CORRECTION :IXONOS-KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.-31.12.2016

Helsinki, Suomi, 2017-03-06 17:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Ixonos Oyj          Pörssitiedote          06.03.2017 klo 18:30

Tämä tilinpäätöstiedote on julkaistu 3.3.2017 klo 09:45.Tiedote julkaistaan uudestaan, koska 3.3.2017 tiedote on julkaistu liian suppealla jakelulla.

IXONOS-KONSERNIN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.-31.12.2016

SAADUT TILAUKSET VAHVISTUIVAT MERKITTÄVÄSTI JA RAKENNEMUUTOKSEN PÄÄKOHDAT ETENIVÄT SUUNNITELLUSTI

YHTEENVETO

Lokakuu - joulukuu 2016 (vuoden 2015 vertailuluvut suluissa):

·                       Saadut tilaukset 7,3 (3,9) milj. euroa, kasvua 88,1 %.

·                       Liikevaihto 4,5 (4,3) milj. euroa, kasvua 4,1 prosenttia.

·                       Käyttökate (EBITDA) oli -0,9 milj. euroa, -20,9 prosenttia liikevaihdosta, (-1,8 milj. euroa, -42,8 prosenttia liikevaihdosta).

·                       Liiketulos oli -1,1 milj. euroa, -24,1 prosenttia liikevaihdosta (-2,3 milj. euroa, -52,9 prosenttia liikevaihdosta),

·                       Nettotulos oli -1,3 milj. euroa, -29,3 prosenttia liikevaihdosta (1,5 milj. euroa, 34,9 prosenttia liikevaihdosta.

·                       Tulos per osake oli 0,00 (0,01 euroa).

·                       Liiketoiminnan rahavirta oli -0,3 (-3,9) milj. euroa.

Tilikausi lyhyesti (edellisen vuoden vertailuluvut suluissa)

·        Saadut tilaukset 22,5 (13,1) milj. euroa, kasvua 71,7 %

·        Liikevaihto oli 15,3 (17,0) milj. euroa, liikevaihdon muutos oli -10,3 prosenttia.

• Käyttökate (EBITDA) oli -7,2 milj. euroa, -47,4 prosenttia liikevaihdosta, (-7,4 milj. euroa, -43,5 prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketulos oli -7,7 milj. euroa, -50,7 prosenttia liikevaihdosta, (-8,7 milj. euroa, -51,2 prosenttia liikevaihdosta).
  • Nettotulos oli -9,5 milj. euroa, -62,6 prosenttia liikevaihdosta (-10,6 milj. euroa, -62,3 prosenttia liikevaihdosta.
  • Tulos per osake oli -0,03  (-0,05) euroa.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -5,5  (-11,5) milj. euroa.

Tulevaisuuden näkymät

Liiketuloksen odotetaan paranevan vuoteen 2016 verrattuna.

Toimitusjohtajan katsaus

Myönteinen kehitys liiketoiminnassamme on jatkunut viimeisellä vuosineljänneksellä 2016. Vaikutukset jo aiemmin tehdyistä kustannusrakenteen muutoksista ovat alkaneet näkyä, ja nyt ne osaltaan tukevat kannattavuuden parantumista. Myönteisesti kehittyneitä indikaattoreita ovat myös saatujen tilausten määrä, joka sekä viimeisen vuosineljänneksen että koko vuoden lukujen osalta oli parhaalla tasolla kolmeen vuoteen.  Vuoden 2016 saadut tilaukset kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna yli 70 %:lla. Toimitukset tyypillisesti tapahtuvat pidemmän ajanjakson kuluessa tuoden pohjaa pitkäjänteiselle toiminnalle, sekä maltillisen vaikutuksen liikevaihtoon. Myös liikevaihto viimeisellä vuosineljänneksellä oli kolmatta vuosineljännestä korkeampi, mikä osaltaan vahvistaa yhtiön käännöksen olevan tapahtumassa ja pitkän työn kantavan hedelmää. Määrätietoinen työmme kestävän kannattavuuden rakentamiseksi jatkuu.

Päättyneen vuosineljänneksen aikana onnistuimme solmimaan merkittäviä uusia asiakassopimuksia. Marraskuussa solmimme uuden kolmen vuoden sopimuksen In-Venue-avainalueellamme. In-Venuessa luomme julkisten ja kaupallisten tilojen käyttäjille kokonaisvaltaisia asiakaskokemuksia yhdistäen älykkäitä digitaalisia ratkaisuja erilaisiin fyysisiin kohteisiin ja palveluihin. Tällaisia kohteita voivat olla esimerkiksi stadionit, kauppakeskukset ja risteilyalukset. Toinen marraskuussa solmittu merkittävä sopimus oli jatkosopimus pilvipohjaisesta kauppapaikasta Hondan autoissa. Useita vuosia kattavan sopimuksen mukaan Ixonos jatkaa Honda App Centerin kehittämistä ja operointia Hondan Android-pohjaisessa IVI-järjestelmässä, jonka myynti on laajentunut kattamaan Euroopan lisäksi Venäjän ja Turkin markkinat. Myös muut avainalueemme Smart Citizen, Smart Devices sekä Smart  Data ja IoT ovat vahvistuneet tarkasteltiinpa sitten olemassaolevien asiakkaiden uusien tilausten määrää tai uusien asiakkaiden määrää, joiden kanssa olemme aloittaneet yhteistyön.

