Sparbanken Västra Mälardalen: Bokslutskommuniké januari - december 2016

Sammanfattning januari - december 2016, jämfört med januari - december 2015

Sparbankens rörelseresultat för 2016 blev 88.934 tkr (få 84.143 tkr), vilket var 4.791 tkr högre än 2015. Den främsta orsaken till det förbättrade resultatet är ett högre räntenetto.

Lönsamheten mätt som rörelseresultat i förhållande till genomsnittlig affärsvolym uppgick till 0,43% (få 0,45%). Avkastningen på eget kapital beräknat som rörelseresultat efter 22% schablonskatt  i % av genomsnittligt eget kapital och 78% av obeskattade reserver blev 5,28% (få 5,36%).

Räntenettot uppgick till 108.606 tkr (få 94.815 tkr). Ränteintäkter på utlåningen till allmänheten ökade med 8.779 tkr och kostnadsräntorna för inlåningen till allmänheten minskade med 3.315 tkr. Med anledning av den lägre allmänna räntenivån har räntemarginalen sjunkit något medan den positiva utlåningsutvecklingen påverkat räntenettot positivt under 2016.

Erhållna utdelningar var i stort sett oförändrade jämfört med 2015 och uppgick till 20.560 tkr (få 20.478 tkr).

Provisionsnettot uppgick till 59.903 tkr (få 59.576 tkr) med positiv utveckling på betalningsförmedlingsprovisioner samt utlåningsprovisioner och negativ utveckling på värdepappersprovisioner jämfört med 2015.

Nettoresultatet av finansiella transaktioner uppgick till 9.281 tkr (få 14.144 tkr), varav realiserat 476 tkr.

Kostnaderna var 1.761 tkr högre än 2015. Allmänna administrationskostnader uppgick till 99.928 tkr (få 98.193 tkr) medan övriga kostnader uppgick till 9.399 tkr (få 9.414 tkr). Under denna post redovisas även kostnaden för de bonuscheckar som Sparbankens kunder erhållit. För 2016 var denna kostnad 1.511 tkr (få 1.624 tkr).

Kreditförlusterna uppgick till -593 tkr (få -3.994 tkr) och motsvarar -0,01% (få -0,09%) av ingående utlåning och kreditgarantier. Kreditförlusterna påverkar således sparbankens resultat marginellt positivt.

Mikael Bohman, VD
Telefon 0221-344 58
Mobil 070-556 52 35
E-post mikael.bohman@sparbankenvm.se

Mats Lindkvist, Finanschef
Telefon 0221-344 78
Mobil 070-584 35 50
E-post mats.lindkvist@sparbankenvm.se

Denna information är sådan information som Sparbanken Västra Mälardalen är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämandes, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredag den 27 januari 2017 kl. 16:00

Fakta om Sparbanken Västra Mälardalen
Sparbanken Västra Mälardalen (organisationsnummer 578500-7120) är en svensk äkta sparbank med säte i Köpings Kommun i Västmanlands län. Sparbankens verksamhet regleras främst av sparbankslagen (1987:619) och lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse och i övrigt av svensk rätt.
Ytterst ansvariga för Sparbankens verksamhet är Sparbankens 48 huvudmän. Dessa väljs enligt ett bestämt system och representerar Sparbankens kunder. Huvudmännen utövar sitt inflytande på Sparbanksstämman som är Sparbankens högsta beslutande organ. Sparbanksstämman beslutar om tillsättande av styrelse och revisorer. Styrelsen väljer inom sig ordförande och utser verkställande direktör.
Ny ordförande i Sparbankens styrelse sedan årsstämman 18 mars 2016 är Lars-Erik Wige. Styrelsen består för närvarande av 10 ledamöter. Mikael Bohman är verkställande direktör i Sparbanken sedan 2005.

För mer information om Sparbanken Västra Mälardalen besök www.sparbankenvm.se.

Bokslutskommuniké 2016