ROBIT OYJ LAAJENTAA TASEKAUPALLA TOIMINTAANSA USA:HAN

ROBIT OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 12.1.2017 KLO 16.35

ROBIT OYJ LAAJENTAA TASEKAUPALLA TOIMINTAANSA USA:HAN

Robit Oyj allekirjoitti tänään kauppasopimuksen, jolla yhtiö ostaa Halco International LLC:ltä ja Halco America LLC:ltä tehtaan käyttöomaisuuden, varastot sekä IPR:t. Robit Oyj maksoi 70 prosenttia kauppasummasta kaupantekohetkellä ja loput 30 prosenttia yhtiö maksaa 30.4.2017 mennessä. Osapuolet ovat päättäneet, että kauppahintaa ei tulla julkistamaan.

Osana globaalia kasvustrategiaa Robit Oyj vahvistaa merkittävästi asemaansa USA:ssa. Tasekaupan seurauksena Sherman:ssa, lähellä Dallasia sijaitseva tuotantoyksikkö, on siirtynyt Robit Group:n omistukseen. Tällä strategisella liikkeellä Robit Oyj vahvistaa kasvuaan erityisesti USA:ssa ja Americas-alueella. Tasekaupan tuloksena Robit Oyj:lle avautuu mahdollisuus rakentaa oma tuotantoyksikkö, palvelupiste sekä varasto Americas-alueen keskiöön. Näin yhtiö pystyy varmistamaan paremman palvelun ja toimitukset jakelijoilleen ja suorille asiakkailleen.

Robit Oyj saa tasekaupalla vahvan Halco-brändin, IPR:t sekä erinomaisen toimipaikan oman myyntitoiminnan ja tuotantovolyymin kasvattamiseksi USA:ssa. Robit Oyj tulee valmistamaan DTH-linjan tuotteita tavoitemarkkinana erityisesti Americas-alue. Tuotevalikoima tulee kattamaan kaikki louhinnassa, rakentamisessa, kaivosteollisuudessa sekä kaivonporauksessa käytettävät yleiset DTH-linjan tuotekoot.

Halco-brändi tunnetaan Down-the-Hole -porauksen edelläkävijänä, jonka brändinimi juontaa juurensa Halifax Tool Co:hon, Englantiin aina vuoteen 1948. Kumpikin Halco-yhtiö oli ennen kaupantekohetkeä Regentin omistuksessa, joka on kalifornialainen yksityinen pääomasijoitusyhtiö. Regent osti Halcon Caterpillar-yhtiöltä vuonna 2014. Ennen kyseistä kauppaa vuonna 2014, Caterpillar investoi voimakkaasti tuotantoyhtiön tuotantotiloihin ja koneisiin.

Tasekauppa sisälsi kaksi erilliskauppaa:

1. Robit Oyj:n 100 prosenttisesti omistama tytäryhtiö Robit USA LLC osti Halco America LLC:ltä sen tehtaan käyttöomaisuuden ja varastot.
  2. Robit Oyj osti kaikki Halco International LLC:hen liittyvät IPR:t sisältäen:
  • Kaikki Halco International:in omistamat tavaramerkit sisältäen Halco-brändin.
  • Kaikki Halco International:in patentit.
  • Kaikki edellä olevien IPR:ien ja niiden hakemusten rekisteröinnit.

ROBIT OYJ

Harri Sjöholm, Group CEO

Lisätietoja:

Robit Oyj

Harri Sjöholm, Group CEO
harri.sjoholm@robit.fi

Mikko Mattila, VP Region Americas
mikko.mattila@robit.fi

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantaja toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori
Puh. +358 9 616 28 101

Robit on suomalainen kasvuyritys, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: tunnelinporaus, maalämmitys ja -jäähdytys, rakentaminen ja kaivosteollisuus. Yhtiön liiketoiminta jakaantuu kolmeen liiketoimintayksikköön: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 18 omaa toimipistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa ja Englannissa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki Oy First North Finland -markkinapaikalle ja käyttää kaupankäyntitunnusta ROBIT. Lisätietoja www.robit.fi.

Jakelu:

www.robit.fi