PKC Group laajentaa yritysostolla Pohjois-Amerikan kiskokalustomarkkinoille

PKC Group Oyj       Lehdistötiedote   31.3.2017   klo 16:50

PKC Group laajentaa yritysostolla Pohjois-Amerikan kiskokalustomarkkinoille

PKC on tänään allekirjoittanut ja toteuttanut sopimuksen New Yorkin osavaltiossa (USA) sijaitsevan kiskokalustojen sähkönjakelujärjestelmäyhtiön, Fortitude Industries Inc.’n, ostamisesta.

Kauppaan sisältyy Fortitude Industries Inc.’n (tunnetaan myös nimellä Advanced Transit Manufacturing – ”ATM”) koko osakekanta, jonka myyjinä Margaret ja Barry Walsh.

ATM valmistaa johtimia, johdinsarjoja ja sähkömekaanisia komponentteja, kuten teholähteitä, kiskokalusto- ja kuljetusteollisuudelle. Asiakkaat ovat kiskokalustomarkkinoiden johtavia yhtiöitä. ATM:n liikevaihto vuonna 2016 oli noin 8 milj. dollaria ja henkilöstömäärä vuoden 2016 lopussa oli noin 50.

Matti Hyytiäinen, toimitusjohtaja, PKC Group:

Yrityskauppa on linjassa strategiamme kanssa tulla globaaliksi johtavaksi sähköjärjestelmien systeemitoimittajaksi kiskokalustomarkkinoilla, jonka suuruuden on arvioitu olevan noin 2 miljardia euroa vuodessa. Kauppa antaa meille välittömän pääsyn Pohjois-Amerikan markkinoille, jonka on yksinään arvioitu olevan vuositasolla 500 milj. euron suuruinen sähkökeskuksissa, teholähteissä ja sähkönjakelujärjestelmissä ja jonka on arvioitu kasvavan lähitulevaisuudessa lisääntyvien infrastruktuuri ja julkisen liikenteen investointien myötä.

André Gerstner, President, Rolling Stock Business, PKC Group:

Yrityskauppa on virstanpylväs kiskokalustoliiketoiminnan kehittämisessä ja tukee kiskokalustoasiakkaiden kanssa solmittujen globaalien sopimusten toteuttamista. ATM:n myötä voimme jatkaa orgaanista kasvua ja vahvistaa asiakassuhteitamme.

Margaret Walsh, President, ATM:

ATM on kasvanut muutaman viime vuoden aikana ja siitä on tullut Pohjois-Amerikan kiskokalustoasiakkaiden johtava kumppani. Jotta pystyisimme hyödyntämään tulevat kasvumahdollisuudet ja vastaamaan kasvaviin asiakasvaatimuksiin, olemme päättäneet liittyä PKC Groupiin. Yhdessä jatkamme johtavan globaalin sähköjärjestelmien systeemitoimittajan rakentamista missä Pohjois-Amerikalla tulee olemaan merkittävä rooli ja panos.

Velaton kauppahinta on 9,25 miljoonaa dollaria ja kauppahinta rahoitetaan PKC Groupin rahavaroilla. Kauppahintaan sisältyy myös kaksi lisäkauppahintaerää, jotka maksetaan vuosien 2017 ja 2018 tuloksien perusteella.

Omistus- ja hallintaoikeus siirtyy 1.4.2017 alkaen ja ATM tullaan konsolidoimaan PKC Groupiin tästä päivästä lähtien.

Yrityskaupalla ei arvioida olevan merkittävää vaikutusta PKC Groupin vuoden 2017 tulokseen.

PKC Group Oyj

Matti Hyytiäinen

Lisätietoja antaa:

toimitusjohtaja Matti Hyytiäinen, 0400 710 968

Jakelu

www.pkcgroup.com

PKC Group on asiakkaidensa globaali kumppani, joka suunnittelee, valmistaa ja integroi sähkönjakelujärjestelmiä, elektroniikkaa ja niihin liittyviä arkkitehtuuri-komponentteja hyötyajoneuvoteollisuuteen, kiskokalustovalmistajille sekä valituille muille toimialoille. Konsernilla on tehtaita Brasiliassa, Kiinassa, Liettuassa, Meksikossa, Puolassa, Saksassa, Serbiassa, Venäjällä sekä Yhdysvalloissa. Konsernin liikevaihto jatkuvista toiminnoista vuonna 2016 oli 846 miljoonaa euroa. PKC Group Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä.