ROBIT TUTKII SIIRTYMISTÄ PÄÄLISTALLE

ROBIT OYJ YHTIÖTIEDOTE 28.2.2017 KLO 11.30

ROBIT TUTKII SIIRTYMISTÄ PÄÄLISTALLE

Robit tutkii siirtymistä Nasdaq Helsingin päälistalle osana yhtiön kasvua ja kehitystä

Robitin hallitus on päättänyt käynnistää selvitystyön koskien mahdollisuutta siirtyä Nasdaq Helsingin päälistalle vuoden 2017 aikana osana yhtiön kasvua ja strategista kehitystä. Yhtiö selvittää samalla vaihtoehtoja kasvun rahoittamiseksi. Aiemmin ilmoitetun tavoitteen mukaisesti, Robit tulee siirtymään IFRS-raportointiin vuoden 2017 alusta alkaen.

Robit on onnistuneesti toteuttanut strategiaansa vuoden 2015 First North listautumisen jälkeen

Robit on onnistunut toteuttamaan globaalia kasvustrategiaansa, jonka yhtiö esitteli listautuessaan Nasdaq Helsinki Oy:n First North Finland -markkinapaikalle toukokuussa 2015. Listautumisen jälkeen Robit on jatkanut kasvuaan parantaen samalla kannattavuuttaan. Listautumisen tuloksena hankittuja varoja on strategian mukaisesti käytetty liiketoiminnan orgaanisen kasvun tukemiseen sekä yritysostoihin, jotka ovat mahdollistaneet tuotetarjonnan laajentamisen sekä läsnäolon vahvistamisen nykyisillä ja uusilla markkinoilla.

Strategiset yritysostot

Robit on vuosina 2016 ja 2017 toteuttanut neljä yritysostoa, jotka ovat laajentaneet yhtiön tuotetarjontaa erityisesti Down-the-Hole ("DTH") -liiketoiminnassa sekä laajentaneet yhtiön globaalia läsnäoloa:

• Drilling Tools Australia Ltd ("DTA") - australialainen yhtiö, joka on erikoistunut poraukseen liittyvien kulutusosien eli DTH ja Top Hammer -tuotteiden sekä niihin liittyvien ratkaisujen tarjontaan kaivos- ja urakointimarkkinoille erityisesti Australiassa (kesäkuu 2016)
  • Bulroc (UK) Ltd ("Bulroc") - englantilainen isojen Down-the-Hole -vasaroiden sekä niihin liittyvien kulutusosien toimittaja (heinäkuu, 2016)
  • Halco-yrityskaupan ensimmäinen vaihe ("Halco USA") - tuotantotoiminnan aloittaminen USA:ssa (tammikuu, 2017)
  • Halco-yrityskaupan toinen vaihe ("Halco UK" ja yhdessä Halco USA:n kanssa "Halco") - Halcon päätoimipisteen hankkiminen ja Halcon liiketoiminnan laajentaminen globaalille tasolle (helmikuu, 2017)

Markkinointi ja myyntitoiminnan lisääminen

Yhtiö on laajentanut myyntiverkostoaan ja sillä on tällä hetkellä maailmalla 20 omaa myynti- ja varastopistettä sekä aktiivinen jälleenmyyjäverkosto 115 maassa. Robit perusti viimeisimmän myyntiyhtiönsä Dubaihin, Yhdistyneisiin Arabiemiirikuntiin joulukuussa 2016. Omia myyntiyhtiöitä perustamalla yhtiö pystyy tarjoamaan entistä paremman palvelun ja toimituskyvyn asiakkailleen sekä palvelemaan heitä entistä paremmin nyt ja tulevaisuudessa.

