Meget tilfredsstillende årsresultat i Jutlander Bank

Bestyrelsen har i dag godkendt årsrapporten for 2016 for Jutlander Bank A/S, der hermed offentliggøres.

Resultat for 2016

Årets resultat udgør et overskud før skat på 239 mio. kr. og efter skat på 193 mio. kr. Resultatet anses for meget tilfredsstillende.

Årets resultat svarer til en egenkapitalforrentning på 9,3 pct. før skat og 7,5 pct. efter skat.

Bankens indtjening fra den primære drift udgør 274 mio. kr. og ligger dermed i det øverste niveau af de seneste udmeldte forventninger på 245-275 mio. kr. Indtjeningen fra den primære drift opgøres som indtjeningen før nedskrivninger, kursreguleringer, udgifter til sektorløsninger og skat.

Indtjeningen fra den primære drift er som forventet reduceret i forhold til året før, hvor indtjeningen udgjorde 332 mio. kr. Dette skyldes blandt andet det fortsat meget lave renteniveau, der betyder et lavt renteafkast af bankens overskudslikviditet og en mindre rentemarginal. Bankens kunder har endvidere foretaget væsentligt færre konverteringer af realkreditlån i 2016, end tilfældet var i 2015.

Kursreguleringer af bankens egenbeholdning af aktier og obligationer mv. har i 2016 været positive med 61 mio. kr. mod 74 mio. kr. året før.

Bankens tab og nedskrivninger er udgiftsført med 95 mio. kr. En reduktion på 51 mio. kr. i forhold til året før. Nedskrivningsprocenten er dermed faldet fra 1,3 til 0,8.

Af de udgiftsførte tab og nedskrivninger på 95 mio. kr. hidrører ca. 70 pct. fra bankens eksponeringer mod landbruget, der udgør 12,7 pct. af bankens samlede udlån og garantier. Mange landbrug har stadig store udfordringer, men banken noterer dog, at de stigende afregningspriser til svine- og mælkeproducenterne betyder, at vilkårene for at drive rentabelt landbrug i Danmark langsomt er blevet forbedret i løbet af 2016.

Bankens udgifter til sektorløsninger udgør 0,9 mio. kr., hvilket er en reduktion på 21 mio. kr. i forhold til 2015.

Skat af årets resultat udgør 46 mio. kr. mod 44 mio. kr. året før.

Udlodning af udbytte

For 2016 indstiller bestyrelsen til generalforsamlingens godkendelse at udlodde udbytte på 5 kr. pr. aktie, svarende til 22 pct. af årets resultat.

Under forudsætning af generalforsamlingens godkendelse medfører dette, at der af årets overskud på 193 mio. kr. udbetales 43 mio. kr. som udbytte til bankens aktionærer.

Stigende forretningsomfang

Banken har i årets løb haft en tilgang på næsten 8.000 nye kunder, hvilket anses som et godt tegn på, at bankens vision om at blive ”Danmarks mest personlige og tilgængelige bank” virker.

Bankens samlede forretningsomfang målt på udlån, indlån, garantier og kundedepoter er i 2016 steget med 1,2 mia. kr. til i alt 32,8 mia. kr.

Gennem 2016 har bankens kunder fortsat med at afdrage på deres lån, hvilket har oversteget nye udlån med 0,2 mia. kr., således at bankens udlån ultimo 2016 udgør 7,8 mia. kr.

Banken mærker fortsat en stor opsparingslyst blandt sine kunder. Gennem 2016 er indlån steget med 0,7 mia. kr. til 12,3 mia. kr. og værdien af kundedepoter er forøget med 0,3 mia. kr. til 9,9 mia. kr.

Bankens garantier er steget med 0,4 mia. kr. til 2,8 mia. kr. ultimo 2016.

Kapitalgrundlag

Banken har solide kapitalforhold.

I 2016 har banken konsolideret egenkapitalen med 147 mio. kr., hvorefter egenkapitalen udgør 2,7 mia. kr. ultimo 2016.

Ud over egenkapitalen har banken efterstillede kapitalindskud for 0,2 mia. kr., der indgår i bankens kapitalgrundlag.

Bankens egentlige kernekapitalprocent og kapitalprocent er i årets løb forøget med 2,4 procentpoint til henholdsvis 18,6 pct. og 20,4 pct. ultimo 2016.

Det individuelle solvensbehov er opgjort til 10,0 pct. Bankens kapitalprocent på 20,4 pct. ligger dermed væsentligt over bankens individuelle solvensbehov – svarende til en kapitalbuffer på 10,4 procentpoint, eller en kapitalmæssig overdækning på 1,1 mia. kr.

Likviditetsforhold

Banken har tillige solide likviditetsforhold.

Det er bankens mål, at kundernes indlån i væsentligt omfang skal finansiere kundeudlånene. Ultimo 2016 udgør bankens udlån før nedskrivninger i forhold til indlån 70,6 pct. Kundernes indlån kan således fuldt ud finansiere kundeudlånene.

Ultimo december 2016 viser bankens LCR opgørelse en dækning på 176 pct. Banken opfylder således allerede nu det fuldt indfasede krav på minimum 100 pct. i 2018.

Forventet udvikling

Banken forventer en fortsat lav økonomisk vækst i samfundet i det kommende år. Den begrænsede efterspørgsel efter nye lån til investeringer og det fortsat meget lave renteniveau vil påvirke den finansielle sektors indtjening.

Banken forventer fortsat stort pres på den primære indtjening i 2017, idet rentemarginalen fortsat vil være under pres, ligesom der forventes lav indtjening på bankens overskudslikviditet samt øgede omkostninger til bl.a. IT-udvikling. Ledelsen forventer derfor, at den primære indtjening for 2017 vil ligge i niveauet 215-250 mio. kr.

Bankens tab og nedskrivninger i 2017 vil blandt andet afhænge af udviklingen for bankens landbrugskunder. Som følge af stigende afregningspriser til svine- og mælkeproducenterne er vilkårene for at drive rentabelt landbrug i Danmark langsomt blevet forbedret i løbet af 2016, og dette forventes at fortsætte i 2017.

Det samlede resultat for 2017 vil endvidere være påvirket af kursreguleringer på bankens værdipapirbeholdning.

Generalforsamling

Generalforsamling afholdes onsdag den 15. marts 2017 kl. 17.00 i Hobro Idrætscenter, Hobro.

Jutlander Bank A/S

Per Sønderup