Selskabsmeddelelse nr. 2 / 2017

Årsregnskabsmeddelelse - Et 2016-resultat i toppen af de udmeldte forventninger

København, 2017-03-14 11:35 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Årsregnskabsmeddelelse – Et 2016-resultat i toppen af de udmeldte forventninger

NewCap Holding A/S´s årsrapport for 2016 offentliggøres hermed.

”I 2016 kunne vi registrere stor fremgang i de svenske aktiviteter under Monyx, og NewCap koncernen kan rapportere om et 2016-resultat i toppen af de udmeldte forventninger. Driftsresultatet (EBTDA) blev forbedret fra DKK 23,9 mio. til DKK 24,6 mio. og korrigeret for ekstraordinære forhold dækker udviklingen over en væsentlig forbedring i de underliggende aktiviteter på DKK 15 mio.  Den positive udvikling kan henføre til de stigende indtægter fra forvaltning samt ændrede indtægter fra tilkøbte og frasolgte aktiviteter, og det kom især til udtryk i 2. halvår 2016, hvor der blev realiseret et EBTDA på DKK 19 mio. i 2. halvår 2016 mod DKK 9 i samme periode 2015. Ultimo 2016 havde koncernen SEK 31,5 mia. under forvaltning - en stigning på 12% sammenlignet med 2015” udtaler Administrerende direktør, Peter Steen Christensen

Finansielle highlights 2016

• Årets driftsresultat (EBTDA) blev på DKK 24,6 mio., en fremgang på DKK 0,7 mio. fra DKK 23,9 mio. 2015.
  • Resultatet i 2016 er ekstraordinært belastet af omkostninger vedrørende M&A aktiviteter på DKK 6 mio.
  • Netto rente- og gebyrindtægter steg i 2016 til DKK 186,5 mio. (139,4) i forlængelse af de tilkøbte aktiviteter og den nu større kapital under forvaltning
  • Koncernens andre indtægter faldt til DKK 2,7 mio. (11,6). Dette skyldes primært indregning af regnskabsmæssig fortjeneste ved salg af skadesforsikringsdelen i Factor Insurance Brokers AB i 2015
  • Koncernens personaleomkostninger og andre eksterne omkostninger steg med 31% i 2016 til DKK 164,9 mio. (126,2). I perioden er det gennemsnitlige antal ansatte steget fra 105 i 2015 til 154 i 2016, hvilket kan forklares med det ændrede og større forretningsgrundlag
  • Resultatet før skat blev DKK 2,2 mio. mod DKK 2,3 i 2015
  • Årets resultat efter skat blev på DKK -4,0 mio. mod DKK 1,3 mio. i 2015
  • Ultimo året udgjorde koncernens egenkapital DKK 367,6 mio. (373,5)
  • Koncernen genererede pengestrømme fra driften på DKK 46,6 mio. (-5,8)

Forventninger til 2017

Ledelsen fastholder forventningerne til et driftsresultat i niveauet DKK 16-30 mio.

Fra dele til hele værdikæden - Vækstrejse

Ultimo 2015 iværksatte koncernen en ny 3 årig strategiplan for 2016 – 2018 med fokus på at styrke koncernens markedsposition og konkurrencekraft ved en tilstedeværelse i hele værdikæden og primært drevet af opkøb. Det overordnede mål er at realisere en betydelig vækst i kapital under forvaltning og koncernens indtjening. Koncernen har i 2016 foretaget en række investeringer og allerede nu leveret på mange af de opstillede målsætninger for 2016 – 2018, og derfor har NewCap foretaget en opdatering af strategiplanen dækkende 2017 – 2019, for yderligere at understøtte koncernens vækstrejse.

For en yderligere uddybning af ovenstående henvises til selskabets årsrapport 2016, som er tilgængelig på selskabets hjemmeside:www.newcap.dk.

NewCap Holding A/S

For yderligere information kontakt venligst:

Peter Steen Christensen

Email: info@newcap.dk