Betsson Group ny medlem i European Betting and Gaming Association (EGBA)

Betsson ABs operationella dotterbolag, Betsson Group, har gått med i European Betting and Gaming Association (EGBA). EGBA är en Brysselbaserad ideell organisation som arbetar för att vuxna medborgare i Europa ska få delta i de onlinespel de vill på ett informerat, reglerat, tryggt och säkert sätt.

“Det sker en våg av lokal reglering i Europa och Betsson vill öka intäkterna från lokalt reglerade marknader. Det är viktigt att dessa marknaders regleringar är förenliga med EU-lag och den utökade EU-regleringen avseende onlinespel. EGBAs kunskap, expertis och stöd kommer att hjälpa Betsson inom detta område. För en uppenbart gränsöverskridande sektor som vår är effektiv tillämpning och tillsyn av EU-lag avgörande“, säger Ulrik Bengtsson, VD och koncernchef för Betsson AB.

“Vi är mycket nöjda att Betsson Group har gått med i EGBA. Betsson har historiskt varit starkt i Norden, men då deras marknadsandel utanför Norden ökar och de har licenser i 10 länder i Europa så är de nu verkligen ett europeiskt bolag. Att de kommer med i EGBA ökar våra möjligheter att vara branschens röst när vi talar med myndigheter och politiker om de många regulatoriska utmaningar som branschen står inför,“ säger Maarten Haijer, Generalsekreterare, EGBA.

Betsson är också medlem i BOS, den svenska branschföreningen för onlinespel, som är medlem i EGBA sedan december 2015 och som har till uppgift att påverka den pågående omregleringen av den svenska spelmarknaden.

För ytterligare information, kontakta:

Pia Rosin, VP Corporate Communication Betsson AB
+46 (0)73 600 85 00, pia.rosin@betssonab.com

Maarten Haijer, Secretary General, EGBA
+32 25 540 890, maarten.haijer@egba.eu

Om EGBA
EGBA är en organisation med ledande europeiska speloperatörer som Bet-at-home, BetClic, GVC/bwin.party, Expekt, Kindred Plc, ZEAL Network och Betsson Group. The Gibraltar Betting and Gaming Association (GBGA), Branschföreningen för Onlinespel (BOS) och Oesterreichische Vereinigung für Wetten und Glücksspiel (OVWG) är anslutna medlemmar till EGBA. Som en Brysselbaserad ideell organisation så stödjer EGBA rättigheterna för fler än 20 miljoner vuxna medborgare i Europa att delta i de onlinespel de vill på ett informerat, reglerat, tryggt och säkert sätt. Trots att onlinespel ännu är en relativt liten del av den totala spelmarknaden (15%), så har den genom innovation, teknologi och efterfrågan från konsumenter, blivit en bransch som går i bräschen för den europeiska digitala ekonomin med väsentliga spin-off-effekter till andra digitala ekonomier och den har starka synergier med sport. EGBA-medlemmar har satsat mer än 600 miljoner euro i onlinesäkerhet och har bidragit med mer än 800 miljoner euro till sport, främst via sponsorskap och genom att köpa innovativa sportsändningsrättigheter. www.egba.eu

EGBA_SE.pdf