Nordic Mines AB (publ): Marknadsuppdatering från Nordic Mines

Marknadsuppdatering från Nordic Mines

Under helgen lördag den 6 maj till söndag den 7 maj 2017 har det kommit till  Nordic Mines AB:s (publ) ("Nordic Mines" eller "Bolaget") kännedom att viss konfidentiell och priskänslig information nått allmänheten utan bolagets vetskap och som cirkulerade på Internet.  Bolaget informerade omedelbart Nasdaq Stockholms fondbörs ("Nasdaq") omedelbart innan börsen öppnade den 8 maj 2017 och bolagets aktier handelsstoppades.

Med tanke på den konfidentiella information som cirkulerar på Internet vill Nordic Mines klargöra följande:

• Den 4 maj 2017 fick Bolaget e-post med ett "motbud" till affärsuppgörelsen med Firesteel Resources Inc. (Firesteel) från Nordic Mines största aktieägare, Lau Su Holding AB.  Erbjudandet var att teckna sig för en viss procent av en nyemission. Lau Su:s "motbud" var inte i en form som bolagets styrelse kunde överväga, huvudsakligen för att det saknade rimliga detaljer som styrelsen måste ha för att kunna fatta beslut. Dessutom begärde Bolaget att Lau Su skulle klargöra sina finansieringskällor i "motbudet" och att ge tillräckligt med detaljer avseende bolagets och dess framtid. Bolaget föreslog därför att Lau Su skulle skriva om budet och föra fram det via en erkänd marknadsmotpart. Det ursprungliga "motbudet" som gjordes via e-post togs snabbt tillbaka av Lau Su Holding AB.

• Lau Su Holding AB har sagt att de avser att lägga fram ett nytt, formellt förslag den här veckan. Om ett sådant erbjudande kommer och är i en sådan form att det övervägas av styrelseledamöterna i Nordic Mines, kommer marknaden att informeras om det.

• I slutet av april 2017 hade Nordic Mines ett möte med miljömyndigheterna i Finland gällande en ansökan om tillstånd avseende tullbehandling av material från tredje part. Det var ett informellt möte utan något formellt resultat. Den icke-bindande indikationen som framkom under mötet var att myndigheterna kan tillåta att 18 procent av det material som transporteras till  bearbetningsanläggningen i Laiva skulle kunna få komma från tredje part.

• Hantering av allt externt material skulle innebära databearbetning, analyser, läcktester m.m. och sålunda utgöra en märkbar rapporteringsbörda för företaget. Miljömyndigheterna kan bestämma sig för nya övervakningsparametrar beroende på kvaliteten hos det externa materialet. Dessutom krävs ett nytt vattenreningssystem för bearbetning av externt material.

• Vidare noterar Bolaget att
  1. Det finns få potentiella materialkällor inom ett tillräckligt kort avstånd från Laiva, vilket innebär att material från tredje part skulle kunna tullbehandlas ekonomiskt i Laiva,
  2. Nordic Mines för närvarande inte har några erbjudanden om materialleverans till anläggningen och
  3. Anläggningen inte kan drivas ekonomiskt med leverans av material från tredje part som motsvarar endast 18 procent av anläggningens kapacitet, och skulle sålunda vara beroende av malm från Laivagruvan.
  • Malmsortering: Bolaget anser att användning av malmsortering med laser kan innebära en väsentlig skillnad för Laivaanläggningens ekonomi Bolaget har redogjort för alla testresultat som hittills framkommit.  Mer arbete behövs för att avgöra huruvida man ska sätta in malmsortering i Laivaflödet. Tills det arbetet är gjort kan Bolaget inte slutgiltigt konstatera att malmsortering fungerar.

