ROBIT OYJ PÄÄTTI HAKEA YHTIÖN OSAKKEEN LISTAAMISTA NASDAQ HELSINKI OY:N PÖRSSILISTALLE - FINANSSIVALVONTA ON HYVÄKSYNYT ROBIT OYJ:N LISTALLEOTTOESITTEEN

ROBIT OYJ YHTIÖTIEDOTE 12.5.2017 KLO 13.30

Robit Oyj:n hallitus päätti tänään hakea yhtiön osakkeiden ottamista kaupankäynnin kohteeksi Helsingin pörssin pörssilistalle. Robit Oyj:n osakkeen listalleotto on ehdollinen sille, että pörssi hyväksyy hakemuksen. Tavoitteena on, että kaupankäynti yhtiön osakkeella alkaa pörssilistalla 17.5.2017.

Pörssilistalle siirtyminen on osaltaan edesauttamassa Robitin globaalin kasvustrategian toteutusta. Aiemmin ilmoitetusti, yhtiö on myös siirtynyt IFRS-raportointiin vuoden 2017 alusta lähtien, ja julkisti tänään tilintarkastetut IFRS-tilinpäätöstiedot vuodelta 2016, sisältäen tilintarkastamattomat vertailutiedot vuodelta 2015.

Yhtiön vahva kasvustrategia voimassa - pörssilistasiirto askel kohti "Robit 3.0" -vaihetta

Robitin kasvustrategian keskeiset elementit säilyvät ennallaan pörssilistalle siirryttäessä:

• Markkinointi- ja myyntiaktiviteetin kasvattaminen
  • Strategiset yritysostot
  • Taattu saatavuus ja laajennettu palvelumalli
  • Joustava, kehityksen huippua edustava tuotantokonsepti
  • Osaavat henkilöstöresurssit
  • Immateriaalioikeudet sekä tutkimus ja tuotekehitys

Strategiansa toteuttamisessa yhtiö näkee seuraavat elementit keskeisinä:

• Kokonaisvaltainen ja kattava kulutusosien eli porakaluston tuotetarjonta sekä vahvat brändit muodostavat perustan tulevaisuuden orgaaniselle kasvulle
  • Globaali myynti- ja tuotantoverkosto takaa asiakkaiden lähipalvelun, tuotteiden ja palvelun hyvän saatavuuden, mahdollistaa operatiivisen tehokkuuden ja tukee tulevaisuuden kasvua
  • Digitaalinen liiketoiminta rakentuu yhtiön voimakkaille investoinneille digitaalisiin palveluihin ja teolliseen internettiin (IoT). Digitaalinen liiketoiminta turvaa kilpailukykyistä ja innovatiivista tarjontaa mahdollistaen samalla digitaalisen potentiaalin yhä vahvemman hyödyntämisen asiakkaiden palvelemisessa

Strategiaa tukemaan perustettu yhtiön Global Management Team on laajuudeltaan ja laadultaan tietoisesti rakennettu siten, että se pystyy huolehtimaan yhtiön kasvusta ja kannattavuudesta myös tulevaisuudessa, merkittävästi suuremmassa Robit-yhtiössä. Global Management Teamilla on yli 200 vuoden yhteenlaskettu kokemus kansainvälisistä teollisuuden ja automaatioalan tehtävistä.

Yhtiö analysoi potentiaalisia yritysostokohteita, jotka mahdollistaisivat Robitin teknologian laajentamisen, jakeluverkon vahvistamisen nykyisillä tai uusilla markkinoilla sekä täydentävien ja synergisten tuotteiden lisäämisen tuoteportfolioon. Ostokohteiden analyysin perusteella Robit on identifioinut edellä mainitut kriteerit täyttäviä ostokohteita eri maantieteellisillä markkinoilla. Näiden selvitysten tuloksena yhtiö toteutti kesäkuussa 2016 DTA:n yritysoston Australiassa ja edelleen heinäkuussa 2016 Bulrocin yritysoston Englannissa. Lisäksi vuoden 2017 tammi- ja helmikuussa yhtiö toteutti Halco-yrityskaupat Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa.

Edelleen vahvistaakseen yhtiön kasvua, Robit tulee jatkossakin arvioimaan eri investointivaihtoehtoja kuten panostuksia automatisoituun ja robotisoituun tuotantoteknologiaan, mikä on keskeinen osa yhtiön toimintamallia. Yhtiö päätti maaliskuussa 2017 noin 10 miljoonan euron tuotannollisesta investoinnista, jolla yhtiö tulee kasvattamaan Top Hammer -tuoteryhmän kankien ja niskojen tuotantovolyymia merkittävästi Etelä-Koreassa.

Hallituksen puheenjohtaja Harri Sjöholm kommentoi:

"Kuluneet kaksi vuotta julkisena yhtiönä ovat olleet osoitus Robitin strategian onnistuneesta toteutuksesta. Yhtiö on kasvanut sekä orgaanisesti että yritysostoin, ja ottaa nyt askeleen kohti "Robit 3.0" -vaihetta päälistattuna yhtiönä, entistä vahvemman johtoryhmän voimin. Olemme ylpeitä Robitin saavutuksista ja valmiina jatkamaan strategian toteutusta."

Toimitusjohtaja Mika Virtanen kommentoi:

"Olen ylpeä liityttyäni voimakkaasti kansainvälistyneeseen kasvuyhtiö Robitiin, jonka kasvu jatkuu nyt Helsingin Pörssin päälistayhtiönä. Päälistalle siirtyminen takaa yhtiölle muun muassa laajemman kiinnostuksen sijoittajilta sekä paremman kansainvälisen näkyvyyden. Vahvan strategian ja kokeneen johtoryhmämme voimin tartumme innolla Robit 3.0 -kasvuvaiheen mahdollisuuksiin."

Finanssivalvonta on hyväksynyt Robit Oyj:n pörssilistalle siirtymiseen liittyvän listalleottoesitteen 12.5.2017. Esite on arviolta 12.5.2017 alkaen saatavilla sähköisesti suomenkielisenä yhtiön internet-osoitteesta http://www.robit.fi/fi/sijoittajille/listanvaihto-2017/ sekä taloudellisen neuvonantajan internet-osoitteesta www.seb.fi, ja arviolta 15.5.2017 alkaen paperiversiona normaalina toimistoaikana yhtiön toimipisteestä Vikkiniityntie 9, 33880 Lempäälä, taloudellisen neuvonantajan toimipisteestä Eteläesplanadi 18, 00130 Helsinki sekä Helsingin Pörssin vastaanotosta, osoitteesta Fabianinkatu 14, 00100 Helsinki.

Robit Oyj:n taloudellisena neuvonantajana listautumisessa toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori ja oikeudellisena neuvonantajana Borenius Asianajotoimisto Oy. Yhtiön First North -markkinapaikan sääntöjen mukaisena hyväksyttynä neuvonantajana pörssilistalle listautumiseen saakka toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori.

ROBIT OYJ

Lisätietoja:

Robit Oyj

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
harri.sjöholm@robit.fi

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantaja toimii Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Helsingin sivukonttori

Puh. +358 9 616 28 101

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 21 omaa myynti- ja varastopistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Englannissa ja USA:ssa.

JAKELU:

www.robitgroup.com