Rezidor Hotel Group: Kvartalsrapport Januari-mars 2017

Första kvartalet 2017

• RevPAR för jämförbara hotell under hyres- och managementavtal ökade med 6,8 %. Tillväxten beror både på ökad beläggning och ökade rumspriser.
  • Intäkterna ökade med 7,5 % till 222,5 MEUR (207,0). Ökningen är en följd av den starka RevPAR-utvecklingen för jämförbara hotell och att två hotell under hyresavtal återöppnats efter renovering, delvis motverkat av lämnande av fyra hotell under hyresavtal och den tillfälliga stängningen av ett hotell under hyresavtal för renovering. Intäkterna för jämförbara hotell ökade med 9,6 %.
  • EBITDA uppgick till 2,5 MEUR (-9,2) och EBITDA-marginalen ökade till 1,1 % (-4,4). Utöver effekten av högre intäkter så påverkas EBITDA positivt av förbättrat genomflöde i portföljen av jämförbara hotell samt lämnande av olönsamma hotell.
    Ökningen till följd av ovan nämnda faktorer motverkas delvis av kostnader för finansiell rådgivning om 2.2 MEUR som uppstått i samband med det offentliga budet på aktierna i bolaget, samt av högre marknadsföringskostnader på netto 1,2 MEUR till följd av timing av aktiviteter.
  • EBIT uppgick till -8,2 MEUR (-25,0) och EBIT-marginalen ökade till -3,7 % (-12,1). Förbättrad EBIT är främst en följd av stark EBITDA. Dessutom påverkades EBIT förra året av kostnader för avslutade hyresavtal om 8,0 MEUR, delvis motverkat av vinst vid försäljning av aktier i dotterföretag om 1,9 MEUR.
  • Periodens resultat uppgick till -7,6 MEUR (-21,6).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,04 EUR (-0,13).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MEUR 2,2 (-1,9).
  • 3 178 (1 967) rum kontrakterades, 925 (967) rum togs i drift och 885 (303) rum lämnade verksamheten.
MEUR Kv1 2017 Kv1 2016
Intäkter 222,5 207,0
EBITDA 2,5 -9,2
EBIT -8,2 -25,0
Periodens resultat -7,6 -21,6
EBITDA-marginal 1,1 % -4,4 %
EBIT-marginal -3,7 % -12,1 %

VDs kommentar

Det starkaste första kvartalet sedan 2008

En stark början på året med RevPAR-tillväxt första kvartalet på 7 procent för gruppen och 10 procent för hotellen under hyresavtal, supporterat av särskilt bra resultat i mars till följd av gynsamt infallande av påsken. Lämnande av förlustbringande hotell förra året har också haft en positiv påverkan på resultatet. Omsättningstillväxt i kombination med bra genomflöde gjorde att det här kvartalet blev det starkaste första kvartalet sedan 2008, vilket understryker dragkraften i omvandlingsarbetet för att förbättra marginalerna.

Kvartalet var även framgångsrikt för undertecknande av nya kontrakt. Vi kontrak-terade nära 3 200 rum (jämfört med 2 000 rum under första kvartalet 2016), drivet av Östeuropa och Mellanöstern och inkluderande ett Park Inn by Radisson i Makkah, Saudiarabien, med 1 500 rum. Med signerandet av vårt första nya hotell under hyresavtal sedan 2009 kommer vi med varumärket Radisson Blu till Genève i Schweiz, en av de starkaste hotellmarknaderna i Europa.

Efter stängningen av kvartalet offentliggjorde vår nya majoritetsägare, HNA Tourism Group, utfallet av det obligatoriska erbjudandet i enlighet med reglerna om budplikt. Erbjudandet accepterades av aktieägare med innehav av ca 19,1 procent av de utestående aktierna. Dessa aktier, tillsammans med aktierna som redan innehas av HNA via Carlson Hotels, omfattar ca 70,4 procent av de utestående aktierna. Vi ser fram emot att påskynda vår utveckling och tillväxt tillsammans med HNA.

Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef

Presentation av resultatet för Kv1

Den 28 april februari 2017 kl 09:00 (centraleuropeisk tid) presenterar Wolfgang M. Neumann, VD & Koncernchef, samt vice VD & CFO Knut Kleiven, gemensamt rapporten och svarar på frågor. För att följa webcasten, besök www.investor.rezidor.com.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring:

Belgien: +32 2 404 0660
Belgien, gratisnummer: 0800 58032
Sverige: +46 8 5065 3937
Sverige, gratisnummer: 0200 883 440
UK:  +44 20 3427 0503
UK, gratisnummer: 0800 279 4977
USA: +1 212 444 0412
USA, gratisnummer: 1877 280 2342
Frankrike: +33 1 76 77 22 25
Frankrike, gratisnummer: 0805 631 580
Norge: +47 2350 0486
Norge, gratisnummer: 800 56054

Bekräftelsekod: 6519463. För en inspelning av presentationen, besök: www.investor.rezidor.com.

Finansiell kalender

Årsstämma 2017: 28 april
Kvartalsrapport Kv2, 2017: 26 juli
Kvartalsrapport Kv3, 2017: 25 oktober

För ytterligare information, kontakta:

Knut Kleiven
Vice VD & CFO
knut.kleiven@carlsonrezidor.com

Andrea Brandenberger
Vice President Strategy & Investor Relations
andrea.brandenberger@carlsonrezidor.com

The Rezidor Hotel Group Corporate Office
Avenue du Bourget 44
B-1130 Bryssel
Belgien

Hemsida: www.rezidor.com

Om Rezidor Hotel Group

Rezidor är ett hotellföretag som driver varumärkena Radisson Blu och Park Inn by Radisson. 2014 offentlig-gjorde Rezidor tillsammans med Carlson lanseringen av två nya varumärken: Radisson RED, ett förstklassigt varumärke inom "Lifestyle Select"-segmentet inspirerad av milleniumgenerationens livsstil, och Quorvus Collec-tion, en ny generation av distinkta femstjärniga hotell. Rezidor innehar även 49 procent av andelarna i prizeotel, en ung hotellkedja i ekonomisegmentet.

Portföljen utgörs av 484 hotell med över 105 000 rum i drift och under utveckling i 82 länder i Europa, Mellan-östern och Afrika.

Rezidors strategi är att växa med management- och franchiseavtal och endast selektivt med hyresavtal. Strategin är även att växa ytterligare på tillväxt-marknader.

Rezidor är en del av Carlson Rezidor Hotel Group. För vidare information, besök www.rezidor.com.

Informationen i denna kvartalsrapport är sådan som Rezidor Hotel Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 april 2017 kl 07:30 (centraleuropeisk tid).

Stockholm den 28 april 2017

Rezidor Hotel Group AB (publ)

Rapporten (inklusive tabeller) kan laddas ner från medföljande länk:

Rezidors Kvartalsrapport Januari-mars 2017