ROBIT OYJ OSTI LOPUTKIN HALCO-YHTIÖISTÄ

ROBIT OYJ YHTIÖTIEDOTE 16.2.2017 klo 16.00

ROBIT OYJ OSTI LOPUTKIN HALCO-YHTIÖISTÄ

Robit Oyj on ostanut tänään solmitussa yritysjärjestelyssä enemmistön Halco Brighouse Ltd:n osakekannasta, joka on Halcon Englannin Down-the-Hole -liiketoimintaa harjoittava yhtiö. Robit Oyj:llä on oikeus ja velvollisuus ostaa loput Halco Brighouse Ltd:n johdon omistuksessa olevat osakkeet (49%) optiosopimuksella vuoden päästä, joiden loppujen osakkeiden kauppahinta on sidottu Halco Brighouse Ltd:n vuoden 2017 liikevaihtoon. Loppujen osakkeiden enimmäiskauppahinta on 0.35 miljoonaa euroa (0.3 miljoonaa puntaa).

Robit Oyj osti tammikuussa 2017 tasekaupalla Halcon USA:n liiketoiminnot, joten nyt tehty kauppa täydentää ja viimeistelee Halco-yritysjärjestelyt. Nyt tehdyn yritysjärjestelyn jälkeen Robit Oyj omistaa Halcon globaalit toiminnot, jotka siirtyivät runsas kaksi vuotta sitten Caterpillarin omistuksesta yksityiseen omistukseen ja edelleen kahdeksi erilliseksi yritykseksi USA:han ja Englantiin.

Tänään solmitun yritysjärjestelyn tuloksena Robit Oyj osti 100% Halco Drilling Ltd:n, joka on perustettu 8/2016 taseyhtiöksi ja jonka liiketoimintana on konevuokraaminen Halco Brighouse Ltd:lle, ja Paddico (320) Ltd:n osakkeista, joista jälkimmäinen omistaa 51% Halco Brighouse Ltd:n osakekannasta. Velaton kauppahinta on 1.640.000 euroa, joka suoritetaan kokonaisuudessaan Robit Oyj:n uusilla osakkeilla.

Robit Oyj:n hallitus on 18.3.2016 pidetyssä yhtiökokouksessa annetun hallituksen osakeantivaltuutuksen nojalla tänään päättänyt suunnatun maksullisen osakeannin suorittamisesta Halco Drilling Ltd:n ja Paddico (320) Ltd:n osakekannan omistaville John Ellison Lundille ja Bernard John Ordille. Osakeannissa laskettiin liikkeelle Robit Oyj:n uusia osakkeita Lundille 100.000 kappaletta ja Ordille 100.000 kappaletta eli yhteensä 200.000 kappaletta merkintähintaan 8,20 euroa / osake. Hallitus päätti poiketa valtuutuksen mukaisesti osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta, koska siihen on osakeyhtiölain 9 luvun 4 § 1 momentin mukainen painava taloudellinen syy. Painava taloudellinen syy on yhtiön strateginen halu laajentua yrityskaupoilla ja yhtiökokouksen valtuutus hallitukselle käyttää yhtiön osakkeita vastikkeena yrityskaupoissa. Uusien osakkeiden yhteenlaskettu hinta vastaa John Ellison Lundin, Bernard John Ordin ja Robit Oyj:n hallituksen yhteisymmärrystä Halco Drilling Ltd:n ja Paddico (320) Ltd:n osakkeiden yhteenlasketusta käyvästä hinnasta. Uudet osakkeet merkitään kaupparekisteriin arviolta 17.2.2017. Uudet osakkeet liitetään Euroclear Finland Oy:n arvo-osuusjärjestelmään arviolta 17.2.2017 ja otetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi arviolta 20.2.2017.

Suoritetun osakeannin jälkeen (200.000 uutta osaketta) Robit Oyj:n osakkeiden lukumäärä on 16.083.900 kappaletta. Suoritetussa osakeannissa luovutettujen osakkeiden määrä on Robit Oyj:n osakkeiden kokonaislukumäärästä suoritetun yritysjärjestelyn jälkeen noin 1,24%.

Halco Brighouse Ltd toimii erittäin modernissa Caterpillarin rakentamassa tehtaassa, joka sijaitsee  Brighousessa, Keski-Englannissa. Toimipiste työllistää noin 45 henkilöä. Yhtiö valmistaa kattavasti uppoporakoneliiketoimintaan (Down-the-Hole) kuuluvaa porakalustoa uppoporakoneista porakruunuihin ja näihin liittyviin lisävarusteisiin.

Halco Brighouse Ltd osti syyskuussa 2016 saneerausmenettelyn seurauksena Halcon Englannin liiketoiminnan. Tästä syystä yhtiöllä ei ole koko vuoden tilinpäätöstietoja. Nykyinen volyymi tarkoittaa kuitenkin annualisoituna noin 5,0 miljoonan euron (noin 4,2 miljoonan punnan) liikevaihtoa.

Halco-brändi tunnetaan Down-the-Hole -porauksen edelläkävijänä, jonka brändinimi juontaa juurensa Halifax Tool Co:hon, Englantiin aina vuoteen 1948. Robit Oyj tulee jatkamaan Halcon kunniakasta globaalia brändiä itsenäisenä liiketoimena tavoitteenaan vahvistaa brändi merkittäväksi Down-the-Hole -liiketoiminta-alueen toimijaksi globaaleilla markkinoilla.

Robit Oyj on tämän yrityskaupan tuloksena vahvistanut entisestään omaa Down-the-Hole -liiketoimintaansa aikaisemmin touko-heinäkuussa 2016 Australiasta ja Englannista tehtyjen yritysostojen täydennyksenä. Robit Oyj korostaa edelleen olevansa globaali toimija, joka erikoistuu porakaluston eli kulutusosien myyntiin kattavan jakeluverkostonsa kautta globaaleilla markkinoilla.

ROBIT OYJ

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja

Lisätietoja:

Robit Oyj

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
harri.sjoholm@robit.fi

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantaja toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori
Puh. +358 9 616 28 101

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 19 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki Oy First North Finland -markkinapaikalle ja käyttää kaupankäyntitunnusta ROBIT. Lisätietoja www.robit.fi.

Jakelu:
www.robit.fi