NORDIC MINES AB (publ): Ekonomisk omstrukturering med mål att återstarta gruvan under 2017, introduktion av nytt aktieslag och riktade emissioner om MSEK 23

Den svenska texten är en inofficiell översättning av det engelska originalet. Om den engelska texten och den svenska översättningen skiljer sig åt gäller den engelska texten.

Nordic Mines planerar att strukturera om värdekedjan både ekonomiskt och operativt genom att outsourca anrikningsverket genom ett leasingavtal. Genom att göra detta blir företaget kapitaleffektivt, riskerna reduceras och det skapas marginaler på 38 procent vid ett scenario då guldpriset ligger på en nivå av USD 1080/uns. Utgångspunkten är att få Nordic Mines att "göra mycket mer med mycket mindre" och att starta produktionen under 2017. Styrelsen för Nordic Mines har, under förutsättning av en extra bolagsstämmas godkännande, beslutat att emittera stamaktier och preferensaktier för MSEK 23. Preferensaktierna introduceras genom att Nordic Mines bolagsordning ändras, vilket den extra bolagsstämman föreslås besluta om.

• Nordic Mines planerar en ekonomisk omstrukturering av värdekedjan genom att separera gruvdriften och anrikningsverkets verksamheter.

• Som ett led i målet för verksamhetsmodellen planerar Nordic Mines att outsourca (a) anrikningsverkets verksamhet och (b) slutprodukten (guldet) till en indienbaserad guldhandelsaktör med en fast kostnadsmarginal som överensstämmer med standard inom guldhandelsbranchen, vilket kommer att resultera i en 400 USD/uns kostnadsoutsorcing och därmed minska "cash cost" för Nordic Mines till 400 USD/uns.

• Modellen är utformad för ett tröskelvärde på en produktion av 1200 kilo och kommer att genomföras genom leasing av anrikningsverket under en tioårsperiod till vår outsourcingpartner.

• Nordic Mines förändrade värdekedja syftar till att premiera den långsiktiga gruvdriften med en betydligt bättre marginal och minska känsligheten för förändringar i guldpriset. Denna förändring innebär en möjlighet till vinstdrivande produktion under 2017.

• Styrelsen för  Nordic Mines har beslutat om, under förutsättning av en extra bolagsstämmas godkännande, emissioner av stamaktier och preferensaktier riktade till den nuvarande aktieägaren Lau Su Holding AB och till Lao Tzu Investments AB.

Nordic Mines är i slutfasen av att förhandla fram ett outsourcingkontrakt för guldmalmsanrikningen och köp av slutprodukten med Förenade Arabemiratenbaserade Viren Jewellers LLC (omsättning 3,5 miljarder USD) och indienbaserade Swarn Shilp Pvt Ltd (årlig omsättning 700 miljoner USD), båda är väletablerade guldhandlare. Här planeras en tioårsplan med operativ leasing av anrikningsverket till en fast kostnad av 400 USD/uns.

Nordic Mines planerar att ge Visma Services AB att i nära samarbete med Ola Wahlqvist, senior rådgivare hos Nordic Mines, tidigare senior partner på Ernst & Young, utforma outsorcingavtalet i linje med IFRS:s (International Financial Reporting Standards) höga standard och bistå Nordic Mines att implementera outsourcingsmodellen i gruvans verksamhet.

Den här nya operativa modellen har som mål att  både öka effektiviteten med 20 procent och att förbättra Nordic Mines bruttomarginal till 38 procent vid ett utgångsscenario med ett guldpris på 1080 USD/uns.

Nordic Mines har redan dokumenterat en tjugoprocentig ökning av företagets effektivitet genom att minska kostnader med 100 USD per uns både i gruvdriften och anrikningsverksverksamheten (totalt 200 USD per uns).

Indien är världens största guldkonsument. En tillförlitilig och konsekvent leverans av guld har varit ett hinder för många guldhandlare i Indien. Kan vi rikta vår produktion mot Indien skulle det innebära en bra affär.

Outsourcingmodellen medför att Nordic Mines kan överlåta betydande "cash costs"-risker till guldhandelspartners. Detta förbättrar produktionsmarginalerna väsentligt. Dessutom är lönsamhetsscenariot betydligt mindre känsligt för förändringar i guldpriset och förbättrar lönsamheten även under nedgångar av guldpriset.

