BIMobject® öppnar dotterbolag i Hongkong

BIMobject AB ("BIMobject") meddelar idag att företaget öppnar ett helägt dotterbolag i Hongkong för att möta den växande efterfrågan från asiatiska marknader och utöka sin globala närvaro. Som nytillträdd Executive Business Director Asia leder Simon Cai verksamheten från det nya kontoret i IT-hubben Cyberport och utvecklar dotterbolagets potential som nyckel till de asiatiska marknaderna.

BIMobjects styrelse har upplevt allt fler förfrågningar från asiatiska marknader. Den växande efterfrågan kommer både från tillverkare av byggprodukter, som skapar digitala versioner av dessa produkter - så kallade BIM-objekt - och från användare som laddar hem de digitala objekten från molnplattformen BIMobject® Cloud. De nedladdade BIM-objekten används sedan i verkliga projekt och byggnationer. Den snabbväxande basen av registrerade BIMobject-användare i regionen visar ett tydligt behov av att öppna ett aktivt lokalt kontor. För BIMobject innebär det nya dotterbolaget en enorm potential vars ekonomiska värde inte kan uppskattas i dagsläget.

Hongkongs regering har spelat en nyckelroll i etableringen av dotterbolaget. Representanter besökte Sverige för att möta BIMobject på företagets huvudkontor i Malmö. Hongkongs regering har bidragit med hjälp att analysera landets marknad samt att bilda och registrera dotterbolaget. Dessutom har regeringens representanter assisterat BIMobject med att öppna kontoret i fysiska lokaler.

De nya kontorslokalerna är belägna i Cyberport, ett centrum för företag inom IT- och teknikbranschen. Cyberport är helägt av Hongkongs regering och rymmer mer än 500 olika bolag. Detta gör området till den ideala miljön för BIMobject och skapar möjlighet att vårda värdefulla band i framkanten av innovativ utveckling.

Från och med den 1 maj 2017 etablerar Simon Cai Hongkong-kontoret i rollen som Executive Business Director Asia, en tjänst som även innefattar styrning av det existerande kinesiska samarbetsbolaget med Beijing Jianyi Investment Development Group, Beijing International Internet Technology Limited Co. Med nästan 10 års erfarenhet av storskalig affärsutveckling inom den svensk-kinesiska företagsvärlden, flytande kunskap i svenska och mandarin samt en interkulturell förståelse, bidrar Simon Cai med en unik profil som är perfekt lämpad för att gå i spetsen för initiativet. Simon Cais bakgrund skapar rätt förutsättningar för att länka samman BIMobjects sverigebaserade huvudkontor och det världsomspännande nätverket av dotterbolag med en stark närvaro på asiatiska marknader och för att etablera kontoret i Hongkong som en drivande kraft inom AEC-branschen, alltså arkitekt-, ingenjörs- och byggindustrin. Även om kontoret kan komma att utökas framöver består dotterbolaget endast av Simon Cai i det initiala skedet.

"Jag är stolt över att få den här rollen i en så dynamisk och snabbväxande del av världen. BIMobject leder marknaden med sin starka tekniska expertis. Vi kommer att supporta våra asiatiska kunder med den senaste BIM-teknologin för att ge dem de bästa förutsättningarna för en framgångsrik verksamhet", säger Simon Cai, Executive Business Director Asia för BIMobject.
"Det är med stor glädje vi hälsar BIMobject välkomna till Cyberport, Hongkongs digitala flaggskepp. Vårt ekosystem här består av över 500 företag inom digital teknologi. Jag är säker på att det kommer bli en perfekt bas som BIMobject kan använda för att utveckla sin verksamhet i Asien och Stillahavsregionen", säger Mark O. Clift, Chief Operating Officer för Cyberport.

"Tiden är mogen för oss på BIMobject att utöka företaget till de asiatiska marknaderna. Det känns fantastiskt att göra det med så pass entusiastiskt stöd från Hongkongs regering. Det var roligt att kunna ta emot deras representanter på vårt huvudkontor i Malmö, och mötet resulterade i många intressanta insikter. Nu rör vi oss framåt med hubben Cyberport som lokal utgångspunkt och kan möta efterfrågan från en marknad som vi redan vet är redo för oss", säger Stefan Larsson, VD och grundare för BIMobject.

För mer information, vänligen kontakta:
Louise Otto - presskontakt
Email: info@bimobject.com

Denna information är sådan information som BIMobject AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2017 kl. 08:30 CEST.

Om BIMobject AB:
BIMobject AB är med sitt molnbaserade content management system för BIM-objekt, en "game changer" för byggindustrin världen över.

BIMobject är ett innovativt teknologiföretag som ligger i framkant vad gäller digitaliseringen av byggprodukter och material. Detta genom att tillgängliggöra produktinformation som kan omvandlas till kunskap tidigt i BIM-processen. Det gör det möjligt att industrialisera byggindustrin och ha stort inflytande över design, produktval, konstruktion, svinn, energi, kostnader, kvalitet och logistik.

Våra unika lösningar för tillverkare av byggnads- och interiörprodukter erbjuder utveckling, hosting, underhåll, administration och publicering av digitala kopior av tillverkares produkter - BIM-objekt. Webbtjänsterna för digital marknad- och pre-sales som BIMobject Cloud erbjuder, kanaliseras och integreras via appar till CAD/BIM-applikationer för att skapa direkta affärsrelationer och kommunikation världen över.

BIM-objekten integreras i informationsmodellen genom hela processen och beskriver byggnaden och dess delar i detalj, därmed ökar chanserna för att bli föreskriven för de produkter som finns tillgängliga i BIMobject Cloud.

BIMobject® - Vinnare av 2013 Red Herring 100 Global

BIMobject AB (publ) - Nasdaq Stockholm First North - Ticker: BIM

Sedermera Fondkommission är bolagets Certified Adviser.

BIMobject® öppnar dotterbolag i Hongkong