Delårsrapport januari-mars 2017 för Sparbanken Skåne

Lund, 2017-04-26 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Den goda utvecklingen fortsätter i Sparbanken Skåne. För första kvartalet 2017 redovisar banken ett resultat exklusive goodwillavskrivningar och före skatt på 157 miljoner kronor. Affärsvolymen ökade med 2 procent och räntenettot stärktes ytterligare.

Ekonomiskt sammandrag kvartal 1 2017

• Rörelseresultatet uppgick till 50 mkr (39 mkr)
  • Rörelseresultat exklusive goodwillavskrivningar uppgick till 157 mkr (146 mkr)
  • Räntenettot ökade med 1 % och uppgick till 208 mkr (206 mkr)
  • Affärsvolymen ökade med 2 % och uppgick till 187 miljarder kronor (184 miljarder kronor)
  • Total kapitalrelation uppgick till 19,2 % (18,9 %)
    (Jämförelsesiffror inom parantes avser kvartal 4 2016)

Viktiga händelser kvartal 1 2017

• Resultatet har förbättrats under perioden. En positiv utveckling av räntenettot samt fortsatt låga kreditförluster är främsta förklaringen till utvecklingen.
  • Affärsvolymen ökade med 2 procent under kvartalet, där en stark utveckling på börsen tillsammans med en växande utlåning i banken bidrar till tillväxten.
  • I slutet av mars fick banken tillstånd av Finansinspektionen att ge ut säkerställda obligationer. Planen är en första emission innan september månads utgång.
  • Banken emitterade 1 miljard kronor inom ramen för vårt pågående MTN-program med seniora obligationer.
  • Under kvartalet har det presenterats flera nya funktioner i nya Internetbanken. Bland annat kan kunderna ansöka direkt och digitalt om konsumtionslån.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15
Åsa Grundström, CFO, 044-13 82 44

Denna information är sådan information som Sparbanken Skåne är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2017 klockan 9.00 CET.

Om Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne är en närvarande bank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. Vi är en stark regional sparbank med lokala kontor för privat- och företagskunder. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar, där besluten fattas nära dig som kund.

Sparbanken_Skåne_Q1_2017.pdf