Palveluvalikoimaamme kuuluvat Discovery as a Service sekä siitä johdettu 5-day Design Sprint jatkavat vahvasti yhteistyön avaamista uusiin asiakkuuksiin. 5-day Design Sprint on tuotteistettu palvelu, jossa viiden päivän aikana asiakkaan haasteista liikkeelle lähtien kuljetamme heidän avainhenkilönsä läpi ideoinnin ja ideoiden validoinnin tekemään konkreettisia priorisointeja ja päätöksiä tulevasta etenemistavasta. Palveluun on oltu tyytyväisiä asiakkaiden koettua sen toimivan työkaluna, joka osallistaa kaikki oleelliset sisäiset sidosryhmät mukaan päätöksentekoon ja jonka avulla he pystyvät tekemään selkeää validointia ideoistaan. Me pystymme käsittelemään asiakkaidemme kanssa näitä palveluita tuottaessamme hyvin konkreettisia asioita ja luomaan yhdessä tiekarttaa miten edetä huomioiden samalla asiakkaan omien sisäisten sidosryhmien toiveet ja näkemykset.

Palveluliiketoimintamme jatkaa liiketoimintamme ytimenä ja suurimpana alueena. Tuomme sen rinnalle asset-pohjaisia palveluja, joiden tarkoitus on hyödyttää palveluliiketoimintaamme, keskittää tekemistämme tietyille alustaratkaisuille sekä nostaa jatkuvan liikevaihdon määrää. Nämä assetit voivat olla jonkun muun osapuolen tuottamia tai yhtiön omia alustaratkaisuja. Uskomme tällä tavoin palveluporfolioomme syventyvän ja entisestään kehittävän kiiteltyä laatuamme.

Pohjois-Amerikan toimintojen rakennemuutos valmistui viimeisen vuosineljänneksen aikana. Nyt toimipiste- ja organisaatiorakenteemme mahdollistavat entistä paremmin palveluidemme myynnin ja tuottamisen operatiivisesti tehokkaalla tavalla. Isossa-Britanniassa liikevaihto kasvoi vuoden 2016 aikana ja vuonna 2017 odotamme tältä markkinalta vahvaa kasvua. Matkamme käänneyhtiönä jatkuu, ja uskomme alkaneen positiivisen muutoksen jatkuvan myös vuonna 2017.

/Toimitusjohtaja Sami Paihonen

LIIKETOIMINTA

Ixonos on designia sekä teknologiaa monipuolisesti yhdistävä palvelutalo, joka tarjoaa luovia ja monipuolisia digitaalisia ratkaisuja sekä konsultatiivisia palveluita monelle eri toimialalle. Palvelumme tärkeimpänä kohteena ovat niin julkisen sektorin kuin yritysasiakkaidemme digitaalisten haasteiden (kuten digitaalisuuden hyödyntäminen liike- ja operatiivisessa toiminnassa) syvällinen ymmärtäminen.

Luomme asiakkaillemme uusia digitaalisia palveluita, jotka perustuvat uusimpiin teknologioihin sekä trendeihin, joilla on vaikutusta asiakkaiden liiketoimintaan. Korkealuokkainen käyttökokemus vaatii designin ja teknologian saumatonta yhteistyötä, minkä osaajana Ixonos pyrkii olemaan johtava toimija.

Visiomme Discover – Design – Deliver sisältää alkuvaiheen käyttäjätutkimuksen, strategisen designin sekä teknologian soveltuvuusmäärittelyn. Perusajatuksena on löytää oikea kokonaisuus asiakkaalle tehtävään toimitukseen, jotta loppuasiakkaan käyttökokemus on mahdollisimman korkealaatuinen.

Toimintamme keskittyy Suomeen, Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Iso-Britanniaan. Ohjelmistokehitys on keskittynyt Suomeen, mutta sitä on vahvistettu myös muissa toimintapaikoissamme. Design-toimintaa tarjoamme Helsingissä, Lontoossa, San Franciscossa ja Vancouverissa.

Design-palveluihimme kuuluvat digitaalinen-, mobiili-, ja web-suunnittelu sekä palvelu- ja teollinen muotoilu. Palvelut ulottuvat aina suunnittelustrategiasta ja käyttäjätutkimuksesta visuaalisuuden ja vuorovaikutuksen suunnitteluun, jatkuen työpajoihin, prototyyppien suunnitteluun sekä käytettävyystutkimukseen. Toteutamme kaikki suunnitteluinnovaatiomme erilaisille päätelaitteille ja alustoille hakien aina parasta mahdollista toteutusta asiakkaan toivomana ajankohtana.

Teknologiapalveluissa meillä on syvällinen osaaminen luovien ohjelmistoratkaisujen kehittämisestä laitteiden, sulautettujen järjestelmien ja ohjelmistojen osalta. Hyödynnämme lähtökohtaisesti  avoimia standardoituja teknologioita (esim. Java, Linux, Android, iOS, .Net ) sekä partneroidumme valittujen teknologiapäämiesten kanssa (esim. IBM, Gigya, Redhat, Salesforce, Maxicaster, Gimbal ja Brightcove). Yhdistämme näin teknologiaosaamisen maailmanluokan designiin, syvälliseen käyttöliittymä- ja käytettävyyssuunnitteluun sekä huipputason projektinhallintaan. Tämä yhdistelmä muodostaa yhtiölle merkittävän kilpailuedun.Teknologiaosaamisemme kattaa sekä ohjelmistot- että laitteistot   (mobiilin, langattoman yhdistettävyyden ja verkkopalvelut ja –laitteet).

Organisaatio

Yhtiömme toiminta jakautuu alueellisesti Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan, joissa molemmissa toiminnot kattavat myynnin sekä designin ja teknologian palveluyksiköt:

·        Design vastaa kokonaisvaltaisesta design-kyvykkyydestä ja tuottaa strategista palvelumuotoilua, käyttäjien syväymmärrystä sekä innovatiivisia käyttöliittymä- ja tuotemuotoiluja.

·        Technology vastaa teknisten ratkaisujen toteuttamisesta, ohjelmistokehityksestä sekä asiakasprojekteista ja niiden menestyksekkäästä  läpiviennistä.

