SpareBank 1 SMN: Godt resultat gir økt utbytte

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1647 millioner kroner i 2016, som er 241 millioner bedre enn året før. Styret i banken foreslår et utbytte på 3,00 kroner per bevis.

Styrets forslag overfor representantskapet innebærer at 37 prosent av overskuddet deles ut til eierne og samfunnet. Nivået er i tråd med bankens kapitalplan, og er en opptrapping fra 32 prosent året før. Det foreslås en avsetning på 220 millioner kroner til almennyttige formål, hvorav 160 millioner tilføres Sparebankstiftelsen SMN og 60 millioner deles ut som gaver.

Resultatet i banken skyldes godt salg, mange nye kunder og effektivisering så vel i morbanken som i datterselskap og deleide produktselskap. I tillegg til økte driftsinntekter oppnådde banken god avkastning på finansielle investeringer. Målet om nullvekst i kostnader i morbanken ble innfridd. Økte tap på utlån i 2016 sammenlignet med 2015 er i tråd med varslet prognose for året.

- Vi er godt fornøyd med resultatet for 2016, og banken har styrket posisjonen som ledende bank i Trøndelag og på Nordvestlandet. Den høye veksten dokumenterer at bankens strategi har vært vellykket. Vi lykkes ved å klare å kombinere en offensiv digital omstilling med dyktige rådgivere i våre 48 kontor, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Kapitalmålet nådd
Banken har målsatt en ren kjernekapital på minimum 14,5 prosent innen utgangen av 2016. Det ble 14,9 prosent. Styret har nå vedtatt et nytt kapitalmål som tilsier 15,0 prosent innen utgangen av 2017.

- Banken er godt rustet til å bidra til ny vekst og nødvendig omstilling i vår region. Vi har lyktes med å nå kapitalmålet gjennom god bankdrift. I tillegg har vi i noen år holdt tilbake overskudd gjennom redusert utbytte. Styret legger til grunn et normalisert utbytte i 2017, som vil si en utdelingsgrad på 50 prosent, sier Finn Haugan.

Regnskap 2016 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1983 mill. kr (1776 mill. i 2015)
  • Resultat etter skatt: 1647 mill. kr (1406 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 11,3% (10,7%)
  • Vekst i utlån: 8,0% (5,8%)
  • Vekst i innskudd: 4,8% (5,6%)
  • Tap på utlån: 516 mill. kr (169 mill.)
  • Ren kjernekapital: 14,9% (13,6%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 7,91 kr (7,02 kr)
  • Foreslått utbytte: 3,00 kr per bevis (2,25 kr)

15 000 nye personkunder
SpareBank 1 SMN økte utlån til personkunder med 10,7 prosent til 89,4 milliarder kroner i fjor. Denne veksten er høyere enn generell markedsvekst, og i løpet av året fikk banken 15 000 nye personkunder.

Utlån til næringslivskunder økte med 3,2 prosent til 48,1 milliarder kroner. I tråd med bankens kapitalplan er veksten til større kunder blitt redusert, mens vi har god vekst blant små og mellomstore bedrifter. Banken fikk 2000 nye næringslivskunder i fjor.

Mer effektiv bank
Banken har realisert målsettingen om nullvekst i kostnader i perioden 2014 til 2016. Ambisjonen videreføres i 2017, og det vil bli iverksatt tiltak som også kan gi nedgang i kostnadene totalt sammenlignet med foregående år.

Endret kundeadferd og ny teknologi vil legge til rette for ytterligere effektivisering. Antall årsverk er blitt redusert med 90 årsverk siste to år til 630 årsverk ved utgangen av 2016. Reduksjonen vil fortsette i minst samme takt.

Ny distribusjonsstrategi tilsier en videreføring av bankens sterke tilstedeværelse lokalt, men mer effektivt og mer differensiert enn tidligere. Banken intensiverer satsingen på digital distribusjon av produkter og tjenester samt robotisering av arbeidsprosesser.

Lavere tap i 2017
Nivået på mislighold fortsetter på et lavt nivå. Tap i fjerde kvartal ble 99 millioner kroner, som ga et samlet tap for året på 516 millioner. Tapene er i all hovedsak knyttet til et fåtall låneengasjement innen oljerelatert virksomhet.

- Nivået på tap er i overensstemmelse med våre prognoser for 2016. Det er fremdeles krevende tider for leverandørindustrien innen offshore. Vi ser for oss nye tapsavsetninger i denne sektoren i 2017, men på et lavere nivå enn i fjor. Det er ikke noe som tyder på at offshorekrisen har smittet nevneverdig over på næringslivet for øvrig i vår region, sier Finn Haugan.

Trondheim, 7. februar 2017

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:
Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672
Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322