Touch Surgerys omfattande kirurgiska användarbas. För Episurf är det av stor betydelse att tillhandahålla kirurgisk utbildning av hög kvalité då kirurger tillgodogör sig Episealers patientspecifika teknik. Touch Surgerys dynamiska och interaktiva plattform möjliggör för Episealerkirurger att öva på den kirurgiska tekniken vid tillfällen som passar deras hektiska scheman.

Touch Surgerys och Episurf Medicals team arbetade gemensamt med framtagandet av en omfattande utbildningsplattform som återskapar de unika fördelarna med Episealerimplantatet och tillhörande operationsinstrument. Tre olika simuleringar tillåter användaren att uppleva och virtuellt hantera Episealer Condyle Solo, Episealer Trochlea Solo och Episealer Femoral Twin.

Dr Jean Nehme MD, medgrundare på Touch Surgery säger "Vi är hedrade över att samarbeta med Episurf i syfte att skapa en simulering för en av de mest innovativa metoderna inom knäortopedin, tillgänglig för alla, var som helst i världen". Den globala räckvidd Dr Nehme nämner kan illustreras av Touch Surgerys användarbas, med användare i världens alla länder.

”Som ett ungt och dynamiskt medicintekniskt bolag med fokus på innovation och kirurgisk utbildning, identifierade Episurf Medical omedelbart motsvarande egenskaper hos Touch Surgery som en sofistikerad leverantör av toppmoderna kirurgiska simuleringar. Det har varit ett givande samarbete och vi är mycket nöjda med resultatet. Och viktigast av allt, Touch Surgerys plattform ger oss tillgång till ett globalt nätverk av ortopeder som tidigare inte varit tillgängligt för oss”, säger Rosemary Cunningham Thomas, vd, Episurf Medical.

För mer information, vänligen kontakta:

Rosemary Cunningham Thomas, VD, Episurf Medical

Tel: +46 (0) 70-7655892

Tel: +44 (0) 7803-753603

Email: rosemary@episurf.com

Om Episurf Medical
Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska instrument Epiguide® används för behandling av lokala broskskador i leder. Med Episurf Medicals μiFidelity®-system anpassas implantaten kostnadseffektivt till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp. Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com.

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg.

Pressmeddelande Episurf Medical_161012.pdf