Yhtiöllä on neljä tarjoaman painopistealuetta:

1.      Smart Citizen – julkisten toimijoiden kuten kaupunkien, kuntien, tai ministeriöiden digitaalisten ratkaisujen palvelut

2.      In-Venue – eri fyysisten tilojen kuten kauppakeskusten, risteilyalusten sekä toimisto- ja asuinrakennusten digitaalisten ratkaisujen palvelut

3.      Smart Devices – haastavissa kohteissa olevien älykkäiden laitteiden kokonaisvaltainen suunnittelu prototyyppien valmistamiseen saakka

4.      Smart Data ja IoT – eri teollisuudenalojen Internet-of-Things (IoT) -toteutukset, esimerkiksi IBM BlueMix-alustaa hyödyntäen

Näiden painopistealueiden lisäksi tuemme asiakkaitamme myös muilla aloilla heidän siirtyessään kohti digitaalisia palveluita.  Uutena alueena palveluvalikoimassamme on mukana Digital Service Platforms, jonka liiketoiminta perustuu alustapohjaisiin toteutuksiin ja niiden kehittämiseen. Nämä toteutukset tuottavat liiketoimintaa sekä painopistealueille että palveluyksiköille.

Koko organisaation toimintaa tukeva konsernitason Group Services koostuu toiminnoista talous, HR, IT ja lakiasiat.

Toimipisteet

Toimipisteemme sijaitsevat päämarkkinoillamme Suomessa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Isossa-Britanniassa. Kaikissa toimipisteissä on sekä teknologia ja design-asiantuntijoita että paikallinen myyntiorganisaatio.

SEGMENTTIRAPORTOINTI

Ixonos raportoi liiketoimintansa yhdessä segmentissä.

SAADUT TILAUKSET

Katsauskaudella saadut tilaukset olivat 22,5 (13,1) milj. euroa, mikä on 71,7 % enemmän kuin vertailukaudella.

LIIKEVAIHTO

Neljännellä vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto oli 4,5  (4,3) milj. euroa, mikä on 4,1 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Konsernin liikevaihto tilikaudella oli 15,3  (17,0) milj. euroa, mikä on 10,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Suurimmat syyt liikevaihdon pienenemiseen ovat sekä yhtiön divestoima konesaliliiketoiminta (laskua 2,1 milj. euroa vertailuvuodesta) että Yhdysvaltojen alentunut liikevaihto (laskua 2,5 milj. euroa vertailuvuodesta). Yhtiön digitaalisten palveluiden liikevaihto kasvoi 0,8 milj. euroa edelliseen vuoteen verrattuna huolimatta Yhdysvaltojen liikevaihdon laskusta. Erityisesti yhtiön Suomen asiakkaat ovat investoineet digitaalisuuteen vahvasti.

Katsauskaudella yhdenkään asiakkaan osuus ei ollut hallitseva eikä ylittänyt 10 % liikevaihdosta. Savox SA:n määräysvallassa olevien asiakkaiden yhteenlaskettu liikevaihto oli 13 % konsernin kokonaisliikevaihdosta.

TULOS

Neljännellä vuosineljänneksellä liiketulos oli -1,1 (-2,3) milj. euroa ja tulos ennen veroja -1,3  (1,5) milj. euroa. Neljännen vuosineljänneksen tulos oli -1,3 (1,5) milj. euroa, tulos per osake oli 0,00 (0,01) euroa ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli 0,00 (- 0,03) euroa.

Tilikauden liiketulos oli -7,7 (-8,7) milj. euroa ja tulos ennen veroja -9,5 (-5,7) milj. euroa. Huolimatta liikevaihdon laskusta tilikauden liiketulos parani johtuen tehdyistä toiminnan tehostamistoimenpiteistä. Tilikauden tulos oli -9,5 (-10,6) milj. euroa. Tilikauden tulos per osake oli -0,03 (-0,05) euroa ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli -0,01 (-0,03) euroa.

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oma pääoma oli -4,2 (2,7) milj. euroa ja oman pääoman tuotto (ROE) oli 1,5 (-1421,9) prosenttia.

Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) oli -70,1 (-29,9 ) prosenttia.

INVESTOINNIT

Viimeisellä neljänneksellä investoinnit olivat 0,3  (0,0) milj. euroa.

Tilikauden investoinnit  olivat 0,7  (1,5) milj. euroa. Kaikki tuotekehitysmenot sisältyvät konsernin tulokseen, eikä taseeseen ole katsauskaudella aktivoitu tuotekehitysmenoja. Investointien pieneneminen johtuu siitä, että yhtiö myi Cloud-liiketoimintansa huhtikuussa 2016 eikä investointeja siihen tehty Q1/2016 jälkeen vaan tuotekehitys painottui IoT-alueen alustaratkaisuihin.

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumma oli 16,1  (18,3) milj. euroa. Oma pääoma oli -4,2 (2,7) milj. euroa. Omavaraisuusaste koko omasta pääomasta oli -26,1  (14,8) prosenttia. Konsernin likvidit varat olivat tilikauden lopussa 0,4 (1,9) milj. euroa. Vähemmistön osuus omasta pääomasta oli 0,0 (0,2 milj. euroa).

Yhtiön oman pääoman muutos katsauskaudella aiheutui sekä tappiollisesta tuloksesta että vaihtovelkakirjalainan 2,1 miljoonan euron positiivisesta vaikutuksesta.

Konsernin taseessa oli katsauskauden lopussa 2,9 (3,0) milj. euroa rahoituslaitoslainoja sisältäen käytössä olevat pankkitililimiitit. Rahoituslainasopimuksissa on yhtiön omavaraisuutta koskevia kovenanttiehtoja, joita tarkastellaan ensimmäisen kerran 31.12.2017.

