Metsä Boardin uusi ekstruusiopäällystyslinja Ruotsissa käynnistyi

Metsä Board lehdistötiedote 25.4.2017

Metsä Board on käynnistänyt uuden ekstruusiopäällystyslinjansa Husumin tehtaalla Ruotsissa. Uusimmalla teknologialla varustetun päällystyslinjan vuosikapasiteetti on 100 000 tonnia. Investoinnin arvo oli 38 miljoonaa euroa. Metsä Boardilla on Husumin tehtaalla myös 270 000 tonnin tehokas lainerikartonkikone sekä Euroopan nykyaikaisin taivekartonkikone, joka otettiin käyttöön vuoden 2016 alussa. Sen vuosikapasiteetti on 400 000 tonnia.

Uudella ekstruusiopäällystyslinjalla tuotetaan parhaillaan ensimmäisiä tilauksia. Linja palvelee maailmanlaajuisia tarjoilupakkausmarkkinoita paremmalla tuotteiden saatavuudella ja kilpailukykyisellä laadulla. Metsä Boardin PE-päällystetyt kartongit vastaavat tarjoilupakkausmarkkinoiden tiukkoihin vaatimuksiin muun muassa tuoteturvallisuuden, puhtauden ja tuotteen suojauksen osalta. Puhtaasta, uusiutuvasta ensikuidusta valmistetut kartongit tarjoavat vaihtoehdon muoville kuppien, lautasten ja muiden myyntipisteestä mukaan otettavien tarjoilupakkausten valmistukseen sekä pakasteiden pakkauksiin. Ne tuovat etuja myös muihin kuluttaja- ja tarjoilupakkauksiin. PE on yleisimmin käytetty suoja kosteutta ja vettä vastaan ruoka- ja tarjoilupakkauksissa.

”Hyödynsimme uusien PE-päällystettyjen kartonkien kehittämisessä laajaa asiantuntemustamme kartonginvalmistuksesta ja uusinta teknologiaa. Husumin integraatti on meille selkeä etu. Hankimme puun läheltä tehdasta ja valmistamme sellua, kartonkia ja ekstruusiopäällystettyä kartonkia saman katon alla ja lisäksi meillä on oma satama. Siksi kuljetusten tarve pysyy mahdollisimman pienenä. Se myös tehostaa toimitusketjua ja edistää kestävää kehitystä, mikä on tärkeää meille ja asiakkaillemme”, sanoo toimitusjohtaja Mika Joukio.

Metsä Board jatkaa biopohjaisten materiaalien ja muiden innovatiivisten barrier-ratkaisujen kehittämistä.

Linkki valokuvaan

Lisätietoja:
Marjo Halonen, VP Communications
Puhelin: +358 (0)50 598 7046
Sähköposti: marjo.halonen(at)metsagroup.com

Metsä Board
www.metsaboard.com

Metsä Board on johtava eurooppalainen taivekartongin ja valkoisen ensikuitulainerin valmistaja. Sen keveät kartongit on kehitetty ennen muuta kuluttaja-, myymälä- ja tarjoilupakkauksiin. Yhtiön käyttämä puhdas ensikuitu on uusiutuvaa raaka-ainetta pohjoisista metsistä.

Metsä Boardin maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee merkkituotevalmistajia, jalostajia ja tukkureita. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 1,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 2 500 henkilöä. Metsä Board kuuluu Metsä Groupiin, ja sen osake on listattuna Nasdaq Helsingissä.

Seuraa Metsä Boardia: Twitter LinkedIn YouTube Instagram Slideshare

Metsä Group
www.metsagroup.com

Metsä Group on vastuullisen biotalouden edelläkävijä, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Metsä Group keskittyy puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun, ensikuitukartonkiin sekä pehmo- ja ruoanlaittopapereihin.

Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2016 oli 4,7 miljardia euroa, ja se työllistää noin 9 300 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 104 000 suomalaista metsänomistajaa.

Seuraa Metsä Groupia: Twitter LinkedIn Facebook YouTube Instagram Slideshare