Silmäasema suunnittelee listautumisantia ja listautumista Nasdaq Helsingin päälistalle

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI YHDYSVALTOIHIN, KANADAAN, AUSTRALIAAN, HONGKONGIIN, ETELÄ-AFRIKKAAN, SINGAPOREEN TAI JAPANIIN TAI MIHINKÄÄN MUUHUN VALTIOON, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKISTAMINEN OLISI LAINVASTAISTA.

Silmäasema Oyj ("Silmäasema" tai "Yhtiö") suunnittelee listautumisantia ja osakkeidensa listaamista Nasdaq Helsinki Oy:n ("Nasdaq Helsinki") päälistalle.

Silmäasema on kotimainen yritys, joka tarjoaa maanlaajuisesti kaikki näkemisen ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut. Silmäasema-konsernin liikevaihto oli 101,3 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja kasvoi 8,6 prosenttia vuodesta 2015. Silmäaseman tavoitteena on olla markkinajohtaja optisessa kaupassa sekä silmien terveyteen liittyvässä sairaalatoiminnassa, mukaan lukien kaihi- ja taittovirheleikkaukset.

Listautumisannin odotetaan koostuvan sekä osakemyynnistä että osakeannista, jossa Yhtiö laskisi liikkeelle uusia osakkeita. Suunnitellun listautumisannin yhteydessä tavoitteena on kerätä osakeannilla noin 35 miljoonaa euroa uutta pääomaa, joka käytettäisiin Silmäaseman kasvustrategian tukemiseen ja pääomarakenteen vahvistamiseen.

Toimitusjohtaja Pasi Kohmo:

"Silmäasema on Suomessa alansa ainoa toimija, joka tarjoaa kaikki näkemisen ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut yhtenä kokonaisuutena. Kattavan tuote- ja palveluvalikoimamme ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaalle aina sopivimman ratkaisun. Viimeisen viiden vuoden aikana olemme kasvattaneet vahvasti verkostoamme, liikevaihtoamme ja markkinaosuuttamme. Olemme myös pystyneet parantamaan kannattavuuttamme. Silmäasema on nyt Suomen toiseksi suurin optikkoketju ja suurin yksityinen silmäsairaalatoimija silmäleikkauksien määrässä mitattuna ja tavoitteenamme on olla markkinajohtaja optisessa kaupassa sekä silmien terveyteen liittyvässä sairaalatoiminnassa, mukaan lukien kaihi- ja taittovirheleikkaukset. Suunnitelmissamme on jatkaa kannattavaa kasvua ja uskomme listautumisen tukevan osaltaan kasvustrategiamme toteuttamista."

Hallituksen puheenjohtaja Juha Saarinen:

"Silmäaseman johto on kehittänyt Yhtiön liiketoimintaa määrätietoisesti ja vahvistanut Silmäaseman asemaa ainutlaatuisena toimijana näkemisen ja silmäterveyden markkinoilla Suomessa. Samanaikaisesti liikevaihto on kasvanut voimakkaasti ja kannattavuus parantunut. Silmäasema on valmis seuraavan vaiheeseen - nyt on mielestämme oikea aika listata Yhtiö pörssiin ja tarjota uusille osakkeenomistajille mahdollisuus olla osana Yhtiön kannattavaa kasvutarinaa."

Silmäasema lyhyesti

Silmäasema on kotimainen yritys, joka tarjoaa maanlaajuisesti kaikki näkemisen ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut. Silmäasema on johdon näkemyksen mukaan Suomen suurin yksityinen silmäleikkauksia tarjoava silmäsairaalaketju sekä toiseksi suurin optikkoketju 25,3 prosentin markkinaosuudellaan NÄE ry:n mukaan. Silmäaseman tavoitteena on olla markkinajohtaja optisessa kaupassa sekä silmien terveyteen liittyvässä sairaalatoiminnassa, mukaan lukien kaihi- ja taittovirheleikkaukset.