Nordic Mines räknar med ett ytterligare finansieringsbehov på fem miljoner USD för att förverkliga  outsourcingmodellen. Medel kommer i första hand att användas till uppstartskostnader av gruvan och fullfölja rekonstrueringsplanen, implementera de planerade åtgärder som kan ge 20 procent ökad effektivitet innan outsourcing och genom att sätta upp en pilotanläggning för sortering.

- Det handlar om att göra mycket mer med mindre insatser. Det minskar risken i en kapitalintensiv bransch. Vår inställning är att göra Nordic Mines kapitaleffektivt genom att rikta gruvan mot den indiska marknaden, säger styrelseordförande Vinod Sethi.

- Att genomföra den här modellen innebär ett genombrott. Vi som investerare är övertygade om den här modellen fungerar. Av de ytterligare fem miljoner USD i kapital som krävs för att få modellen på plats, innebär den nya kapitalanskaffningen på två miljoner USD från Lau Su Holding AB och den befintliga aktieägarskulden på 0,75 miljoner USD som avses omvandlas till kapital, att de som stödjer förslaget redan har garanterat över 50 procent av det kapital som krävs för att guldproduktionen enligt målet ska kunna starta under 2017. Trots att vi har intresse från aktieägare att bistå med ytterligare två miljoner USD även i denna modell skulle vi föredra en institutionell närvaro i Nordic Mines balansräkning, säger Lau Su Holdings Pranay Panda.

De föregående sex månaders arbete kring sortering pekar på potentialen som Nordic Mines kan uppnå utifrån ett helhetsperspektiv på gruvans livslängd och produktionsvolym, vilket är mycket högre än grundscenariots uppskattning på 1200 kilos guldproduktion. Försöket kommer innebära att outsourca både de operativa komponenterna och realkapitalkostnadskomponenter förknippade med sortering, genom en omarbetad outsourcing/off-take agreement för det extra guld som produceras.

Den nya verksamhetsmodellen gör det möjligt  för Nordic Mines att ha en betydligt större förmåga och smidighet att förstärka ytterligare effektiviseringar - här är sorteringen  en mycket viktig hävstång. Denna hållning möjliggör för sorteringsscenariot att överträffa malmbrytningen på ett kapitaleffektivt sätt, genom att använda företagets betydande tillgång till den indiska guldmarknaden. Nordic Mines kommer att minska sina risker genom att ha förhållningssättet  att göra mycket mer med mycket mindre.

- Vi har haft turen att Nordic Mines guld huvudsakligen ligger i kvartsådror och kvarts är lätt att sortera. Så är inte fallet för många gruvor. Vi måste fortfarande utveckla en sorteringsalgoritm och det innebär att vi sätter upp en pilotanläggning. Algoritmen kommer utgöra basen för att få sorteringsscenariot att överträffa malmbrytningens grundscenario. Med vår outsourcing kommer vi att uppnå detta på ett kapitaleffektivt sätt, kommenterar Vinod Sethi.

- Vårt första steg skulle vara att bygga upp malmbrytningen för att befästa lönsamheten och göra att företaget är livskraftigt utan sortering och att därefter få sorteringen kostnadseffektiv. Sortering är överflödet till grundscenariot som illustreras ovan (obegriplig mening), sammanfattar Pranay Panda.

Beslut om emission av aktier samt förslag till ändring av bolagsordningen

Styrelsen för Nordic Mines har beslutat att (i) emittera högst 8 347 182 nya stamaktier, motsvarande en aktiekapitalsökning om högst SEK 3 684 403,54 och att (ii) emittera högst 33 388 727 preferensaktier, motsvarande en aktiekapitalökning om högst SEK 14 737 613,73. Styrelsens beslut är villkorat av den extra bolagsstämmans godkännande och förutsätter att den extra bolagsstämman beslutar att ändra bolagets bolagsordning i enlighet med styrelsens förslag.

Villkor för preferensaktien

Preferensaktier medför en tiondels (1/10) röst och har företrädesrätt framför stamaktierna till en årlig utdelning om SEK 0,044 per preferensaktie. Vidare har innehavare av preferensaktie rätt att omvandla preferensaktie till stamaktie.