Tämän lisäksi yhtiöllä on lainoja ja vaihtovelkakirjalaina pääomistajaltaan. Korolliset velat tilinpäätöshetkellä olivat 12.5 milj. euroa. Lähipiiriyhtiöiden kanssa solmitut lainasopimukset ovat katsauksen kohdassa: Lähipiiritapahtumat.

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli viimeisellä neljänneksellä -0,3  (-4,0) milj. euroa, parannusta 92,3%.

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli tilikaudella - 5,5  (-11,5) milj. euroa, parannusta 52,2% johtuen käyttöpääoman muutoksesta.

Myyntisaamisten kiertoajan lyhentämiseksi konserni myy osan suomalaisista myyntisaatavistaan. Tilinpäätöshetken 31.12.2016 taseen myyntisaamisista yhteensä 0,5 (0,5) milj. euroa myytiin rahoitusyhtiölle tammikuun alussa 2017. Tilikaudella myytyjä myyntisaamisia oli 5,1 (10,0) milj. euroa.

LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 31.12.2016 liikearvoa 11,5 (12,0) milj. euroa.

Liikearvon testauksessa on käytetty seuraavia parametreja:

- Tarkastelujakson pituus 4 vuotta

- WACC diskonttokorko 11 prosenttia

- Kasvuolettama (”terminal value”) 1 prosentti.

Liikearvon testauksessa 31.12.2016 ei todettu liikearvon alaskirjaustarvetta. Testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 17,3 milj. eurolla.

Laskelman antama rahavirtojen nykyarvo 28,9 milj. euroa on alhaisempi kuin yhtiön rahoitusvelkojen 12,5 milj. euroa ja osakkeiden markkinahinnan 35,4 milj. euroa summa 31.12.2016.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli viimeisellä neljänneksellä keskimäärin 178 (203)

Henkilöstön määrä oli tilikauden aikana keskimäärin 188 (217) ja kauden lopussa 174 (200). Tilikauden lopussa konsernin henkilöstöstä 132 henkeä (161) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 42 henkeä (39) konsernin ulkomaisissa yhtiöissä. Tilikauden aikana henkilöstön määrä väheni  26 henkilöllä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Tilikaudella yhtiön osakkeen ylin kurssi oli  0,11 (0,11) euroa, alin 0,06 (0,05) euroa ja päätöskurssi 30.12.2016 oli 0,10  (0,07) euroa. Tilikauden keskikurssi oli 0,08 (0,06) euroa. Osakkeita vaihdettiin tilikauden aikana  24 568 296 (52 023 432) kappaletta, mikä vastaa 6,95 (14,7) prosenttia osakkeiden lukumäärästä tilikauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo tilikauden päätöskurssilla 30.12.2016 oli 35.356.490  (24.749.543) euroa.

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 353 564 898 kappaletta. Kauden lopussa osakepääoma oli 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 353 564 898.

Optio-ohjelmat 2011, 2014 ja 2016

2011 ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 30.11.2011 optio-oikeuksien antamisesta perustuen varsinaisen yhtiökokouksen 29.3.2011 antamaan valtuutukseen.

Optio-oikeudet annettiin Ixonos Oyj:n kokonaan omistaman tytäryhtiön maksutta merkittäväksi 31.12.2011 mennessä. Ne jaettiin hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n ja sen konserniyhtiöiden henkilökuntaan kuuluville henkilöille lisäämään heidän sitoutumistaan ja työmotivaatiotaan. Optio-ohjelman piiriin eivät kuulu Ixonos Oyj:n hallituksen jäsenet tai konsernin ylimpään johtoon kuuluvat henkilöt.

Optio-oikeudet merkittiin tunnuksilla IV/A, IV/B ja IV/C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä 600.000 kappaletta. Hallitus päättää optio-oikeuksien ehtojen mukaan liikkeeseen laskettujen optio-oikeuksien jakamisesta eri optiosarjoihin ja tarvittaessa jakamatta olevien optio-oikeuksien muuntamisesta toiseen optiosarjaan kuuluviksi.

Kullakin optio-oikeudella sai alun perin merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden tai yhtiön hallussa olevan oman osakkeen.

Optio-oikeuksilla IV/A osakkeiden merkintäaika alkoi 1.10.2014, optio-oikeudet IV/B osalta on todettu rauenneeksi ja optio-oikeuksilla IV/C merkintäaika alkoi 1.10.2016. Osakkeiden merkintäaika päättyy kaikilla optio-oikeuksilla 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti.

Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi Ixonosin hallitus on joulukuun 2015 osakeantien johdosta tarkistanut optio-oikeuksien 2011

merkintäsuhdetta ja merkintähintaa Optio-oikeuksien IV/A osalta tarkistettu merkintäsuhde on 8,287 ja merkintähinta 0,2 euroa osakkeelta. Optio-oikeuksien IV/C osalta tarkistettu merkintäsuhde on 8,287 ja merkintähinta 0,1497 euroa osakkeelta.

Osakkeiden enimmäismäärä pyöristetään osakkeiden merkitsemisen yhteydessä alaspäin täysiin osakkeisiin ja kokonaismerkintähinta lasketaan käyttäen pyöristettyä osakkeiden lukumäärää ja pyöristäen lähimpään senttiin. Yllä kuvattujen tarkistusten johdosta Optio-oikeuksilla 2011 merkittävien osakkeiden tarkistettu enimmäismäärä on 4.971.966.

2014 ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 18.2.2014 ylimääräisen yhtiökokouksen 30.10.2013 antamaan valtuutukseen perustuen optio-oikeuksien antamisesta.

