BIMobject AB (publ) publicerar årsredovisning för 2016

BIMobject AB (publ) meddelar idag att årsredovisningen för räkenskapsåret 2016 finns tillgänglig på bolagets hemsida (info.bimobject.com). Antalet nya ordrar har ökat i stadig takt under 2016. BIMobject har fler än 417 000 professionella användare världen över och fler än 263 000 BIM-objekt, vilka genererat över 11 miljoner nedladdningar.

VD Stefan Larsson kommenterar
När jag summerar 2016 kan jag konstatera att vi lagt en stor del av grunden för att BIMobject ska kunna inta positionen som en global marknadsledare inom BIM. En stor del av vår verksamhet bygger på drivkraft i kombination med att förstå vad användarna vill ha. Dessutom fokuserar vi på att förse tillverkare med innovativ teknik och lösningar som hjälper dem i deras dagliga arbete. Det är genom denna kombination som vi skapar intresse för våra BIM-objekt och våra tjänster och mervärde för våra kunder. BIMobject har under 2016 etablerat nya avtal som vi definierat som betydelsefulla för vår tillväxt. Utvecklings- och samarbetsavtal har tecknats med Tata Steel UK Ltd, Veidekke Entreprenad AB, Abvent och Allplan GmbH. Dessutom har vi tecknat ett löpande avtal med ARCOM, en ledande expert inom byggnadsbeskrivningar i USA. Vårt spanska dotterbolag har även tecknat ett ramavtal med branschföreningen Hispalyt med målet att stötta branschföreningens medlemmar i digitaliseringen av deras produkter. Genom dessa avtal med olika aktörer inom byggbranschen har vi nu en stor utväxlingspotential inför 2017.

Vi inledde år 2017 starkt där överföringen av Autodesk® Seeks verksamhet utmärker sig tillsammans med den riktade nyemissionen om cirka 166,7 MSEK vi genomförde till danska börsnoterade Solar A/S. Solar A/S kommer att bli en betydelsefull långsiktig och strategisk aktieägare som med sin kompetens inom e-handel, logistik och distribution blir en viktig partner när nya digitala vägar ska skapas in i detaljhandelsledet från vårt nya system BIMsupply®. Att genomföra denna riktade nyemission till ett bolag som Solar A/S är ett tydligt bevis på vår fortsatt snabba utveckling. Vi står starka och kan fortsätta vår expansion under 2017. BIMobject ska växla upp ytterligare, stärka positionen på flera fronter försäljningsmässigt, skapa bredd i vår affär och få ett allt starkare fäste globalt. Därutöver håller vi ett fortsatt högt tempo på teknik- och produktutvecklingssidan - allt för att lyfta bolaget till nya höjder.

Väsentliga händelser under räkenskapsåret

· BIMobject flyttar delar av sin produktion från Indien till Polen.

· BIMobject ingår partnerskap med Onuma, Inc. för hosting av SEPS2BIM-modeller åt USA:s veterandepartement.

· BIMobject erhåller sin största enskilda order: ca. 2,5 miljoner SEK från Roca Group.

· BIMobject ingår partnerskap i Kina med 40 % ägande i joint venture med dotterbolag till Jianyi Group.

· BIMobject presenterar BIMsupply® - en molnbaserad leverans- och kommunikationslösning för byggindustrin.

· BIMobject presenterar BIManalytics® Core, nästa generations analys- och presalesverktyg.

· BIMobject® ingår strategiskt samarbetsavtal med Veidekke Entreprenad AB.

· BIMobject AB genomför aktieuppdelning (split) med villkor 2:1.

· BIMobject Tyskland erhåller en order på 209 900 euro.

Väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång

· BIMobject Tyskland erhåller en order på 200 000 euro.

· Autodesk® Seeks verksamhet övertas av BIMobject.

· BIMobject genomför riktad nyemission om cirka 166,7 MSEK till Solar A/S.

· BIMobject AB expanderar sin verksamhet och öppnar dotterbolag i Frankrike.

· BIMobject lanserar lösningar för VR- och AR-teknik vilka ger nya möjligheter till visualisering.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 maj 2017 kl. 17:40 CEST.

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

BIMobject AB (publ) publicerar årsredovisning för 2016 bimobject-årsredovisning-2016