• Den kommunicerade affärsuppgörelsen med Firesteel har godkänts av bolagets styrelse, i avvaktan på vissa villkor som föregår, som meddelades den 10 april 2017 Den första delen av uppgörelsen med Firesteel (där Firesteel kommer att köpa 10 procent av Nordic Mines Marknad till ett belopp av 1 miljon euro) är villkorat följande "förutsättningar":

• Att de aktieägare som representerar aktieägarna i Lau Su-koncernen, stöder uppgörelsen med FDR genom att underteckna ett röststödsavtal
    • Att Lau Su-koncernen tecknar ett frysningsavtal avseende sina lån till Bolaget och godkänner att lånebeloppet återbetalas av Firesteel antingen i aktier eller som kontanter efter Firesteels eget val.
    • Att Bolaget tillåter Firesteels ledning att ta kontroll över ledningen av Laiva-gruvan enligt villkoren i ett förvaltningsavtal, vars fortsättning är villkorat att nästa 20 miljoner canadadollar investeras i Nordic Mines Marknad.
    • Att Bolaget skulle bevilja Firesteel en option att köpa ytterligare 50 procent av Nordic Mines Marknad under förutsättning att Firesteel investerar ytterligare 20 miljoner canadadollar, och enligt villkoren i ett aktieägaravtal som ska undertecknas av Bolaget och en extra bolagsstämma, där aktieägarna får möjlighet att rösta om Firesteel-förslaget.

• Enligt meddelandet den 10 april 2017 kan Bolaget bekräfta att man gör goda framsteg i dokumentationen och att den ursprungliga uppgörelsen nu är under behandling av Lau Su:s koncernens aktieägare, som alla - med undantag av Lau Su själv - har sagt att de kommer att stödja Firesteel-uppgörelsen. Men även om Firesteel ännu inte har fått de undertecknade avtalen om röststöd som omnämns här, har Firesteel enligt överenskommelsen med Bolaget den 2 maj 2017 skickat den första betalningen på 200 000 euro, vilket är en del av de 1,0 miljoner euro som gör det möjligt för Firesteel att förvärva 10 procent av Nordic Mines Marknad AB. Firesteel publicerade ett pressmeddelande den 3 maj 2017, som uppgav att man slutfört den första betalningen på 200 000 euro.

• Bolaget har fått många frågor från aktieägare som vill veta mer om Firesteel-överenskommelsen och har därför publicerat en detaljerad Q&A på sin webbplats, där överenskommelsen förklaras noggrant.

• Utöver VD för Firesteel kommer Bolaget att ge aktieägarna möjlighet att träffa styrelseledamöterna och ledningen tisdagen den 16 maj 2017. Platsen för mötet bestäms under de närmaste 24 timmarna. Syftet med mötet är att diskutera utsikterna för Bolaget och Laiva-gruvan. Om Bolaget vid den tidpunkten fått Lau Su:s "motbud" kommer Bolaget gärna vid samma forum att diskutera fördelarna även med det förslaget med aktieägarna.

Bolagets likvida ställning är ansträngd och behöver finansiering för att hålla sig flytande. Bolaget ar tittat på många olika alternativ, men för närvarande är Firesteel den enda alternativet. Om andra erbjudanden kommer, är det självklart att Bolagets styrelse utvärderar dem och föreslår det bästa alternativet för aktieägarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

D. Saradhi Rajan, CEO: Tel: +44 743 271 1564

Ole Eikeland: Tel: +47 900 60 666

Mer information om Nordic Mines finns på webbplatsen www.nordicmines.com

Denna information är sådan som Nordic Mines AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande genom ovanstående kontaktpersons omsorg för offentliggörande klockan 15:00 CET 9 maj 2017.

Nordic Mines är ett nordiskt gruv- och prospekteringsföretag. Vid Laivagruvan i Finland producerades guld under åren 2011 till och med 2014 Fyndigheten är en av de största i Norden. Nordic Mines är medlem i SveMin och tillämpar dess rapporteringsregler för publika gruv- och prospekteringsbolag.  Nordic Mines aktie är upptagen till handel på Nasdaq Stockholms Small Cap-lista. Se även www.nordicmines.com.

Attachments:

20170509 NOMI Press Release se.pdf