Taattu saatavuus ja laajennettu palvelumalli

Robitilla on 20 oman myynti- ja varastopisteen sekä aktiivisen 115 maata kattavan myyntiverkoston lisäksi tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa. DTA -yritysosto mahdollistaa korkealaatuisten kulutusosien paikallisen tuotannon Perthissä, Australiassa sekä myös tuotteiden paremman saatavuuden ja lyhyemmät toimitusajat Oseanian ja Kaukoidän asiakkaille. Bulroc -yritysosto lisäsi Robitille tuotantolaitoksen Chesterfieldissä, Englannissa sekä toimipisteen Hong Kongissa. Halco USA -yritysoston tuloksena Robitille avautuu mahdollisuus rakentaa oma tuotantoyksikkö, palvelupiste sekä varasto hyvän kasvupotentiaalin omaavan Americas-alueen keskiöön. Halco UK -yritysosto lisää Robitille tuotantolaitoksen Brighouseen Englantiin ja luo mahdollisuudet oman globaalin liiketoimen kasvattamisen. Laajenemisen ja yritysostojen myötä Robit pystyy toteuttamaan hajautettua tuotantostrategiaansa sekä varmistamaan entistä paremman palvelun ja toimitukset jakelijoilleen ja suorille asiakkailleen globaalisti.

Joustava, kehityksen huippua edustava tuotantokonsepti

Robit on jatkanut panostuksia edistykselliseen automatisoituun tuotantoteknologiaan ja yhtiö perusti vuonna 2015 Lempäälään teknologiakeskuksen, johon on sijoitettu tuote- ja valmistusteknologiaan liittyviä toimintoja turvaamaan tulevaa kasvua. Teknologiakeskuksessa sijaitsee myös tulevaisuuden digitaalisia palveluja kehittävä kehitystiimi.

Henkilöstöresurssit

Strategiansa mukaisesti Robit on jatkanut panostuksiaan henkilöstön osaamisen kehittämiseen sekä uusien osaamisalueiden tuomiseen yhtiöön. Vuoden 2017 alussa Robit perusti uuden Global Management Teamin vastaamaan uutta organisaatiorakennetta ja varmistamaan yhtiön kasvun myös tulevaisuudessa. Yhtiön tuleva toimitusjohtaja, Mika Virtanen (1.5.2017 alkaen), on tehnyt yli 20 vuoden kansainvälisen uran lukuisissa johtotehtävissä metalli- ja automaatioteollisuuden alalla toimien vuodesta 2002 Cargotec-konsernissa. Johtoryhmällä on yli 200 vuoden yhteenlaskettu kokemus kansainvälisistä teollisuuden ja automaatioalan tehtävistä. Vuoden 2016 lopussa yhtiöllä on 263 työntekijää, joista myyntihenkilöstön osuus on erittäin merkittävä. Vertailun vuoksi, ennen First North -listausta, vuoden 2014 lopussa Robitilla oli 109 työntekijää.

Immateriaalioikeudet sekä tutkimus ja tuotekehitys

Robit on jatkanut panostuksiaan niin omiin kuin teollisuuden yhteisiin tuotekehityshankkeisiin turvatakseen kasvun ja kilpailukyvyn tulevaisuudessa. Siitä osoituksena on Digital Services -liiketoiminta-alue, joka perustettiin kiihdyttämään yhtiön uusien digitaalisten tuoteinnovaatioiden ja niihin liittyvän palveluliiketoiminnan kehittämistä. Liiketoiminta-alue kehittää tuotteita ja palveluita, joilla Robitin asiakkaat pystyvät hyödyntämään mm. IoT:n, pilvipalveluiden sekä teollisen Big Datan tarjoamia mahdollisuuksia. Liiketoiminta-alueen keskiössä on monivuotisen tuotekehityksen tuloksena kehitetty Sense Systems eli porareiän mittausjärjestelmä sekä sen ympärille rakentuva teknologiasysteemi. Teknologia ja siihen liittyvä palvelu on herättänyt suurta kiinnostusta asiakkaissa ja ensimmäiset sopimukset teknologian hyödyntämisestä on solmittu vuoden 2017 alussa.

Robit jatkaa tärkeintä strategista tavoitettaan - kasvua

Robit tulee jatkamaan liiketoimintansa kehittämistä strategiansa mukaisesti. Se pyrkii olemaan kansainvälisesti merkittävin,  yksinomaan Top Hammer- ja DTH-porauksessa käytettäviin kulutusosiin keskittyvä yhtiö. Yhtiö palvelee asiakkaita neljällä asiakassegmentillä, joita ovat kaivosteollisuus, maanrakennus, tunnelinporaus, sekä maalämpö ja -jäähdytys.

