William Demant Holding A/S: Årsrapport 2016

Selskabsmeddelelse nr. 2017-01                                              23. februar 2017
Offentliggørelse af årsrapport for 2016

Solid omsætningsvækst på 13 % drevet af Oticon Opn-succesen og detailaktiviteter
Rekordstort EBIT på DKK 2.130 mio. efter en stærk afslutning på året

Denne meddelelse indeholder de væsentligste punkter fra årsrapporten for 2016:

• Koncernens samlede omsætning udgjorde DKK 12.002 mio. svarende til en vækstrate på 13 % i lokal valuta, hvoraf organisk og akkvisitiv vækst tegnede sig for henholdsvis 6 og 7 procentpoint. Valutakurser havde en mindre negativ effekt på omsætningen på under 1 %.
  • Drevet af det yderst succesfulde Oticon Opn-høreapparat var koncernens organiske vækstrate i engrossalget af høreapparater på 6 %. Omsætningsvæksten i detailforretningen var på 30 % i lokal valuta, hvoraf 8 procentpoint kan tilskrives organisk vækst. Mens Europa var den største bidragyder til væksten, som består af en kombination af organisk vækst og vækst som følge af akkvisitionen af Audika, leverede vores amerikanske detailaktivieter under forventningerne.
  • Vores høreimplantatforretning leverede 7 % organisk vækst, selvom salget af cochlear-implan-tatet Neuro var længere tid om at tage fart end forventet, og selvom markedsforholdene på adskillige olieafhængige markeder har været ugunstige. Høreimplantatforretningen leverede betydeligt bedre vækst i andet halvår end i første halvår på grund af øget momentum.
  • Til trods for at Diagnostiske Instrumenter leverede en beskeden vækst på 3 % i lokal valuta - hvilket primært skyldes den økonomiske afmatning på en række olieafhængige markeder - cementerede vi vores førerposition på markedet for diagnostisk udstyr.
  • Efter en stærk afslutning på året steg koncernens resultat af primær drift (EBIT) med 12 % til et rekordstort beløb på DKK 2.130 mio. før omstruktureringsomkostninger på DKK 188 mio., hvilket er positivt i lyset af vores forventninger om et EBIT i den nedre halvdel af EBIT-intervallet på DKK 2.000-2.300 mio. I andet halvår var EBIT DKK 1.238 mio. før omstruktureringsomkostninger svarende til en EBIT-margin på 20,0 % (EBIT-margin på 17,7 % for helåret). I 2016 nåede det rapporterede EBIT DKK 1.942 mio.
  • Pengestrømme fra driftsaktiviteter (CFFO) steg med intet mindre end 10 % til DKK 1.756 mio. før omstruktureringsomkostninger (rapporteret CFFO på DKK 1.679 mio.).
  • I 2017 forventer vi at opnå solid vækst i vores tre forretningsaktiviteter. Vi forventer således et resultat af primær drift (EBIT) i intervallet DKK 2,2-2,5 mia. før de udmeldte omstruktureringsomkostninger på ca. DKK 200 mio. Det frie cashflow efter akkvisitioner vil blive anvendt til tilbagekøb af aktier, og vi tilstræber en gearing-multipel på 1,5-2,0, hvilket er udtryk for forholdet mellem den nettorentebærende gæld (NIBD) og EBITDA.

Den administrerende direktør udtaler

"2016 var et stærkt år for William Demant, hvor Oticons game changer Opn og øgede detailaktiviteter drev den meget tilfredsstillende vækst. Samlet set resulterede vores aktiviteter i et rekordår for koncernen, og det glæder mig, at vi fortsat - og uden slinger i valsen - lever op til vores hearing healthcare-strategi. William Demants tilstedeværelse i alle produktsegmenter inden for hearing healthcare sætter os i stand til at opnå synergier og stordriftsfordele. Det, at vi udnytter vores forsknings- og udviklingsorganisation, globale infrastruktur og distributionsnetværk på tværs af koncernen, giver os en virkelig stor konkurrencemæssig fordel. Derudover har vores langsigtede og ekstremt værdifulde forhold til vores kunder endnu engang vist sig at være altafgørende for os i vores bestræbelser på at fortsætte med at udvikle vores position og ikke mindst gøre en positiv forskel for mennesker, der lever med høretab," siger Niels Jacobsen, administrerende direktør for William Demant Holding.

Lars Nørby Johansen                                                         Niels Jacobsen
Bestyrelsesformand                                                            Koncernchef & administrerende direktør

William Demant Holding A/S' komplette årsrapport for 2016 på i alt 132 sider er vedhæftet denne meddelelse.

*******

Justeret overskudsgrad (EBIT-margin)* 17,7% 17,8% - - - -
Indtjening pr. aktie (EPS), DKK 5,5 5,3 4,8 4,5 4,0 4 %
Egenkapitalens forrentning 21,5% 23,7% 24,7% 28,0% 31,8% -

Hoved- og nøgletal for 2012 er ikke blevet justeret som følge af de i 2014 gennemførte ændringer i regnskabspraksis.
Indtjening pr. aktie (EPS) er angivet pr. aktie med en nominel værdi på DKK 0,20.

* Justeret for engangsomkostninger vedrørende omstruktureringsaktiviteter.

Attachments:

Attachments: