Delårsrapport Q1 - 1. september 2016 - 30. november 2016

Hørsholm, 2017-01-11 07:59 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Stærk organisk vækst i omsætning på 11% i 1. kvartal 2016/17: Food Cultures & Enzymes (10%), Health & Nutrition (8%) og  Natural Colors (13%). EBIT før særlige poster steg 21% til EUR 66 mio.

EUR mio. 1. kvt.
2016/17
1. kvt.
2015/16
Vækst

Omsætning   241,7   214,4 13%
EBIT før særlige poster  65,5 54,0 21%
Periodens resultat 47,0  38,9 21%
Frie pengestrømme før særlige poster samt virksomhedsopkøb og -salg   (19,1)   (16,6) (15)%

Organisk vækst, % 11% 14%
Bruttomargin, % 53,4% 52,3%
EBIT-margin før særlige poster, % 27,1% 25,2%
Afkast af investeret kapital (ROIC) ekskl. goodwill, % 34,3% 33,1%

“Resultaterne i 1. kvartal gav os en god start på året, og vi fastholder vores forventninger for hele året. Både Food Cultures & Enzymes og Natural Colors leverede stærk organisk vækst og forbedrede rentabiliteten. Den organiske vækst i Health & Nutrition lå stadig under vores langsigtede mål, men var dog bedre end forventet for kvartalet, især som følge af tidsforskydning i ordretilgangen. EBIT-marginen for dette forretningsområde faldt, bl.a. som følge af et negativt produktmiks,” siger adm. direktør Cees de Jong.

“Der var god fremgang i vores fokusområder for 2016/17. Vores biobeskyttende kulturer leverer fortsat stærk vækst. I 1. kvartal var denne på ca. 25%, og segmentet tegner sig nu for ca. 5% af omsætningen i Food Cultures & Enzymes. I november afsluttede vi opkøbet af LGG®, og vi har påbegyndt integrationen af disse aktiviteter i Chr. Hansen. Integrationen af NPC er tilendebragt, og vi er så småt begyndt at høste synergifordelene ved dette opkøb. Plant health understøttede væksten i Health & Nutrition med salg af både Nemix® C og VGR™, og vi gør fremskridt i bestræbelserne på at indføre nye produkter i de kommende år. Der var ligeledes fremgang i Natural Colors i 1. kvartal.”

FORVENTNINGER TIL 2016/17

Forventningerne til 2016/17 er uændrede i forhold til meddelelsen af 26. oktober 2016.

Organisk omsætningsvækst: 8-10% (tidligere 8-10%)

EBIT-margin før særlige poster: svagt stigende (tidligere svagt stigende)

Frie pengestrømme før særlige poster samt virksomhedsopkøb og salg:

ca. EUR 175 mio. (tidligere ca. EUR 175 mio.)

Denne ureviderede regnskabsmeddelelse er aflagt i overensstemmelse med IAS 34 og yderligere danske lovkrav. Regnskabsmeddelelsen følger samme regnskabspraksis som årsrapporten for 2015/16.

For yderligere information kontakt venligst:

Cees de Jong, CEO

Tlf: +45 4574 7474

Søren Westh Lonning, CFO

Tlf: +45 4574 7474

Anders Mohr Christensen, Head of Investor Relations

Tlf: +45 4574 7618

Gældende tekst

I tilfælde af uoverensstemmelse med andre udgaver er den danske tekst til enhver tid gældende.

Udtalelser om fremtiden

Denne meddelelse indeholder udtalelser om fremtiden. Sådanne udtalelser er forbundet med risiko og usikkerhed, da mange faktorer, hvoraf mange ligger uden for Chr. Hansen Holding A/S' kontrol, kan betyde, at den faktiske udvikling og de faktiske resultater kan adskille sig væsentligt fra forventningerne i meddelelsen.

Om Chr. Hansen

Chr. Hansen er en global bioscience-virksomhed, som udvikler naturlige ingredienser til fødevare- og kosttilskudsbranchen, den farmaceutiske industri og landbrugssektoren. Produkterne omfatter kulturer, enzymer, probiotika og naturlige farver, og alle løsninger er baseret på stærke forsknings- og udviklingskompetencer kombineret med betydelige investeringer i teknologi. Omsætningen i regnskabsåret 2015/16 var EUR 949 mio. Virksomheden har mere end 2.700 engagerede medarbejdere i 30 lande med hovedproduktionssteder i Danmark, Frankrig, USA og Tyskland. Chr. Hansen blev grundlagt i 1874 og er børsnoteret på Nasdaq Copenhagen A/S. Få yderligere oplysninger på www.chr-hansen.com.

Company announcement Q1.pdf