Silmäasema-ketjulla on Suomessa optisessa vähittäiskaupassa yhteensä 148 myymälää, joista 125 on omia myymälöitä ja 23 yrittäjävetoista myymälää, sekä 13 silmäsairaalaa. Tämän lisäksi Silmäasemalla on kahdeksan optisen kaupan myymälää Virossa. Silmäasema-ketjun palveluksessa työskentelee noin 1 000 näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista. Vuonna 2016 Silmäasema-ketjussa tehtiin noin 210 000 optikon näöntarkastusta, 190 000 silmälääkärin vastaanottoa ja yli 15 000 kaihi- ja taittovirheleikkausta. Silmäasema-konsernin liikevaihto oli 101,3 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja oikaistu käyttökate 12,0 miljoonaa euroa.

Silmäaseman vahvuudet

Silmäaseman liiketoimintaa tukevat olennaisesti seuraavat keskeiset vahvuudet:

• Yhtiö toimii rakenteellisesti houkuttelevilla ja kasvavilla näkemisen ja silmäterveyden markkinoilla
  • Vahva markkina-asema
  • Toimiva liiketoimintamalli, joka kattaa kaikki näkemisen ja silmäterveyden palvelut
  • Vahva näyttö kasvusta ja kannattavuuden parantamisesta
  • Selkeä strateginen suunta
  • Kokenut ja osaava johto ja ammattitaitoinen henkilöstö

Silmäaseman strategia

Silmäaseman tavoitteena on olla markkinajohtaja optisessa kaupassa sekä silmien terveyteen liittyvässä sairaalatoiminnassa, mukaan lukien kaihi- ja taittovirheleikkaukset. Silmäasema tarjoaa asiakkailleen kaikki näkemisen ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut kattavan toimipaikkaverkostonsa ja verkkokauppansa kautta.

Silmäaseman strategiaan kuuluu toimipaikkaverkoston laajentaminen, vertailukelpoisen kasvun vahvistaminen sekä kannattavuuden parantaminen. Silmäasemalla on säännöllisesti päivitettävä toimipaikkaverkostosuunnitelma ja järjestelmällinen lähestymistapa uusien liikkeiden ja silmäsairaaloiden avaamiseen. Silmäasema tähtää vertailukelpoisen kasvun vahvistamiseen kehittämällä kokonaistarjontaa, toimipaikkakonseptia ja monikanavaisuutta sekä hyödyntämällä liiketoimintamalliaan, jonka tavoitteena on tarjota kaikki näkemisen, silmäkirurgian ja silmäterveyden tuotteet ja palvelut. Lisäksi näkemisen ja silmäterveyden markkinoiden odotetaan kasvavan muun muassa väestön ikääntymisen johdosta. Volyymien kasvaessa yhtiöllä on mahdollisuus hyödyntää skaalaetuja ja tuottavuuden nostamisen kautta parantaa suhteellista kannattavuutta entisestään.

Silmäaseman taloudelliset tavoitteet

Yhtiön hallitus on vahvistanut Silmäasemalle seuraavat keskipitkän ajan taloudelliset tavoitteet:

• Liikevaihdon kasvu keskimäärin 6-9 prosenttia vuodessa mukaan lukien yritysostot;
  • Oikaistu käyttökateprosentti yli 15 prosenttia;
  • Nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhde alle 2,5 mahdollistaen tehokkaan pääomarakenteen; ja
  • Aktiivinen osinkopolitiikka, joka on sidottu tilikauden taloudelliseen tulokseen ja käsillä oleviin kasvuinvestointimahdollisuuksiin

Silmäaseman taloudellinen kehitys sekä avainlukuja

Silmäaseman liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvu (CAGR) oli 12,5 prosenttia vuodesta 2012 vuoteen 2015[1] sekä 8,6 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2016. Silmäasema odottaa liikevaihtonsa kasvavan kuluvana vuonna edellistä vuotta vahvemmin ja oikaistun käyttökatemarginaalinsa paranevan.  Vuoden 2016 liikevaihto oli 101,3 miljoonaa euroa, oikaistu käyttökate oli 12,0 miljoonaa euroa ja oikaistu käyttökatemarginaali 11,8 prosenttia.