Villkor för emissionerna

Teckningskursen uppgår till SEK 0,55 per stamaktie och SEK 0,55 per preferensaktie. Styrelsen för Nordic Mines bedömer att teckningskursen för stamaktierna och preferensaktierna motsvarar marknadsvärdet, då den överensstämmer med stängningskursen för Nordic Mines stamaktie den 29 november 2016, senaste dagen innan offentliggörandet av detta pressmeddelande, samt med hänsyn taget till bolagets finansiella situation.

Rätt att teckna stamaktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Lau Su Holding AB. Rätt att teckna preferensaktier ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Lau Su Holding AB och Lao Tzu Investments AB.

Lau Su Holding AB innehar 27,22 procent av det totala antalet aktier och röster i Nordic Mines och är bolagets största aktieägare. Pranay Panda, styrelseledamot i Nordic Mines, är styrelseordförande i Lau Su Holding AB. Lau Su Holding AB har rätt att teckna högst 8 347 182 stamaktier och högst 29 215 136 preferensaktier. Lau Su Holding AB ska erlägga kontant betalning om SEK 4 590 950 för 8 347 182 stamaktier. Lau Su Holding AB avser vidare att erlägga kontant betalning om SEK 9 181 900,20 för 16 694 364 preferensaktier och att betala SEK 6 866 425,15 för 12 520 773 preferensaktier genom kvittning mot aktieägarlån.

Lau Su Holding AB kommer, efter genomförandet av emissionerna av stamaktier och preferensaktier, inneha aktier motsvarande 28.62 procent av det totala antalet röster och 31,54 procent av det totala aktiekapitalet i Nordic Mines.

Vinod Sethi, Nordic Mines styrelseordförande, och Salim Govani, styrelseledamot i Nordic Mines, är även styrelseledamöter i Lao Tzu Investments AB. Kari Langenoja, styrelseledamot i Nordic Mines, är styrelseordförande i Lao Tzu Investments AB. Lao Tzu Investments AB har rätt att teckna högst 4 173 591 preferensaktier och avser att betala SEK 2 295 475,05 för 4 173 591 preferensaktier genom kvittning mot aktieägarlån.

Lao Tzu Investments AB innehar inga aktier i Nordic Mines men kommer, efter genomförandet av emissionen av preferensaktier, inneha aktier motsvarande 0,07 procent av av det totala antalet röster och 0,7 procent av det totala aktiekapitalet i Nordic Mines.

Efter genomförandet av emissionerna kommer bolagets totala aktiekapital att vara SEK 268 129 155,13 och totala antalet aktier kommer att vara 607 458 665, varav 574 069 938 stamaktier och 33 388 727 preferensaktier.

Genomförandet av emissionerna kommer medföra en utspädningseffekt om cirka 2,02 procent av rösterna och 6,87 procent av det totala aktiekapitalet, beräknat på det totala antalet röster och det totala aktiekapitalet efter genomförandet av emissionerna.

Emissionen av stamaktier och emissionen av preferensaktier förutsätter den extra bolagsstämmans godkännande, och att den extra bolagsstämman beslutar att ändra bolagets bolagsordning i enlighet med styrelsens förslag. Den extra bolagsstämman kommer att hållas klockan 10.00 den 9 januari 2017 i Visma Services lokaler på Lindhagensgatan 94 i Stockholm. Se separat pressmedelande om kallelse till den extra bolagsstämman för ytterligare information.

För ytterligare information kontakta: D. Saradhi Rajan, VD: +44 207 993 5261 (växel) eller Rune Nordström, Head of Corporate Communications and Investor Relations: rune.nordstrom@nordicmines.com,+46 70 602 65 20

För mer information om Nordic Mines, vänligen se; www.nordicmines.com.
Denna information är sådan som Nordic Mines AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom D. Saradhi Rajans omsorg för offentliggörande den 30 november kl. 9.00 CET.

Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag. Vid Laivagruvan i Finland producerades guld under åren 2011 till och med 2014. Fyndigheten är en av de största i Norden. Nordic Mines är medlem i SveMin och tillämpar dess rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag. Nordic Mines aktie är upptagen till handel på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista. Se även www.nordicmines.com.

Attachments:

Pressmeddelande (PDF).pdf