NORDIC MINES AB (publ): Delårsrapport tredje kvartalet 2016

Den svenska texten är en inofficiell översättning av den engelska originalet. Om den engelska texten och svenska översättningen skiljer sig åt gäller den engelska texten.

Tredje kvartalet 2016

• Vinsten uppgick till 0,0 miljoner SEK (0,0 miljoner SEK), eftersom Laivagruvan inte är i drift, utan det endast sker underhållsarbete i gruvan för närvarande.
  • Företaget rapporterade en operativ förlust på -3,1 miljoner SEK ( -12,6 miljoner SEK).
  • Förlust efter skatt under perioden uppgick till -2,9 miljoner SEK (-15,6 miljoner), motsvarande -0,01 SEK (-0,29 SEK) per aktie.
  • Likvida medel uppgick till 3,5 miljoner SEK (6,7 miljoner SEK, 30 juni 2016) vid slutet av perioden.
  • Eget kapital var 501,9 miljoner SEK (504,4 miljoner SEK, 30 juni 2016) i slutet av perioden.
  • Nasdaq Stockholm har gett Nordic Mines böter motsvarande sju gånger den årliga listningskostnaden (cirka 1,5 miljoner SEK).
  • Aktieägarlån på 4,3 miljoner SEK har säkrats för att finansiera driftskostnader av företaget.
  • Nasdaq Stockholm satte företaget under observationsstatus på grund av att företaget inte har tillräckliga tillgångar för de kommande tre månaderna.
  • Ett positivt test med optisk sorteringsteknik har genomförts med 70 ton malm vid Björkdalsgruvan i Sverige.

Januari - September 2016

• Vinsten uppgick till 0,0 miljoner SEK (0,0 miljoner SEK) eftersom Laivagruvan inte är i drift.
  • Företaget rapporterade en förlust på -24,9 miljoner SEK (-67,3 miljoner SEK).
  • Förlust efter skatt uppgick till -24,7 miljoner SEK ( -76,1 miljoner SEK) för den aktuella perioden, motsvarande -0,04 SEK (-1,41 SEK) per aktie.
  • Det totala resultatet för perioden blev -23,0 miljoner SEK (-76,8 miljoner SEK).

Viktigare händelser efter 30 september 2016

• Företaget har säkrat ytterligare 2,3 miljoner SEK i aktieägarlån
  • Företaget har gjort flera förändringar i ledningen under oktober för att förstärka Nordic Mines ledning.
  • Bolaget säkrade 2,0 miljoner US $ i finansiering från Lau Su Holding AB i en kombination av aktieägarlån, nytt eget kapital och preferensaktier som kommer att vara föremål för aktieägarnas godkännande. De konverterar också sina befintliga aktieägarlån av 0:25 miljoner USD till preferensaktier. För mer information läs pressmeddelandet om finansiell ombyggnad, släpptes 30 november 2016.
  • Lao Tzu Investments AB konverterar sitt aktieägarlån på 0,25 miljoner dollar till preferensaktier på samma villkor som Lau Su Holding AB, under förutsättning av bolagsstämmans godkännande.

For further information, please contact:
D. Saradhi Rajan,  +44 743 271 1564
info@nordicmines.se