Rezidors valberedning inför årsstämman 2017 utsedd

I enlighet med beslutet på årsstämman den 21 april 2016 bildades i oktober 2016 en valberedning inför Rezidors årsstämma 2017. Baserat på aktieägarlistan per den 31 augusti 2016 kontaktades de tre största kända aktieägarna med erbjudande om att var och en utse en representant till valberedningen.

Den 7 december, 2016, offentliggjorde HNA Tourism Group Co, Ltd. ("HNA") att uppköpet av Carlson Hotels Inc. från Carlson Hospitality Group, Inc. blivit framgångsrikt genomförd. Transaktionen inkluderar Carlsons innehav i Rezidor Hotel Group AB ("Rezidor"), motsvarande 51,3% av utestående aktier.  Efter genomförandet av transaktionen informerade HNA Rezidor att HNA ersatt Carlsons representant i valberedningen med Charles Mobus som representerar HNA.  De andra två medlemmarna i valberedningen, Tomas Risbecker som representerar AMF Försäkring och Fonder och Fredrik Carlsson som representerar Provobis Holding AB, förblir de samma. Valberedningen har utsett Charles Mobus till sin ordförande.

Valberedningens uppgift är att inför årsstämman förbereda och framlägga förslag avseende antal styrelseledamöter som skall väljas av stämman, val av ordförande och övriga ledamöter i styrelsen, styrelsearvoden, och eventuell ersättning för utskottsarbete, val av ordförande på årsstämman, val av revisorer (i förekommande fall) och revisorsarvoden samt förslag till regler för utseende av valberedning inför årsstämman 2018.

Årsstämman för Rezidor Hotel Group AB kommer att äga rum fredagen den 28 april 2017 på Radisson Blu Royal Viking Hotel, Vasagatan 1 i Stockholm.

Aktieägare som önskar lämna synpunkter eller framlägga förslag till valberedningen kan göra detta senast den 28 februari 2017 via e-post till nominatingcommittee@rezidor.com.

För mer information kontakta:
I. Jenny Winkler, chefsjurist och styrelsens sekreterare
Tel: +32 2 702 9308, E-post jenny.winkler@rezidor.com