Yhtiön kasvustrategian keskeiset elementit ovat:

• Markkinointi- ja myyntiaktiviteetin kasvattaminen
  • Strategiset yritysostot
  • Tuotteiden taattu saatavuus ja laajennettu palvelumalli
  • Joustava, kehityksen huippua edustava, hajautettu tuotantokonsepti
  • Osaavat henkilöstöresurssit
  • Immateriaalioikeudet sekä tutkimus ja tuotekehitys

Tulevaisuudessa Robit näkee seuraavat osa-alueet keskeisinä elementteinä strategiansa toteuttamisessa:

• Kokonaisvaltainen ja kattava kulutusosien eli porakaluston tuotetarjonta sekä vahvat brändit muodostavat perustan tulevaisuuden orgaaniselle kasvulle
  • Globaali myynti- ja tuotantoverkosto takaa asiakkaiden lähipalvelun, tuotteiden ja palvelun hyvän saatavuuden, mahdollistaa operatiivisen tehokkuuden ja tukee tulevaisuuden kasvua
  • Digitaalinen liiketoiminta rakentuu yhtiön voimakkaille investoinneille digitaalisiin palveluihin ja teolliseen internettiin (IoT). Digitaalinen liiketoiminta turvaa kilpailukykyistä ja innovatiivista tarjontaa mahdollistaen samalla digitaalisen potentiaalin yhä vahvemman hyödyntämisen asiakkaiden palvelemisessa

Yhtiön uudistettu toimintamalli neljän myyntialueen myötä takaa nopean päätöksenteon lähellä asiakkaita ja markkinoita  luoden samalla hyvät ja nopeat edellytykset uudistumiselle, kehitykselle ja kasvulle. Robitin Global Management Team on laajuudeltaan ja laadultaan tietoisesti rakennettu siten, että se pystyy huolehtimaan yhtiön kasvusta ja kannattavuudesta myös tulevaisuudessa, merkittävästi suuremmassa Robit-yhtiössä. Yhtiö tulee jatkossakin osana kasvuaan arvioimaan eri investointivaihtoehtoja kuten panostuksia automatisoituun ja robotisoituun tuotantoteknologiaan, mikä on keskeinen osa yhtiön toimintamallia. Lisäksi yhtiö tulee edelleen jatkamaan uusien sopivien yritysostokohteiden tarkastelua oman kasvustrategiansa osana.

Hallituksen puheenjohtaja Harri Sjöholmin kommentti:

"Robitin keskeisin tavoite on ollut kasvaa voimakkaasti kansainvälisillä markkinoilla. Olen ylpeä saavuttamastamme kasvusta ja parantuneesta kannattavuudesta samoin kuin yritysostoista, jotka ovat täydentäneet tuotetarjontaamme ja vahvistaneet globaalia läsnäoloamme nykyisillä ja uusilla markkinoilla. Robit on onnistuneesti toteuttanut vuonna 2015 julkaistua strategiaansa ja otamme nyt askeleita "Robit 2.0" -vaiheesta kohti "Robit 3.0" -vaihetta, minkä osana käynnistämme selvitystyön koskien mahdollisuutta siirtyä Nasdaq Helsingin päälistalle. Selvitämme samalla vaihtoehtoja yhtiön tavoitteleman kasvun rahoittamiseksi", sanoo Harri Sjöholm, Robitin hallituksen puheenjohtaja.

Yhtiön taloudellisena neuvonantajana yllämainittujen asioiden selvitystyössä toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori.

ROBIT OYJ

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja

Lisätietoja:

Robit Oyj

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
harri.sjoholm@robit.fi

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantaja toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori
Puh. +358 9 616 28 101

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 20 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa. Yhtiö on listattu Nasdaq Helsinki Oy First North Finland -markkinapaikalle ja käyttää kaupankäyntitunnusta ROBIT. Lisätietoja www.robit.fi.

Jakelu:

www.robit.fi