Optio-oikeudet jaettiin hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n konsernin johtoryhmälle ja muille valikoiduille avaintyöntekijöille heidän sitouttamisekseen ja motivoimisekseen. Optio-oikeudet on merkitty  tunnuksilla 2014A, 2014B ja 2014C.

Yhtiön hallitus on todennut optio-ohjelmaan V kuuluvat optio-oikeudet 2014A, 2014B ja 2014C jakamattomilta osin rauenneiksi. Yhtiön optio-ohjelmaan V kuuluvista optioista on jaettu ainoastaan 2014A - sarjaan kuuluvia optio-oikeuksia.

Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden Ixonos Oyj:n uuden osakkeen. Optio-oikeuksilla 2014A osakkeiden merkintäaika alkoi 1.3.2016 ja päättyy 31.12.2018. Osakkeen merkintähinta optiosarjoittain on yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä 1.3 - 31.5.2014. Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti. Optio-oikeuksien haltijoiden ja osakkeenomistajien yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi Ixonosin hallitus on joulukuun 2015 osakeannin johdosta tarkistanut optio-oikeuksien 2014 merkintäsuhdetta ja merkintähintaa mainittujen optio-oikeuksien mukaisesti ja optio-oikeuksien 2014A merkintäsuhde on 1,65 ja merkintähinta 0,0903 euroa.

Yllä kuvattujen tarkistamisen johdosta Optio-oikeuksilla 2014 merkittävien osakkeiden tarkistettu enimmäismäärä on 1 690 000.

2016 ohjelma

Ixonos Oyj:n hallitus päätti 21.11.2016 varsinaisen yhtiökokouksen 7.4.2016 antamaan valtuutukseen perustuen optio-oikeuksien antamisesta.

Optio-oikeudet jaetaan hallituksen päättämällä tavalla Ixonos Oyj:n konserniin kuuluvan yhtiön palveluksessa oleville tai palvelukseen rekrytoitaville avainhenkilöille heidän sitouttamisekseen ja motivoimisekseen.

Optio-oikeudet merkitään tunnuksilla 2016A, 2016B ja 2016C. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä enintään 35.356.560 kappaletta ja ne oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 35.356.560 Yhtiön uutta osaketta. Hallitus voi päättää optio-oikeuksien saamista koskevista erityisistä lisäehdoista sekä Yhtiölle myöhemmin palautuneiden optio-oikeuksien uudelleen jakamisesta.

Kullakin optio-oikeudella voi merkitä yhden Ixonosin uuden osakkeen. Optio-oikeuksien perusteella merkittävät osakkeet edustavat 3.11.2016 yhteensä enintään noin 10 prosenttia Yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä, vastaten noin 9 prosentin diluutiovaikutusta.

Optio-oikeuksilla 2016A merkittävien osakkeiden merkintäaika alkaa 1.10.2017 ja päättyy 30.9.2018. Optio-oikeudella 2016A merkittävän osakkeen merkintähinta on 0,08 euroa, joka vastaa Yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettua keskikurssia NASDAQ Helsinki Oy:ssä (”Helsingin Pörssi”) 18. 5 – 18.11.2016 välisenä aikana pyöristettynä lähimpään ylimpään senttiin.

Optio-oikeuksilla 2016B merkittävien osakkeiden merkintäaika alkaa 1.10.2018 ja päättyy 30.9.2019. Optio-oikeudella 2016B merkittävän osakkeen merkintähinta on Yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä 1.7.–31.12.2017 välisenä aikana pyöristettynä lähimpään ylimpään senttiin.

Optio-oikeuksilla 2016C merkittävien osakkeiden merkintäaika alkaa 1.10.2019 ja päättyy 30.9.2020. Optio-oikeudella 2016C merkittävän osakkeen merkintähinta on Yhtiön osakkeen kaupankäynnillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä 1.7.–31.12.2018 välisenä aikana pyöristettynä lähimpään ylimpään senttiin.

Merkintähintaa alennetaan muun muassa osinkojen määrällä ja sitä voidaan muutoinkin oikaista ehtojen mukaisesti. Osakkeen merkintähinta on kuitenkin aina vähintään 0,01 euroa.

Kannustinohjelman teoreettinen markkina-arvo on noin 1,2 miljoonaa euroa, joka kirjataan kuluksi IFRS 2 mukaan vuosina 2016-2020. Kulukirjaus ei ole kassavirtaperusteinen.

Optio-oikeuksien teoreettinen markkina-arvo on laskettu käyttäen Black & Scholes –menetelmää.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 30.12.2016 oli 3 262 (3 035). Yksityishenkilöt omistivat 12,7 (12,5) prosenttia, yhteisöt 86,8 (87,5) prosenttia ja ulkomaalaiset 0,5 (0,5) prosenttia.  Hallintarekisterissä oli 1,5 (1,9) prosenttia osakkeista.

Yhtiön lähipiiriin kuuluva Tremoko Oy Ab:n omistusosuus on 82,2 prosenttia. Omistusosuus on optioiden avulla nostettavissa 82,3 prosenttiin.

Lähipiiritapahtumat

14.3.2016 yhtiö solmi 1,5 miljoonan euron lainasopimuksen vieraan pääoman ehtoisesta lisärahoituksesta Tremoko Oy Ab:n kanssa. Yhtiö on nostanut katsauskaudella lainasopimuksen mahdollistaman 1,5 miljoonan euron lisärahoituksen.

8.4.2016 Tremoko Oy Ab merkitsi täysimääräisesti Ixonos Oyj:n (”Yhtiö”) varsinaisen yhtiökokouksen 7.4.2016 päätöksellä sille merkittäväksi suunnatun pääomaltaan 9.200.000,95 euron suuruisen vaihdettavan lainan (”Laina”) ja siihen liitetyt osakeyhtiölain 10 luvun 1 pykälän 2 momentissa tarkoitetut erityiset oikeudet (”Erityiset Oikeudet”) Lainaa ja Erityisiä Oikeuksia koskevien ehtojen (”Ehdot”) mukaisesti ja ehdoin. Yhtiön hallitus on hyväksynyt Tremokon merkinnän.

