Ordinær generalforsamling i North Media A/S fredag den 31. marts 2017 - Resumé

Den 31. marts 2017
Selskabsmeddelelse nr. 04-17

Generalforsamlingen blev gennemført i henhold til den udsendte dagsorden.

Ledelsens beretning blev forelagt, og årsrapporten for 2016 blev godkendt.

Koncernomsætningen blev på 881 mio. kr. i 2016 og årets resultat blev på -63,7 mio. kr.

I ledelsens beretning tilkendegav Kåre Stausø Wigh, at koncernens driftsresultat for 2016 som forventet blev negativt og EBIT før særlige poster udgjorde i alt -26,3 mio. kr. Resultatet for året er isoleret set utilfredsstillende, men afspejler fortsat store investeringer i aktiviteterne for at ruste koncernen bedre til at håndtere den on-demand drevne efterspørgsel, som mediemarkedet i højere og højere grad oplever.

I 2017 forventes et koncern EBIT før særlige poster på mellem -5 mio. kr. og -30 mio. kr.

Koncernens nettorentebærende indestående udgjorde 106,9 mio. kr. pr. 31. december 2016. Det er 6,9 mio. kr. mindre i forhold til ultimo 2015, hvor det nettorentebærende indestående udgjorde 113,8 mio. kr.

Det er bestyrelsens og direktionens opfattelse, at koncernen har en solid balance og et stærkt kapitalberedskab, der sikrer og understøtter den langsigtede udvikling af forretningen. Et stærkt kapitalberedskab anses for at være et væsentligt konkurrenceparameter.

Kåre Stausø Wigh bemærkede, at det var baggrunden for, at bestyrelsen indstillede til generalforsamlingen, at der ikke udbetales udbytte for regnskabsåret 2016. Endvidere bemærkedes, at det uændret er bestyrelsens mål og forventning at opnå en indtjenings­mæssig styrke, der kan danne grundlag for udbetaling af udbytte som årligt tilbagevendende.

Det er bestyrelsens opfattelse, at koncernen er godt rustet til at imødegå udfordringerne og sikre at de seneste års indtjeningsfald stopper i 2017.

Generalforsamlingen meddelte bestyrelse og direktion decharge samt godkendte det i årsrapporten indeholdte forslag til disponering af årets resultat, herunder bestyrelsens indstilling om, at der ikke udbetales udbytte.

Bestyrelsens forslag om, at Bestyrelsen får forlænget sin bemyndigelse til at forhøje aktiekapitalen ad en eller flere gange med indtil DKK 25.000.000,00, blev vedtaget. Bemyndigelsen blev givet for en periode indtil den 31. marts 2022.

Til bestyrelsen genvalgtes Richard Bunck, Peter Rasztar, Steen Gede og Ulrik Holsted-Sandgreen. Bestyrelsen består herefter af Richard Bunck, Peter Rasztar, Steen Gede og Ulrik Holsted-Sandgreen.

Umiddelbart efter afholdelsen af generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Richard Bunck som formand og Peter Rasztar som næstformand.

Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab blev, som foreslået af bestyrelsen, genvalgt.

Yderligere oplysninger kan fås hos ordførende koncerndirektør & CFO, Kåre Stausø Wigh, der kan kontaktes på telefon 25 65 21 45.

North Media A/S

Richard Bunck