2017 2016 2016 2015 2015 2014
  1.1.-31.3. tai 31.3. 1.1.-31.12. tai 31.12. 1.1.-31.12.
  (IFRS) (IFRS) (IFRS) (IFRS) (FAS) (FAS)
            Silmäasema Optiikka -konserni5
Miljoonaa euroa, ellei toisin ilmoitettu (Tilintarkastamaton, ellei toisin ilmoitettu)

Liikevaihto 29.651 24.405 101.3451 93.3141 84.9551 76.1631
Liikevaihdon kasvu, prosenttia 21,5% - 8,6 % - 11,5 % 12,7 %
Vertailukelpoisen liikevaihdon kasvu 2 8,6% - -1,1 % - 2,3 % 5,6 %

Myyntikate 16.460 13.180 56.637 51.511 51.059 46.242
Myyntikate, prosenttia 55,5% 54,0% 55,9 % 55,2 % 60,1 % 60,7 %
Käyttökate 2.028 1.903 10.2951 10.4541 8.955 3 7.8683
Käyttökate, prosenttia 6,8% 7,8% 10,2 % 11,2 % 10,5 % 10,3 %
Oikaistu käyttökate 2.783 2.263 11.951 10.753 9.253 8.063
Oikaistu käyttökate, prosenttia 9,4% 9,3% 11,8 % 11,5 % 10,9 % 10,6 %
Liikevoitto 798 828 5.5081 6.6321 3831 3.9951
Liikevoitto, prosenttia 2,7% 3,4% 5,4 % 7,1 % 0,5 % 5,2 %
Oikaistu liikevoitto4 1.553 1.189 7.1641 6.9301 6.482 5.875
Oikaistu liikevoitto, prosenttia 5,2% 4,9% 7,1 % 7,4 % 7,6 % 7,7 %

1 Tilintarkastettu.

2 Vertailukelpoisen liikevaihdon kasvu on yli 12 kuukautta auki olleiden toimipaikkojen vertailukelpoisen liikevaihdon kasvu. Vertailukelpoiseen liikevaihtoon lasketaan mukaan vähintään 12 kuukautta auki olleiden toimipaikkojen liikevaihto.

3 FAS:n mukainen käyttökate on laskettu lisäämällä FAS-tuloslaskelman liikevoittoon poistot. Oikaistut tiedot ovat tilintarkastamattomia.

4 Oikaistu liikevoitto, joka on IFRS:n mukaan raportoitu liikevoitto oikaistuna tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavilla olennaisilla erillä 31.12.2016 ja 31.12.2015 päättyneillä tilikausilla. 31.12.2015 ja 31.12.2014 päättyneillä tilikausilla oikaistu liikevoitto on laskettu FAS:n mukaisesti raportoidusta liikevoitosta oikaistuna tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavilla olennaisilla erillä ja vertailukelpoisuuden lisäämiseksi myös konserniliikearvon ja liikearvojen poistoilla

5 Yhtiö on perustettu 2.6.2014 ja se hankki Silmäasema Optiikka -konsernin omistukseensa elokuussa 2014, mistä johtuen Yhtiön konsernitilinpäätös vuodelta 2014 pitää sisällään Silmäaseman operatiivisen liiketoiminnan vain neljän kuukauden osalta. Vertailukelpoisuuden parantamiseksi tässä taulukossa on esitetty Yhtiön vuoden 2014 konsernituloslaskelmatietojen sijaan Silmäasema Optiikka -konsernin tuloslaskelmatiedot koko vuodelta 2014. Hankinnalla ei ollut vaikutusta Silmäaseman operatiiviseen liiketoimintaan.

Tietoa suunnitellusta listautumisannista

Suunnitellun listautumisannin odotetaan koostuvan sekä osakeannista, jossa Yhtiö laskisi liikkeeseen uusia osakkeita, että osakemyynnistä, jossa eräät Yhtiön osakkeenomistajat, mukaan lukien suurin osakkeenomistaja Intera Fund II Ky, myisivät osakkeitaan. Yhtiö ja sen eräät osakkeenomistajat tulisivat sitoutumaan tavanomaisiin luovutusrajoitusjärjestelyihin listautumisannin yhteydessä. Intera Fund II Ky jäisi merkittäväksi osakkeenomistajaksi listautumisannin jälkeen. Osakeannissa odotetaan kerättävän noin 35 miljoonaa euroa uutta pääomaa, joka käytettäisiin Silmäaseman kasvustrategian tukemiseen ja pääomarakenteen vahvistamiseen.

Suunnitellun listautumisannin tavoitteena on tukea Silmäaseman kasvustrategiaa, vahvistaa pääomarakennetta ja parantaa Silmäaseman tunnettuutta niin yleisön ja yhteistyökumppaneiden keskuudessa kuin työnantajana. Listautumisanti mahdollistaisi Yhtiön pääsyn pääomamarkkinoille, Yhtiön omistuspohjan laajenemisen ja osakkeiden likviditeetin paranemisen. Listautumisen myötä Yhtiön osakkeita voitaisiin myös käyttää Silmäaseman henkilöstön ja johdon palkitsemisessa. Yhtiö suunnittelee myös henkilöstöantia listautumisen yhteydessä.

Nordea Bank Ab (publ), Suomen sivuliike toimii Yhtiön neuvonantajana ja listautumisannin toteutuessa annin pääjärjestäjänä ("Nordea" tai "Pääjärjestäjä") ja OP Yrityspankki Oyj ("OP") listautumisannin toteutuessa annin järjestäjänä (yhdessä Pääjärjestäjän kanssa, "Järjestäjät").

Lehdistötilaisuus

Silmäasema pitää lehdistötilaisuuden tänään 15.5.2017 kello 11.00 Helsingin Pörssin tiloissa (Fabianinkatu 14, Helsinki).

Lisätietoja antaa

Pasi Kohmo, toimitusjohtaja, Silmäasema, +358 50 331 7015, pasi.kohmo@silmaasema.fi

Kati Räihä, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Silmäasema, +358 50 416 6764, kati.raiha@silmaasema.fi

Juha Saarinen, hallituksen puheenjohtaja, Silmäasema, juha.saarinen@silmaasema.fi

Huomautus

Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Hongkongissa, Etelä-Afrikassa, Singaporessa tai Japanissa.

Tämä kirjallinen materiaali ei ole tarjous arvopapereiden myymiseksi Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa, ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (muutoksineen) ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Silmäasema Oyj ("Yhtiö") ei aio rekisteröidä mitään osaa arvopapereita koskevasta listautumisannista Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita tarjota yleisölle Yhdysvalloissa.

Arvopapereiden liikkeeseen laskemiselle, käyttämiselle ja/tai myymiselle listautumisannissa on asetettu erityisiä oikeudellisia tai lainsäädännöllisiä rajoituksia tietyissä valtioissa. Yhtiö, Nordea Bank AB (publ), Suomen sivuliike ("Nordea") ja OP Yrityspankki Oyj ("OP") eivät ole vastuussa, jos tällaisia rajoituksia rikotaan.

Nordea ja OP toimivat yksinomaan Yhtiön, eivätkä kenenkään muun tässä tiedotteessa mainittuun transaktioon yhteydessä olevan tahon puolesta, eivätkä pidä ketään muuta henkilöä (oli tällainen henkilö sitten tämän tiedotteen vastaanottaja tai ei) asiakkaanaan transaktion yhteydessä eikä se ole vastuussa asiakkailleen tarjoaman asiakassuojan, järjestämisestä tai neuvojen antamisesta kenellekään muille henkilöille koskien tämän tiedotteen sisältöä tai muuta tässä tiedotteessa viitattua transaktiota. Nordea ja OP eivät ole vahvistaneet tämän tiedotteen sisältöä eivätkä ole vastuussa tämän tiedotteen sisällöstä.