Laina ja siihen liittyvät Erityiset Oikeudet on laskettu liikkeelle Yhtiön käyttöpääoman vahvistamiseksi sekä rahoitusrakenteen uudelleen järjestelemiseksi sekä rahoituskustannusten alentamiseksi. Lainan ottamiselle ja Erityisten Oikeuksien antamiselle on näin ollen ollut painava taloudellinen syy. Lainan emissiokurssi ja vaihtohinta on määritelty markkinaehtoisesti.

Lainan ja Erityisten Oikeuksien Ehtojen pääkohdat ovat seuraavat:

·        Lainan määrä on 9 200 000,95 euroa.

·        Lainan pääomalle maksetaan vuotuista korkoa, joka on Euribor 6 kk (vähintään ≥ 0 %) + 4,0 %.

·        Lainaan liitetyn vaihto-oikeuden perusteella annettavien Yhtiön uusien osakkeiden enimmäismäärä on 131 428 585 kappaletta.

·        Osakkeen vaihtokurssi on kiinteä 0,07 euroa ja sitä tarkistetaan Ehdoissa määritellyn mukaisesti.

·        Laina-aika on 8.4.2016 – 8.4.2020 siten, että 8.4.2018 alkaen lainasta maksetaan puolivuosittain viitenä 340 000,01 euron suuruisena eränä yhteensä 1 700 000,05 euroa ja lisäksi 8.4.2020 maksetaan loppuosa lainasta, yhteensä 7 500 000,90 euroa kertasuorituksena

Tremoko on maksanut merkitsemänsä Lainan ja siihen liitetyt Erityiset Oikeudet kuittaamalla Yhtiöltä olevia saataviaan 9 200 000,95 euron arvosta.

28.4.2016 Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab antoivat Ixonos Oyj:n (”Ixonos”) ja Ixonos Finland Oy:n vastuiden puolesta Nordea Pankki Suomi Oyj:lle yhteensä 1,2 miljoonan euron suuruisen omavelkaisen takauksen (”Takaus”). Takaus annettiin Finnvera Oyj:n antaman takauksen sijaan. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat Ixonosin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajat.

13.5.2016 Ixonos Oyj antoi yhdessä Ixonos Finland Oy:n kanssa 28.4.2016 tiedotettuun rahoitusjärjestelyyn liittyen Turret Oy Ab:lle ja Holdix Oy Ab:lle takauksen vastasitoumuksen, jossa ne muun ohessa sitoutuivat maksamaan markkinaehtoista takausprovisiota. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab antoivat Ixonosin ja Ixonos Finland Oy:n vastuiden puolesta Nordea Pankki Suomi Oyj:lle yhteensä 1,2 miljoonan euron suuruisen omavelkaisen takauksen. Turret Oy Ab ja Holdix Oy Ab ovat Ixonosin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajat.

20.6.2016 Ixonos ja Savox Communications Ab (Ltd) (”Savox”) solmivat tuotekehitystä koskevan puitesopimuksen (”Sopimus”). Ixonos on sitoutunut toimittamaan Savoxille Sopimuksen voimassaoloaikana Savoxin erikseen tilaamia tutkimus-, design- ja/tai tuotekehityspalveluita.

Sopimus on voimassa vähintään vuoden. Osapuolet ovat sitoumuksettomasti arvioineet Ixonosin Savoxille toimitettavien palvelujen potentiaaliseksi arvoksi 1-2 miljoonaa euroa.

Savox Communications Oy Ab (Ltd) kuuluu Savox Communications -konserniin, joka on yksi merkittävimmistä vaativiin ja vaarallisiin olosuhteisiin tarkoitettujen ammattilaiskommunikaatio-järjestelmien toimittajista maailmassa. Savox Communications -konsernilla on yli 30 vuoden kokemus poliisin, turvallisuusalan, palo- ja pelastusalan, armeijan, merenkulkualan ja teollisuuden palvelemisessa. Savox Communications -konserni on osa Savox-ryhmää, johon Turret Oy Ab, toinen Ixonosin pääomistaja Tremoko Oy Ab:n omistajista kuuluu.

17.8.2016 Ixonos sopi vieraan pääoman ehtoisesta käyttöpääoman lisärahoituksesta Tremoko Oy Ab:n kanssa. Lainasopimus mahdollistaa enintään 2,5 miljoonan euron lisärahoituksen 18.08.2018 asti.

MUITA TILIKAUDEN TAPAHTUMIA

Vuoden viimeinen neljännes oli tapahtumien osalta aktiivinen ja saimme erityisesti IoT alueella valmiiksi yhdessä asiakkaiden kanssa sekä konkreettisia toteutuksia että solmimme kumppanuuksia;

-         Yhteistyö Wirepassin tuotekehityksen kanssa Wirepassin verkkotyökalujen osalta johti yhtiöiden kumppanuuteen myös asiakasratkaisuissa

-         Arvostettu CIOReview nimesi Ixonosin Top 50 mielenkiintoisimpien IoT ratkaisuintegraattoreiden joukkoon painottaen juuri yhtiön IoT ja Business Design osaamista

-         Slush Shanghai ja Slushin päätapahtuma Helsingissä mahdollisti useampien yhtiön start-up asiakkaiden kanssa yhdessä tehdyt tuotejulkistukset.

