SpareBank 1 SMN : God vekst og lavere tap ga økt resultat

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 358 millioner kroner per første kvartal i år, en økning på 47 millioner fra samme periode i fjor. Banken opplever stor tilgang på kunder fra både privatpersoner og bedrifter.

Resultatutviklingen i SpareBank 1 SMN hittil i 2017 preges av høy vekst i antall kunder, godt salg innen alle produktområder samt lavere tap. Soliditeten målt i ren kjernekapital er på samme nivå som ved utløpet av forrige kvartal.

- Vi er godt fornøyd med resultatet i første kvartal. Det viser at vi lykkes med vår strategi som digital bank med en personlig og lokal signatur. Den digitale omstillingen av banken skjer i nært samspill med våre dyktige medarbeidere. Vårt mål er å være helt i front på digitale løsninger, og aller best på personlig rådgivning, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Styrket markedsposisjon

Banken økte utlån til personkunder med 11,0 prosent til 91,3 milliarder kroner siste tolv måneder. Kundetilgangen er stor med en økning på 2700 personkunder i årets tre første måneder.

Utlån til næringslivskunder økte med 3,1 prosent til 48,7 milliarder kroner. Dette er i tråd med bankens strategi. Banken har god pågang fra små og mellomstore bedrifter, mens omfanget av store engasjement gradvis reduseres.

- I tillegg til høy utlånsvekst lykkes vi godt med salget av andre produkter som eiendomsmegling, regnskapstjenester og forsikringsprodukter. Vi legger mye kraft i å utvikle nye digitale kundeløsninger og som skal sikre grunnlag for fortsatt høy vekst, sier Finn Haugan.

- SpareBank 1 blir med sin eierandel på 25 prosent i nye Vipps sentral i å utvikle framtidens betalingsløsning. Vipps vil etablere seg som en enda sterkere og tydeligere ledende leverandør i det norske markedet, sier Finn Haugan.

Økt rentenetto

Netto renteinntekter økte med 53 millioner kroner til 522 millioner sammenlignet med samme kvartal i fjor. Økningen skyldes i hovedsak økt volum på boliglån.

Per første kvartal er ren kjernekapital på 14,8 prosent. Målet om ren kjernekapital på 15,0 prosent per 31. desember 2017 vil nås.

Lavere tap

Bankens tap er nær halvert fra samme kvartal i fjor til 89 millioner kroner. Tapene knytter seg i hovedsak til et fåtall engasjement innen offshore.

- Nedgangen er i tråd med våre forventninger ved starten av året. Vi legger til grunn at tapene blir lavere i 2017 enn i 2016. Det er fortsatt knyttet usikkerhet til utviklingen innen offshore, og tapsvurderingerne fremover vil i stor grad basere seg på  sannsynigheten for at det om noen år kan bli behov for en ny runde med restrukturering, sier Finn Haugan.

Regnskap per første kvartal 2017 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 454 mill. kr (383 mill. i første kvartal 2016)
  • Resultat etter skatt: 358 mill. kr (311 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 9,4% (8,9%)
  • Vekst i utlån: 8,1% (5,4%)
  • Vekst i innskudd: 9,9% (5,4%)
  • Tap på utlån: 89 mill. kr (170 mill.)
  • Ren kjernekapital: 14,8% (13,6%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 1,73 kr (1,49 kr)

Trondheim, 3. mai 2017

Kontaktpersoner i SpareBank 1 SMN:

Finansdirektør Kjell Fordal tlf 905 41 672

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322