Tiedotteen sisältämää tietoa ei tule tulkita tarjoukseksi myydä tai tarjouspyynnöksi ostaa tässä mainittuja arvopapereita, eikä arvopapereita myydä alueilla, joilla kyseisten arvopapereiden tarjoaminen, hankinta tai myynti olisi lainvastaista ennen niiden rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevan poikkeuksen tai muun kyseisten alueiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista. Sijoittajien ei tule hyväksyä arvopapereita koskevaa tarjousta tai hankkia arvopapereita, joihin tämä dokumentti viittaa, elleivät he tee sitä Yhtiön julkaisemaan tai levittämään soveltuvaan esitteeseen sisältyviin tietoihin perustuen.

Yhtiö ei ole antanut valtuutusta arvopapereiden tarjoamiseen yleisölle missään muussa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa kuin Suomessa. Lukuun ottamatta Suomea, missään Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, joka on pannut täytäntöön Esitedirektiivin (kukin "Relevantti jäsenvaltio"), ei ole tehty eikä tulla tekemään mitään toimenpiteitä arvopapereiden tarjoamiseksi yleisölle siten, että se edellyttäisi esitteen julkistamista Relevantissa jäsenvaltiossa. Tämän seurauksena arvopapereita voidaan tarjota Relevanteissa jäsenvaltioissa ainoastaan (a) Esitedirektiivissä määritellyille kokeneiksi sijoittajiksi lukeutuville oikeushenkilöille tai (b) missä tahansa muussa Esitedirektiivin 3(2) artiklan mukaisessa tilanteessa. Tässä kappaleessa ilmaisu "tarjota arvopapereita yleisölle" tarkoittaa viestimistä millä tahansa tavalla ja antamalla riittävästi tietoa tarjouksen ehdoista ja tarjottavista arvopapereista, jotta sijoittaja pystyy päättämään arvopapereiden käyttämisestä, ostamisesta tai merkitsemisestä, kuten ilmaisu voi vaihdella jäsenvaltiossa tehtyjen täytäntöönpanotoimenpiteiden seurauksena. Ilmaisu "Esitedirektiivi" tarkoittaa direktiiviä 2003/71/EY (muutoksineen, mukaan lukien 2010 Muutosdirektiivi, siltä osin kuin se on pantu täytäntöön Relevantissa jäsenvaltiossa), ja se sisältää kaikki relevantit täytäntöönpanotoimenpiteet Relevantissa jäsenvaltiossa, ja ilmaisu "2010 Muutosdirektiivi" tarkoittaa direktiiviä 2010/73/EU.

Tämä kirjallinen materiaali ei ole tarjous tässä viitattujen arvopapereiden myymiseksi Isossa-Britanniassa.  Isossa-Britanniassa ei ole hyväksytty tässä viitattuihin arvopapereihin liittyvää esitettä eikä sellaista tulla rekisteröimään. Tässä esitetyt tiedot on suunnattu ainoastaan (i) henkilöille, jotka ovat Ison-Britannian ulkopuolella tai (ii) henkilöille, joilla on ammattimaista kokemusta sijoittamisesta Ison-Britannian vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act) (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen ("Määräys") 19(5) artiklan tarkoittamalla tavalla ja (iii) Määräyksen 49(2) mukaisille korkean varallisuustason omaaville tahoille (high net worth entities) taikka muille henkilöille, joille asiakirja voidaan laillisesti tiedottaa (kaikki edellä mainitut henkilöt yhdessä, "relevantit henkilöt"). Kaikki tähän tiedotteeseen liittyvä sijoitustoiminta on ainoastaan relevanttien henkilöiden saatavilla ja siihen ryhdytään ainoastaan relevanttien henkilöiden kanssa. Kenenkään, joka ei ole relevantti henkilö, ei tule toimia tämän asiakirjan perusteella tai luottaa sen sisältöön.

[1] Aikavälillä 2012-2015, perustuu suomalaisen tilinpäätösnormiston ("FAS") mukaan laadittuihin tilinpäätöksiin, tilintarkastamaton