-        Pääkonttorin muutto Helsingin ydinkeskustaan huomioitiin sekä asiakkaiden, median, henkilöstön että Ixonosista kiinnostuneiden työnhakijoiden toimesta. Tupaantuliaiset saivat osakseen positiivista huomiota, ja pääsimme niissä jakamaan ajatuksia palvelumuotoilun merkityksestä luomassa uutta liiketoimintaa.

Yhtiökokous 7.4.2016

Yhtiö piti 7.4.2016 varsinaisen yhtiökokouksen. Sen pöytäkirja sekä päätökset ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla www.ixonos.com.

Katsauskauden pörssitiedotteet ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.ixonos.com/investors/releases

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

3.2.2017 Ixonos on sopinut yhden (1) miljoonan euron vieraan pääoman ehtoisesta käyttöpääoman lisärahoituksesta Tremoko Oy Ab:n kanssa.

2.3.2017 yhtiön hallitus on päättänyt hyväksyä Tremoko Oy Ab:n sitovan kahden (2) milj. euron rahoitustarjouksen käyttöpääomansa vahvistamiseksi. Rahoitusjärjestelyyn yhdistetään Ixonos Oyj:n ja Tremoko Oy:n välillä aiemmin toteutettu 1,0 miljoonan euron suuruinen lisärahoitusjärjestely, josta on tiedotettu 3.2.2017.

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Ixonos Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön verkkosivuilla www.ixonos.com.

Yhtiön tulos on viime aikoina ollut tappiollista tehdyistä tehostamistoimista huolimatta. Tappiollisella tuloksella on välitön vaikutus yhtiön käyttöpääoman riittävyyteen. Riskiä hallitaan ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla haitallinen vaikutus Ixonosin toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Ixonosilta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Konsernin liikevaihtorakenne ja sisältö ovat muuttuneet. Konsernin liiketoiminta koostuu pääosin yksittäisistä asiakassopimuksista, jotka ovat usein verrattain lyhytkestoisia. Uusien projektien aloitusajankohtien ja laajuuden ennustaminen on aika ajoin haastavaa samalla, kun kulurakenne suurelta osin on luonteeltaan kiinteä. Edellä mainitut seikat voivat aiheuttaa ennakoimatonta vaihtelua liikevaihdossa ja sen kautta kannattavuudessa.

Osan konsernin liiketoiminnasta muodostavat kiinteähintaiset projektitoimitukset. Kiinteähintaisiin projektitoimituksiin liittyy ajallinen ja sisällöllinen riski. Tätä riskiä pyritään hallitsemaan sopimus- ja projektijohtamisen välinein.

Konsernin liikevaihdosta osa laskutetaan muuna kuin euroina. Valuuttakurssien muutoksiin liittyvää riskiä hallitaan eri toimenpitein.

Konsernilla on taseessaan merkittävä määrä liikearvoa, johon kohdistuu alaskirjausriski siinä tapauksessa, että konsernin kassavirran tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden takia. Liikearvo testataan vuosineljänneksittäin ja myös muulloin, jos tarvetta ilmenee.

Konsernin pankkilainoihin liittyy rahoituskovenantteja, joiden rikkoutuminen saattaa aiheuttaa joko yhtiön rahoituskulujen nousun tai vaatimuksen vieraan pääoman ehtoisten pankkilainojen joko osittaiseen tai kokonaiseen nopeaan takaisinmaksuun. Suurimmat riskit kovenanttien rikkoutumiseen liittyvät markkinatilanteesta johtuvasta käyttökatteen heilahtelusta tai mahdollisesta tarpeesta yhtiön käyttöpääoman lisäämiseen vieraan pääoman ehtoisella rahoituksella. Riskiä hallitaan neuvotteluilla sekä ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin.

PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEISTA JA STRATEGIASTA

Ixonos tavoittelee pitkällä aikavälillä vähintään 10 prosentin liikevoittotasoa. Pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi Ixonos keskittyy strategiassaan palvelu- ja ratkaisuliiketoimintansa syventämiseen, sekä teknologian ja designin saumattomaan yhdistämiseen. Pyrimme uusiin asiakkuuksiin eri segmenteissä toistaen uniikkia tapaamme tuottaa asiakkaillemme liiketoimintaetua digitaalisten ja mobiilien palvelujen kautta.

HALLITUKSEN EHDOTUS YHTIÖKOKOUKSELLE

Ixonos Oyj:n hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että voitonjakokelpoiset varat jätetään omaan pääomaan eikä osinkoa jaeta osakkeenomistajille tilikaudelta 2016. Emoyhtiön jakokelpoiset varat 31.12.2016 olivat 16 461 631 euroa.

Ixonos Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään Helsingissä keskiviikkona 29.3.2017.

SEURAAVAT KATSAUKSET

Ixonosin tilinpäätös 2016 julkaistaan yhtiön verkkosivuilla tiistaina 7.3.2017.

Osavuosikatsaus 1-3/2017 torstaina 4.5.2017.

IXONOS OYJ

Lisätietoja antaa:

Ixonos Oyj

- Toimitusjohtaja Sami Paihonen, puh. 050 502 1111, sami.paihonen@ixonos.com

- Talousjohtaja Kristiina Simola, puh. 040 756 3132, kristiina.simola@ixonos.com

Jakelu:

D:            Sijoitetun vapaan pääoman rahasto

E:            Muuntoero

F:            Kertyneet voittovarat

G:            Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä

H:            Määräysvallattomien omistajien osuus

Rahavarat kauden alussa 1 901 255
Rahavarat kauden lopussa 422 1 901

Laatimisperiaatteet

Tämä tilinpäätös on laadittu IAS 34, Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen vuositilinpäätöksen laatimisperiaatteita. 1.1.2016 voimaan tulleilla IFRS-standardien muutoksilla ja tulkinnoilla ei ole ollut olennaista vaikutusta konsernitilinpäätökseen.

Tilinpäätöksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää Ixonosin johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä katsauskauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa tilinpäätöksen laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat tilinpäätöstiedotteen julkistamishetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Tuloslaskelman ja taseen luvut ovat konsernilukuja. Konsernin taseeseen on yhdistelty kaikki konserniyhtiöt. Ixonos Management Invest Oy on sulautunut Ixonos Finland Oy:n kanssa tilikaudella 2016. Alkuperäinen tilinpäätöstiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Tilinpäätöstiedote on tilintarkastettu.

Toiminnan jatkuvuus

Kuluneen vuoden aikana yhtiön tilauskertymä parani olennaisesti verrattuna edelliseen vuoteen. Sen lisäksi yhtiön kustannusrakennetta kevennettiin. Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu toiminnan jatkuvuuden periaatteen mukaisesti huomioiden yhtiön tilikauden 2016 aikana toteuttamat rahoitusjärjestelyt ja liiketoimintaennuste vuoden 2017 osalta. Ennusteissa on huomioitu todennäköiset tai nähtävissä olevat muutokset tulevaisuuden odotuksissa, niin tulovirran kuin odotettavissa olevien menojen osalta.

Tilinpäätöshetkellä yhtiö arvioi, että sen käyttöpääoma ei riitä seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin. Lyhytaikaisen rahoituksen uudelleenjärjestelyyn liittyvät neuvottelut olivat tilinpäätöksen laadintahetkellä vielä kesken. Kassavirtaennusteiden mukainen rahoitusvaje alkuvuodesta 2017 on täytettävissä siltarahoituksen keinoin. Yhtiön johto uskoo, että rahoitusneuvotteluissa saavutetaan yhtiön kannalta positiivinen ja toiminnan jatkuvuuden turvaava lopputulos. Tilikauden päättymisen jälkeen yhtiö on saanut 1,0 milj. euron lisärahoituksen pääomistajalta sekä 1,0 milj. euron sitovan lisärahoitustarjouksen, jonka yhtiön hallitus on hyväksynyt.

Liikearvon arvonalentumistestaus

Ixonos suoritti liikearvon arvonalentumistestauksen 31.12.2016. Liikearvo on kohdistettu yhdelle kassavirtaa tuottavalle yksikölle 1.11.2013 alkaen.

Tehdyn liikearvon testauksen perusteella testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 17,3 milj. euroa, eikä näin ollen alaskirjaustarvetta ollut. Liikearvoa on tilikauden lopun taseessa 11,5 milj. euroa. Laskelman antama rahavirtojen nykyarvo 28,9 milj. euroa on alhaisempi kuin yhtiön rahoitusvelkojen 12,5  milj. euroa ja osakkeiden markkinahinnan 35,4 milj. euroa summa 31.12.2016.

Yhtiö testaa liikearvoaan omaisuuden käyttöarvoon perustuen. 31.12.2016 yhteydessä tehdyssä testauksessa kassavirtaennusteen ennustejakso koostui ennusteesta ajalla Q1 2017 – Q4 2020.

Ennusteessa on lähdetty vuoden 2017 osalta maltillisesta kasvusta. Vuosina 2018-2020 uskotaan päästävän selkeämpään, keskimäärin 20 prosentin kasvuun digitalisoitumisen koskettaessa yhä suurempaa osaa liike-elämästä. Liikevoittoprosentin ennustetaan nousevan keskimäärin 10 prosenttiin.

Menetelmässä testattavia varoja verrataan niiden tuottamaan rahavirtaan valitulla aikajaksolla, huomioiden diskonttokorko ja ennustejakson jälkeisten rahavirtojen kasvukerroin. Diskonttokorkona on käytetty 11 prosenttia p.a. korkokantaa sekä ennustejakson jälkeisiä rahavirtoja laskettaessa kasvukertoimena 1 prosenttia p.a. korkoa. Terminaalikauden arvoa laskettaessa on käytetty kauden painotettua keskimääräistä liikevoittoprosenttia.

Liikearvon testauksessa tärkeimmät herkkyystekijät ovat itse rahavirtaennusteiden ja niiden sisältämien oletusten lisäksi terminaaliarvon kasvuprosentti ja käytetty diskonttokorko. Mikäli terminaaliarvon kasvuprosenttina olisi käytetty -20 prosenttia yhden prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli diskonttokorkona olisi käytetty 22 prosenttia 10 prosentin sijaan, olisi käyttöarvo vastannut testattavaa määrää. Mikäli liikevoittoprosentti olisi keskimäärin 1,6 prosenttia 10 prosentin sijaan käyttöarvo vastaisi testattavaa määrää.

Lainakovenantit

Yhtiöllä on rahoituslainoja 31.12.2016 yhteensä 2,9 milj. euroa. Niiden lainojen määrä, joita kovenantit koskevat, oli 31.12.2016 pääomamäärältään 2,5 (8,2) milj.euroa.

Kovenanttisopimuksissa on asetettu kovenanttirajoja yhtiön omavaraisuusasteelle. Kovenantteja tarkastellaan seuraavan kerran 31.12.2017. Mikäli yhtiö ei täytä kovenanttisopimuksessa määriteltyä kovenanttirajaa rahoittajalla on oikeus irtisanoa takaisinmaksettavaksi lainat, joita kovenanttisopimus koskee. Noudatettava kovenanttitaso tarkistetaan 31.12.2017 jälkeen puolivuosittain. Omavaraisuusasteen tulee olla vähintään 30 prosenttia.

30.12.2016 yhtiön omavaraisuusaste oli -26,1 prosenttia (14,8 prosenttia).

Kovenanttien alaisten lainojen erääntyminen

Käypä arvo -7 -13

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET

Käyttökate/EBITDA = Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja kuoletuksia